Glenn Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Kan man det? Vurderer å bytte bank. Endret 6. juni 2007 av Glenn Lenke til kommentar
Brillefin Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Tror faktisk myndighetene ser på en løsning for det i fremtiden, nettopp for at det skal bli enklere å bytte bank. Første gode initiativet til Kristin og Co Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Og det håper jeg aldri skjer. Jeg mener det bør være mulig å finne ut hvilken bank en konto tilhører ut ifra kontonummeret. Kanskje kan det løses med sentral søketjeneste på nett, hvor man kan taste inn kontonummer og at bankens navn da popper opp. Uten en slik tjeneste vil det bli vanskelig for forsikringsselskaper som skal få bekreftet kontoeier før utbetaling, politiet som skal be om utskrifter, banker som skal innfri lån og kreditter hos andre banker, etc. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg synes det høres ut som en fin ide om man kan bytte bank uten å bytte kontonummer. Alt plunderet med å bytte kontonummer er en årsak til at jeg fremdeles er kunde i en bank jeg ikke er så veldig glad i. Diverse myndigheter vil sikkert ha muligheter til å finne ut av hvilken bank en konyo hører til, og for oss andre har det ikke så stor interesse. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Svar til trådstarter: Nei. Om dette i fremtiden skal bli mulig er jo noe som utredes av statlige utvalg, da de mener å skifte bank vil bli enklere. Dog er det jo kjekt, som også nevnt over her, og kunne se hvilken bank det er på nummeret. Jeg vet at Handelsbankennummerne våre starter på 9044, og jeg vet at DnB nummerne starter på 7035. Det gjør alt enklere når jeg ser et kontonummer eller noen nevner et kontonummer på telefon, og spør om det er den kontoen jeg vil ha det på.. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Huff, det var litt synd.. Siden jeg ikke liker den banken jeg har nå. Får vel belage meg på alt styret rundt det da. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 og jeg vet at DnB nummerne starter på 7035. 8801850[/snapback] Blant annet. DnB har flere nummerserier, og det har også de fleste andre bankene. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Helt enkelt. Pr idag er de ikke mulig å få med seg kontonummeret til en annen bank. Et norsk kontonummer er bygget opp slik: Bank/Kontor: 4 siffer Kontotype: 2 siffer Kontonummer: 4 siffer (dette er det egentlige kontonummeret selv om alle 11 siffer er nødvendig for håndtering av kontoen) Kontrollsiffer: 1 siffer Slik systemene er i Norge idag (og har vært siden kontonummerplanen ble satt opp rundt 1969) forteller de første fire sifrene i kontonummeret hvilken og filial (kontor) kontoen er i. Dette inngår også i IBAN-nummeret (International Bank Account Number) som sørger for at du kan få penger fra utlandet rett inn på din konto. Disse sifrene benyttes også til å styre oppgjør mellom bankene (når du overfører penger fra din konto til en konto i en annen bank skal denne banken få pengene på en eller annen måte [normalt oppgjør via avregningssentraler eller Norges Bank]). Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) og jeg vet at DnB nummerne starter på 7035. 8801850[/snapback] Blant annet. DnB har flere nummerserier, og det har også de fleste andre bankene. 8802254[/snapback] Det er da opp ned, i forhold til hvilken filial de er opprettet i.... Det gjelder vel samtlige banker. EDIT: Ser at det allerede er nevnt over. Endret 7. juni 2007 av JoachimR Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Egentlig betyr det ikke for mye, de fleste har en eller 2 arbeidsgivere som de mottar penger fra. Det verste med å bytte bank, spør du meg er alle nettbankavtalene, og mottakerregisteret som forsvinner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå