Gå til innhold

Skandinaviske metallband med norrøne referanser

Anbefalte innlegg

NB: Førsteposten i denne tråden stemmer ikke helt lenger. Les posten min lenger ned 9108420[/snapback] for å se hva jeg ønsker. Eventuelle forklaringer står i førsteposten, men les denne 9108420[/snapback] posten først.

Til moderatorene: Denne tråden er også skolerelatert, men det er ikke like mange av musikkelskerne som ferdes i den delen av forumet, så jeg vil gjerne at denne tråden forblir her.

Jess, jeg skal snart skrive særemne (i løpet av og etter sommeren), og i en norsktime vi gjennomgikk retningslinjer for særemnet kom jeg med et spørsmål om jeg f.eks. kunne skrive om norrøne referanser i tekster av skandinaviske, islandske eller færøyske (i enkelte tilfeller også finske) metallband. Læreren syntes dette var et særdeles spennende emne, og nå kan jeg nesten ikke skuffe læreren ved å velge noe annet. :tease:

Uansett, det ville ha vært fint med litt hjelp med å finne kilder. Jeg kjenner jo til en del band, men det kunne være fint å få innspill fra andre, samt å få tips om band jeg ikke kjenner.

Men før dere kan begynne å liste opp band, kan det være praktisk for dere å vite hva jeg oppfatter som det norrøne. I norskfaget på VGS lærer vi at den norrøne perioden begynner mellom 700 og 800 AD og varer fram til svartedauden. Den inkluderer altså ikke svartedauden, så tekster med referanser til svartedauden skal ikke være med. I historiefaget sa vi for enkelhets skyld at vikingtida startet ved slaget på Lindisfarne (793), og det kan vi gjøre her også. Første punkt på listen over norrøne referanser blir da (grovt og forenklet) hendelser innen skandinavisk, islandsk og færøysk historie f.o.m. 793 AD t.o.m. 1348. Det andre punktet er "alt det andre" (det som er knyttet til vikinger, runer, norrønt språk, mytologi, etc.).

For å gjøre det enda litt klarere kan jeg selv gi noen eksempler på hva jeg vil ha:

- Ásmegin er et meget passende band. De har tekster på norrønt og har f.eks. referanser til blodhevn.

- Windir er et annet band som kan passe, ettersom de f.eks. har tekster om slaget ved Fimreite (1184).

- Enslaved er tredje band som er fint å bruke. De har f.eks. en del referanser til runene.

...etc...

Noe av det jeg ikke vil ha er for eksempel:

- Finntroll, som for det meste synger om troll. Det er ikke noe som veldig lett kan knyttes opp mot det norrøne. Hadde tekstene imidlertid referert til noe norrønt, kunne Finntroll, til tross for at de er finske, vært et aktuelt band i og med at de fleste tekstene er på svensk.

- Moonsorrow, som har tekster på finsk (for langt fra norsk) og som synger om finske, og ikke norrøne, guder.

Jeg ville ha satt pris på om dere strukturerer deres forslag en liten smule. Jeg vil gjerne ha et oppsett à la dette:

Bandnavn (Land). Kommentar om hva slags relevans dere mener at dette bandet har for min oppgave.

Eksempel:

Ásmegin (Norge). Bandet har norrøne tekster og synger bl.a. om blodhevn.

Og når dere kommer med forslag: vennligst fortell meg alt det åpenbare - nevn alle de åpenbare bandene. Det er godt mulig at jeg glemmer enkelte relevante band. Og nevn heller for mange enn for få band. Finsorteringen får heller jeg stå for. Bandene kan for øvrig befinne seg innen hver eneste undersjanger av metallen, så lenge de er skandinaviske, islandske eller færøyske (eller kanskje også finske) og har tekster som kan knyttes til det norrøne.

Til slutt vil jeg bare si at jeg takker for innspill som har med oppgaven min å gjøre på andre måter også, selv om vi bør holde oss til temaet i denne tråden.

Jeg setter pris på all hjelp. :)

Endret av -Knuð
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med du vet om bandet, men føler det er såppas essensielt at jeg må nevne det:

Einherjer (Norge). Tekstene handler i stor grad om norrøne legender, og blir av mange kalt 'vikingmetall'.

Et annet band jeg må nevne er:

Therion (Sverige): Har ikke det samme gjennomgående vikingtemaet som Einherjer, men de tar for seg mytologier og myter som de synger om. Det er bare et album som egentlig er relevant for din del her. Albumet heter 'Secret of the Runes (2001), og med en følgende sporliste sier det vel nok:

1. "Ginnungagap (Prologue)"

2. "Midgård"

3. "Asgård"

4. "Jotunheim"

5. "Schwarzalbenheim"

6. "Ljusalfheim"

7. "Muspelheim"

8. "Nifelheim"

9. "Vanaheim"

10. "Helheim"

11. "Secret of the Runes (Epilogue)"

Som du kanskje skjønner synger de på dette albumet om de 8 verdenene i norrøn mytologi, og hvordan det hele startet (Ginnungagap).

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Glittertind (Norge)

Eksempler på sanger:

Lindisfarne 793

The Battle Of Stiklestad

Evige Asatro

Kampfar (Norge)

Kan hvertfall sjekke ut "Mellom Skogkledde Aaser".

Ulvhedin (Norge(?))

Sjekk ut albumet "Pagan Manifest".

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Amorphis - Tales from the Thousand Lakes.

Et album inspirert av Kalevala, gammel finsk historie.

8802016[/snapback]

Første punkt på listen over norrøne referanser blir da (grovt og forenklet) hendelser innen skandinavisk, islandsk og færøysk historie f.o.m. 793 AD t.o.m. 1348. Det andre punktet er "alt det andre" (det som er knyttet til vikinger, runer, norrønt språk, mytologi, etc.).

(...)

Noe av det jeg ikke vil ha er for eksempel:

- Finntroll, som for det meste synger om troll. Det er ikke noe som veldig lett kan knyttes opp mot det norrøne. Hadde tekstene imidlertid referert til noe norrønt, kunne Finntroll, til tross for at de er finske, vært et aktuelt band i og med at de fleste tekstene er på svensk.

- Moonsorrow, som har tekster på finsk (for langt fra norsk) og som synger om finske, og ikke norrøne, guder.

8800183[/snapback]

Tusen takk for alle forslag dere har kommet med til nå. Jeg tror neppe jeg ville ha husket på Therions "Secret Of The Runes," og det er jo svært så relevant. Glittertind er litt på kanten av hva jeg oppfatter som metal. Jeg kan jo ta det inn om det skulle skorte på kilder, men med denne fremdriften ser det ikke ut til at det skjer. Takk for hjelpen. :) Kom gjerne med flere forslag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tusen takk for all hjelp, men jeg kunne trenge litt til. Jeg er ikke helt sikker på hvor mye jeg skal snevre inn oppgaven. Så langt har jeg litt for mye å skrive om, så jeg må velge bort noen band å skrive om. I den anledning tenkte jeg at det kanskje kunne være en ide å begrense emnet mitt til norrøne referanser i norske svart-, viking- og folkemetalltekster. Dette gjør da at band som Amon Amarth og Therion må vike både fordi de ikke er norske, og fordi de ikke faller innenfor de sjangrene jeg har plukket ut. Naturligvis er dette interessante band å skrive om, og ikke minst er de store innen metallen, men jeg frykter, som sagt, at det kan bli litt for mye å skrive om.

Så det hadde vært fint om dere kunne komme opp med band som passer inn under emnet norrøne referanser i norske svart-, viking- og folkemetalltekster.

Jeg takker igjen for all hjelp. :)

Endret av -Knuð
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...