Gå til innhold

hvor skal man få erfaring fra?

Anbefalte innlegg

hei...Jeg har kikket på de forskjellige innleggene her på web-siden ang. IT-jobber og sett på tilbudene på finn.no o.l...Dermed har jeg et spørsmål jeg lurer på...

Jeg har snakket med en kar som studerer IT i Tyskland(en gammal venn av meg)...Og han sier at ved siden av studiene kan man få 30, 40, 50% stilling som Java-utvikler, C++ etc...Det er et tilbud for de som har lyst til å få litt erfaring mens de studerer slik at det blir lettere for dem å finne seg en jobb etter at de er ferdig med utdanningen...

Mens alle de deltidsjobber vi har hjemme i nord er slike telefon-support eller lignende jobber, har jeg rett?...

Altså poenget mitt er: Er det mulig å finne seg en slik jobb mens man studerer(altså Java, C++ utvikler)?

Jeg har da enda ikke begynt med å studere IT, men skal det til høsten...

Så, tja, kom med deres synspunkter og livserfaringer....

Takker for meg=)

Endret av Ace Ventura
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som student er dette mulig, men er nok enklere jo større byen er. Vanligvis får man nok slik via sommerjobber, der man får muligheten til fortsette å jobbe litt videre. Altså er det nok ofte at slike stillinger ikke er utlyste stillinger.

Sommerjobber med systemutvikling er nok uansett beste veien å gå for å få erfaring. Jeg har selv sommerjobb som systemutvikler for Statoil i sommer og dette er en veldig god måte å få prosjekterfaring fra profesjonelle organisasjoner.

Lenke til kommentar

det var da godt å høre. Men kan jeg stille deg et par spørsmål :

1.Finner du slike sommerjobber på finn.no eller må du ta kontakt med de på egenhånd?

2.Hvor mange år må du ha gått på høyskole/universitet for å få en slik jobb?

Tusen takk=)

Lenke til kommentar

1. Du må være litt aktiv. De "beste" sommerjobbene er sjelden på finn.no og NAV. Disse blir ofte annonsert via de store lærestedene, man finner de også på hjemmesidene til selskapene. De første sommerjobbene utlyses gjerne før jul så begynn å tenk på dette tidlig, men dette varierer mange rekrutterer fram til mars/april også. Når jeg skriver "beste" så mener jeg de største og mest kjente selskapene.

2. Forskjellig. Som oftest minst to. None sommerjobber er også kun for masterstudenter. Dette står som oftest oppgitt i annonsene.

Lenke til kommentar

Linux er ofte knyttet til Open Source, men det finnes mye som er helt uavhengig av Linux. Azureus er Open Source og basert på Java, så det kjører like greit under Vista som Linux eller BSD for den saks skyld.

Mange Open Source-prosjekter har hjemmesider på Sourceforge, sjekk stedet for hva som finnes (inkludert 157 kloner av Tetris...):

http://sourceforge.net/

Statistikk : Registered Projects: 150,442 Registered Users: 1,602,877

Mange Open Source-prosjekter annonserer oppdateringer på Freshmeat:

http://freshmeat.net/

Det burde være nok for enhver smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...