Gå til innhold

Ditt forhold til e-Books

Anbefalte innlegg

Det er min oppfatning at e-Books begynner å bli mer og mer populært. Som kjent får man fullverdige bøker som ofte tar veldig lite plass.

Leser dere hele bøker, går dette greit foran en pc? For meg blir det for anstrengende - jeg foretrekker den gode stolen og vil nok gjøre det i mange, mange år til.

Hva er deres tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan få diverse håndholdte apparater til at lese e-bøker på, så den del er ikke et problem.

Selv vil jeg begynne med e-bøker og har kjøpt noe at læse dem på, men utvalget er ikke så stort og nye bøker koster nesten det samme på e-bok som på papir. De sparer jo på at selge den på e-bok, så den burde da være en del billigere. Eldre titler er billigere på e-bok.

Lenke til kommentar

For meg er det like eins som for deg; eg likar absolutt best å lese på den gamle måten. Eg føler meg mykje meir avslappa da, og blir ikkje så sliten i augene. Dessutan er det mykje koselegare å bla i ei fysisk bok (med den tilhøyrande lukta av papir) enn å scrolle nedover/bortover ei e-bok.

Lenke til kommentar

Jeg har lest en god del på flatskjerm, synes skjermkvaliteten er helt avgjørende. Langsom scrolling av tekst fungerer så lenge den er silkeglatt: OK med Opera, ille med IE. Det finnes enorme arkiver med gratis (og lovlig) e-tekst der ute, har selv et stort elektronisk bibliotek på diskene.

Hva med en avstemning? F.eks. disse alternativene:

o Leser bare papir og vil fortsette

o Har bare lest på papir, men vil prøve elektronisk

o Har prøvd elektronisk, men det var ikke noe for meg

o Har prøvd elektronisk og fortsetter gjerne

Lenke til kommentar

Jeg leser ganske mange e-books på laptopen min. Jeg liker best å lese bøker men det går greit å lese fra laptopen så lenge jeg bruker microsoft reader format, mobipoket format eller ereader format. Hos både mobipocket og ereader kan man få det til å se ut som boksider noe som gjør det lettere å lese, men ingenting kan ta fra meg gleden å sitte med ei bok, så i noen tilfeller har jeg boken som vanlig bok og e-book.

Lenke til kommentar

Har endel e-bøker, stort sett fagbøker, men skal jeg lese en roman så holder jeg meg inntil videre til papirboka. Apparaturene er per i dag for dyre og for dårlige til at jeg gidder å anskaffe meg en.

OT: Kan dere være så vennlig å skrive e-bok i stedet for e-book? Det er smått forstyrrende med engelske ord i en norsk tekst...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har prøvd å lese på PC-skjermen, men det funker ikke for meg. Nå har jeg ikke prøvd en sånn e-book-reader-ting, så jeg kan jo ikke uttale meg om jeg liker den bedre eller dårligere enn en vanlig bok.

Finnes det noe sted man kan få tak i en slik en til en billig penge?

Lenke til kommentar
Nå er ikke moderne papirproduksjon det som skader miljøet mest, da tror jeg produksjon av e-bøker vil skade miljøet mer.

9095878[/snapback]

Der er jo også transport og opbevaring. Det slipper man med e-bøker. Jeg er 32 år gammel og har flyttet mere en 20 gange. Tenk på hvor mye benzin som har gått på at flytte min boksamling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...