Jove Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg fikk som alle andre mat i "kraterene". Fikk en trang til å fjerne maten. Brukte en pinsett av og til, men det ble det en brå slutt på. Spiss metall-pinsett litt for langt ned i krateret var helt forferdelig. Gikk et lyn i gjennom kroppen da spissen kom ned i det åpne såret. Ikke å anbefale! Jeg fikk som alle andre mat i "kraterene". Fikk en trang til å fjerne maten. Brukte en pinsett av og til, men det ble det en brå slutt på. Spiss metall-pinsett litt for langt ned i krateret var helt forferdelig. Gikk et lyn i gjennom kroppen da spissen kom ned i det åpne såret. Ikke å anbefale! Forresten kan tyggegummi gjøre nytten om krateret ikke er for dypt og smalt. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Noen av dere med erfaring fra trekking av visdomstann som kan fortelle hva det kostet å trekke??? Jeg er for gammel til å få dekket noe, og jeg betalte 1.100 kr for trekking og 2.500 kr for den som måtte skjæres ut. Jeg har ikke hatt noe problemer med at det legger seg mat i krateret fordi jeg foreløpig fortsatt tygger på den andre siden. Hvorfor ikke bare gjøre det en stund? Lenke til kommentar
Jennifer Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 bare lurer.. kan mat sette seg fast nede i krateret også lissom bli grodd igjen nede i såret? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Tvilsomt. Da får du i tilfelle en illeluktende infeksjon. Lenke til kommentar
Gizmonica Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 jeg har fjernet min første visdomstann i går og har enda vondt i dag! Jeg grudde meg innmari på forhånd, men hadde betennelse i tannkjøttet rundt tanna som sprengte på så det skulle egentlig bare bli godt å bli kvitt dritten. Klarte selvsagt å forsove meg så jeg kom sulten til tannlegen... Bedøvelsene var vonde, og etter å ha satt to sprøyter tok hun frem en pirker som hun stakk inn i munnen og spurte om jeg kjente. Ikke der, ikke der men der ja. Jo jeg kjenner det godt! Mere bedøvelse. Ny stikkerunde. Kjente fortsatt stikkene så atter en runde med bedøvelse. Mengden bedøvelse kunne sikkert tatt livet av et smådyr!!! Halve ansiktet så ut som en ballong nærmest. Så var det å gape opp... Tannlegen begynte ganske så snart å spette løs tanna og begynne og presse den løs med en sånn metalldings. Jeg hørte det knaket her og der da hun gjorde det. Det gjorde ikke vondt i det hele tatt men ekle lyder!!! Men så hørte jeg det ultimate knekkelyden og hurra. Ut med tanna....Neida! Da hun dro ut tanna satt en bit av rota igjen i munnen og det ble litt sånn unntakstilstand. Hun måtte skjære! Ut med det gamle utstyret og inn med helt nytt sterilisert utstyr. Frem med nye desinfiserte hansker og klær og alt. Der jeg lå i tannlegestolen kjente jeg meg ganske lita da de fjernet den søte lille smekken og kom med en diger rød "kjole" OG et sånnt grønt "teppe" over der. Det føltes voldsomt der jeg lå og observerte! Jeg så også at tannlegen var litt stresset av at hun måtte skjære. Hele tiden under trekketannprosessen var assistenten til stede og holt sugeren i munnen min. SUgeren hadde et sånnt tynt hode. MEN når de skulle begynne å skjære i munnen tok de bort det tynne og den nye sugeren var mye større... det så og føltes dramatisk! Jeg vet ikke hvor lang tid det vanligvis tar men jeg satt i tannlegestolen i 1 og 1/2 time!!! Så jeg fikk to eller tre sting i munnen. Jeg fikk med meg resept på 600 milligrams ibux for å forhindre infeksjon med beskjed om at jeg kunne ta en slik og en paracet dersom jeg fikk smerter. Jeg gikk direkte på jobb etter inngrepet. Var på jobb i to timer og så klarte jeg ikke mere og måtte gå hjem. Smerter i munn og nedsatt allmenntilstand. I dag er det bedre, men jeg kjente plutselig noe som klødde på tunga og jeg tok det ut og så at det var tråden fra et av stingene. Jeg kjenner at det er ekkelt i munnen, og nå tør jeg knapt nok spise før jeg har vært hos tannlegen. For det er vel en grunn til at de stingene er der!?! Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Hehehe, synes det var helt forferdlig å trekke visdomstenne selv, 2 av dem. Å få selve bedøvelsen var ikke så ille, men tannlegen sølte litt og jeg fikk det på tungen. Aldri vært borti noe som smaker så ille, måtte anstrenge meg for å ikke og få opp magainnholdet. Anyways, 5 min etter så begynt prossesen med å få ut tannen, en til en annen gang. Tannlegen begynt ed å kutte bort tannkjøtt rundt tannen, den var ikke kommet veldig langt ut og jeg slet med en del betendelser. Så, inn med en gripetang, og vrikk her og der, frem og tilbake. Nei, tannen sitter for godt fast. Den må deles i mindre biter som kunne tas ut en etter en :o Så blir jo litt stresset når han dro frem noe som ligner en avbiter, og deretter noe mindre skremmende kløyveinstument. Satt der nå iallefall 1 time. Aldri tenkt over det før, men faen så slitsomt det er å sitte og gape i 1 time. Godt sliten i en vondt munn etterpå. Fikk vel noen sting jeg også, og en gul tøybit med noe for å hindre infeksjon sammen med en resept på pinex forte, som hjalp nada. Uansett da, gjorde VONDT første dagen, vondt andre dagen og, vel ett par dager til. Smerten var iallefall borte når jeg skulle inn til kontroll og fjerne stingene. Eneste som var igjen da var ett pulserende ubehag. Ellers å spiste jeg lite samme dagen, men dagen etter var det ikke noe problem (relativt) å få i seg fast føde. Og kan også nevne at du nok kommer til å ha ett hull der tannen var en tid framover. Tetter seg etterhvert, men inntil den tiden så blir det ett helvete (overdrivelse) med at matrester setter seg fast der. Tann 2: Gikk fint, kom ut hel, har den enda. På glass Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Var vel heldig eg då. ca 1/2 time tannlege arbeid så var den vekke. ein pakke "mini-tamponger" i neven og tilbake på jobb. Lenke til kommentar
Gizmonica Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hehehe, synes det var helt forferdlig å trekke visdomstenne selv, 2 av dem. Å få selve bedøvelsen var ikke så ille, men tannlegen sølte litt og jeg fikk det på tungen. Aldri vært borti noe som smaker så ille, måtte anstrenge meg for å ikke og få opp magainnholdet. Anyways, 5 min etter så begynt prossesen med å få ut tannen, en til en annen gang. Tannlegen begynt ed å kutte bort tannkjøtt rundt tannen, den var ikke kommet veldig langt ut og jeg slet med en del betendelser. Så, inn med en gripetang, og vrikk her og der, frem og tilbake. Nei, tannen sitter for godt fast. Den må deles i mindre biter som kunne tas ut en etter en :o Så blir jo litt stresset når han dro frem noe som ligner en avbiter, og deretter noe mindre skremmende kløyveinstument. Satt der nå iallefall 1 time. Aldri tenkt over det før, men faen så slitsomt det er å sitte og gape i 1 time. Godt sliten i en vondt munn etterpå. Fikk vel noen sting jeg også, og en gul tøybit med noe for å hindre infeksjon sammen med en resept på pinex forte, som hjalp nada. Uansett da, gjorde VONDT første dagen, vondt andre dagen og, vel ett par dager til. Smerten var iallefall borte når jeg skulle inn til kontroll og fjerne stingene. Eneste som var igjen da var ett pulserende ubehag. Ellers å spiste jeg lite samme dagen, men dagen etter var det ikke noe problem (relativt) å få i seg fast føde. Og kan også nevne at du nok kommer til å ha ett hull der tannen var en tid framover. Tetter seg etterhvert, men inntil den tiden så blir det ett helvete (overdrivelse) med at matrester setter seg fast der. Tann 2: Gikk fint, kom ut hel, har den enda. På glass ÅÅååååå du er såååååååååå heldig som er over det hele!!! Nå pulserer det som juling i munnen. Jeg mistenker en liten infeksjon, eller kanskje det bare er kjøttet som gror....(?) Men smakte litt "høgg" av munnen i dag så litt usikker... samtidig pulserer det.... Og for å syte litt ekstra: Tannlegen mente at dette her var visdomstanna det kom til å bli minst komplikasjoner med....... Og jeg må trekke den andre visdomstannen om ikke så altforlang tid................... Lenke til kommentar
Gizmonica Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Var vel heldig eg då. ca 1/2 time tannlege arbeid så var den vekke. ein pakke "mini-tamponger" i neven og tilbake på jobb. Du er knallheldig! Digg med sånn lettvint trekking! Var utslitt etterpå jeg! OG nå: sting i munnen som klør og føles i veien! En gizmonica som holder på å klikke Lenke til kommentar
mathiaslu Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Spørsmål: Blir det vondt i visdomstanna eller kan en få vondt i flere tenner når en får en visdomstann? eller har bitendelse i den? Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 du kan få vondt i tannkjøtte når visdomstannen kommer ja. vet ikke om det påvirker andre tenner men jeg fikk iallefall vondt i tannkjøttet. når jeg trekte den kjente jeg ingenting det var en god følelse etter at jeg hadde grua meg noe sinnsykt. Lenke til kommentar
mathiaslu Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 fant ut at det var bare visdomstannen som presset på de andre tennene Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 De siste par mnd'ene har jeg trekt de siste 3 visdomstennene mine, igrunn ikke så ille. Men da jeg trekte de tennene oppe i overkjeven, så satt de godt. Roten var på en måte sprengt, så den klamra seg fast, det tok vel ca 1-2timer før vi fikk den ut. Tannlegen sa han aldri hadde vært borti lignende. En annen morsom historie er når man skal sette bedøvelsen så kan man være "uheldig" og treffe rett i nerven, det skjer ca 1/100ganger, og det føles som et lyn i hele kjeften din. GANSKE vondt. På meg skjedde det 2/3 ganger. Jeg fikk og en sånn gul ting til å legges i såret så det ikke skulle oppstå infeksjon, men kjøttet mitt gror fort (ifølge leger) så den biten grodde fast, og jeg måtte til tannlegen for å få den dratt ut, da jeg ikke fikk det til selv. Ganske ubehagelig. Men alt i alt, trekking av visdommstenner er ikke så ille som folk skal ha det til. Ubehagelig, ja, vondt og ekkelt? nei. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg har en visdomstann som har verket litt. Det ser ut som den kommer opp uten problemer og det er heldigvis ikke vondt lenger nå. Jeg satser på å ikke må dra til tannlegen. Lenke til kommentar
Te'om Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Hei! Jeg var nettopp hos tannlegen og fikk trukket en av de øvre visdomstennene. Det gikk egentlig veldig bra, ingen heftige smerter og det tok ikke mer enn rundt en halv time, det blødde ikke spesielt mye heller. Tannlegen slet en del fysisk hehe, han måtte reise seg opp for å få skikkelig tak og svettet en del, så da sykesøsteren kom inn med kompressen jeg skulle bite på brukte han dem til å tørke seg på pannen istedenfor Det eneste jeg synes er litt rart er at det fulgte med ganske mye kjevebein, nesten like mye som massen til hele tannen. Er det noen som vet om dette er noe som egentlig ikke skal skje? EDIT: Bilde av tannen bak spoiler tags, da det ser litt ekkelt ut ^^ Endret 19. mars 2009 av Te'om Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Skal dine tas, og du bor i Oslo, kan jeg anbefale Spesdent i Hegdehaugsveien. SUPER FLINKE!! Enig!! Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Tannlegen min sa til meg at det var enklere og mindrie ubehagelig å operere ut visdomstennene før de er ferdig utvokst, noe de ikke var i mitt tilfelle. Satt nesten 4 timer for å få ut første tanna. Nerven i tanna ved siden av var betent og når hun skulle knekke ut tanna med brekkjernet sitt så brukte hun den tanna å knekke mot noe som gjorde no fandenivolsk vondt. Så i tillegg til den vanlige bedøvelsen i tannkjøttet brukte hun også en annen sprøyte som, det virket sånn for meg, gikk inn i tanna. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg ble nesten skuffet da jeg var hos tannlegen for å trekke mine. Jeg trodde dama bare drev å forberedte trekking jeg, men hun stod der med tannen i handa og smilte Jeg hadde ærlig talt forventet litt mer pes. I det minste litt rykking, men nei.. tennene kom av seg selv (etter det hendige verktøyet ble brukt. Aner ikke hvordan det fungerer, men enkelt, raskt og greit var det). Den sjekken du er inne på hver andre år er jo faktisk verre enn å trekke greie visdomstenner. Nå er det enkelte det er værre med som skrevet over her da, men du kan være heldig. Jeg kjente ingen verdens ting, og etterpå kjentes det ut som om noen satt og trykket lett på kinnet mitt med en finger på hver side uten at det var vondt. Konsentrasjonen min derimot var helt fraværende den dagen, men det beskylder jeg bedøvelsen for å stå for. Lenke til kommentar
AlltidRett Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Er 20, og har i det siste merka at at visdomstennene i overkjeven er på vei ut. Er dette normal alder å få de på eller? Føler jeg er litt treg men. Anyways, angrer noe helt voldsomt på at jeg stakk innom denne tråden. Har trukket 4 tenner før, og det var egentlig ikke noe stress. Bortsett fra bedøvelsen, som var grusomt vond. Typisk min flaks at jeg blir nødt til å trekke visdomstennene, og at det blir fælt >< Får passe på å innta plenty med brennevin før jeg skal til tannlegen,samt ta med en hagle for å oppmuntre de til å være skikkelig flinke. Uff Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Helt normalt alder det, er jo en del som ikke får de ut igjennom tannkjøttet i det hele tatt. Og om du må trekke de kommer jo ann på om de kommer ut som de skal og at de har nok plass, selv har jeg nok plass, men de idiotiske tenne stoppet når de var kommet halveis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg