Gå til innhold

Ny PC til hjemmebruk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter en ny stasjonær PC. Bruksområder kommer til å være spill (ikke nødvendigvis de nyeste spilla) og annen normal PC-bruk.

Jeg har ikke noe spesielt budsjett, den skal definitivt ikke over 10.000, men vil så klart ha så billig og bra som mulig. Bra er viktigere enn billig.

Gjerne en bra, slik at PCen ikke er noe flaskehals for med tanke på dataspill. Problemet mitt er at jeg kan veldig lite om PC-bygging, så forslaget jeg legger til under her kan være helt på jordet, og ikke sikkert ting passer sammen. Har prøvd å sette meg litt inn i dette, men før eller siden vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger fra noen kyndige.

Jeg trenger bare selve maskinen. Skjerm, tastatur osv har jeg fra før.

Jeg har ikke finni noe kabinett enda, så forslag mottas med takk. Kabinettet stiller jeg absolutt ingen krav til utover at det må stemme med det som skal inn i det:)

Har lagt ved en ekstra harddisk, med 10000rpm for å ha til å legge Windows og annen programvare på + en passe stor harddisk til filmer, musikk osv.

cpu: Intel Pentium 4 530J (3.0 GHz)

hd: Hitachi Deskstar T7K500 320 GB

hd 10000rpm: Western Digital Raptor 36.7 GB

hovedkort: MSI P6N SLI Platinum

ram: GeIL Value DDR400 2048 MB

skjermkort: MSI GeForce 8800 GTS 320MB

psu: Hiper HPU-4M530

Er det noe jeg har glemt? Har en ganske ny DVD-brenner fra NEC som kan brukes. NEC dvd brenner

Skjermkortet er muligens i overkant, eller er det nødvendig?

Takker så mye for alle som tar seg tid til å kommentere og evt. komme med forslag.

Edit: Tenker først og fremst på intel, og ikke AMD, men dette er ikke ekstremt viktig. Har heller ikke noen planer om å overklokke.

Endret av Brandvold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fyrste du bør gjere er å byte ut prosessoren, den der held nemleg ikkje mål. Ein god ide kan til dømes vere Core 2 Duo E6600.

Skjermkortet er muligens i overkant, eller er det nødvendig?

Det er heilt avhengig av kor mykje/hardt du spelar. Asus sitt er ganske billeg hos Komplett.

Minnebrikkene ser heilt kurante ut, men du kan aboslutt få det billegare. DETTE settet skal vere bra.

Når det gjeld hovudkort kan du vel kjøpe eit billegare; sidan du ikkje har tenkt å overklokke uansett. Men kortet er sikkkert bra.

Harddisken på 320GB ser stor og rimeleg ut. Om du har behov for raptoren veit eg ikkje, men etter det eg har høyrd trur ikkje eg han er mykje kjappare enn ein disk med 7200 RPM. Men det er berre kva EG har høyrd.

Straumforsyninga veit eg ikkje mykje om, men den ser heilt grei ut. Nokon andre får kome med innspel her.

EDIT: Når det gjeld kabinett er Lian Li sine kabinett pene, men dei kostar litt. Her kan du sjå på kabinett generelt.

Endret av Imperivm_Romanvm
Lenke til kommentar
Om eg så fikk den gratis ville eg ikkje brukt en Pentium av noe slag i en ny PC idag  :thumbdown:

8800541[/snapback]

Er enig med den, gå heller for C2D E6600. I tillegg skal det nevnes at folk som har de Raptordiskene sier de bråker en del mer enn vanlige 7200RPM-disker, så du må ta i betraktning om du kan tåle litt støy. Stiller meg også bak Imperivm_Romanvm sitt forslag om kabinett fra Lian Li. De er proffe. :thumbup:

Lenke til kommentar
36,7 GB er vel den gamle modellen av Raptor, som ikke er nevneverdig raskere enn moderne disker med 7200 o/min. Så jeg ville nok droppet den.

8800912[/snapback]

La ikkje merke til den, så må poste ett innlegg til :ph34r:

36GB Raptor yter faktisk dårligere enn de fleste nye 7200rpm disker. Skal det være noensomhelst vits i med Raptor-disk så må du kjøpe 74gb eller helst 150gb versjonen.

Drister meg faktisk til å si at eg ikkje under noen omstendigheter ville brukt en 36gb Raptor i en ny PC idag, selv om eg fikk den gratis :thumbdown:

Lenke til kommentar

Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er tydelig nevnt i toppen av denne kategorien.

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...