Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet!

Angående minne bør du ha CL4 eller bedre, CL3 skal være veldig bra. Men jeg har ikke prøvd selv til overklokking.

En langt svakere PC vil klare de tre første spillene i den skjermoppløsningen med full grafikk og Anti-Aliasing, så den PCen der skal klare det veldig bra.

Jeg synest at skjermen muligens hadde litt lav oppløsning, spesielt når den er så stor. Jeg har ikke prøvd den selv, så jeg kan ikke si noe om hvor bra den er.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Oki. Større oppløsninger koster jo 4000 og oppover. Så jeg tror ikke det.

Men hva med resten av komponentene.

Er det noe annet jeg burde endre på?

Edit: Burde jeg heller velge Samsung SyncMaster 204B. Den har 1600 x 1200 i oppløsning?

8799064[/snapback]

For meg ser det ganske bra ut, men jeg er ingen ekspert på overklokking.

Det er ikke store forskjellene på de oppløsningene, velg etter om du foretrekker Widescreen eller 4:3-format. Jeg har ikke prøvd det skjermene.

Lenke til kommentar

Hei, jeg sitter å vurderer et nesten identisk oppsett. Bortsett fra hovedkortet (hvor jeg er veldig usikker), er det kun kabinett og strømforsyning jeg har valgt noe annet. Har sett litt på blant annet Asus P5N32-E SLI PLUS som hovedkort i det siste, men lurer på om jeg virkelig trenger legge penger i SLI støtte, da jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å benytte meg av dette. Har lest at det kun er ved høye oppløsninger man får noen utnyttelse av dette, og selv da er det ikke snakk om i nærheten av en dobling av ytelsen.

Ellers er jeg helt grønn på overklokking, men jo mer jeg leser om det, jo mer får jeg lyst til å prøve det :) Ettersom jeg har forstått er både E6600 og skjermkortet meget gode til det formålet. Ram er jeg mer usikker på, men tror det hvertfall vil være lurt å sjekke på forhånd at rammen man kjøper går godt overens med hovedkortet. (sjekke hjemmesider/forum o.l.)

Lenke til kommentar

Til PSU har jeg foreløpig valgt meg en Coolermaster RealPower 550W SLI. Hadde egentlig ingenting med at den er SLI godkjent, men har lest at det er et bra merke, pluss at de skal være både stille og stabile. Tror dette er en helt ny modell, PSdata skulle hvertfall få den inn 8. juni til 995,-

Hvis du ikke har gjort det allerede kan du gå inn på eXtreme PSU Calculator, hvor du kan regne ut ganske nøyaktig hvor mange watt du trenger. Jeg kom ut på rundt 450watt, men tar heller en som er bittelitt for stor enn en litt for liten en. Så har jeg også gode muligheter for å oppgradere uten å måtte skifte strømforsyning.

Til kabinett står jeg foreløpig på ett NZXT Apollo ATX kabinett. Det er laget i aluminium, har skrueløse stasjonsbrønner, sidevindu, ser fett ut (synes jeg da) og er heller ikke så ille priset. I tillegg følger det med 2 stk 12cm kabinettvifter om man skulle trenge det.

Når det gjelder skjermkort tror jeg det blir Gainwards utgave (640mb GF 8800), tviler egentlig på at det er noen store forskjeller mellom de forskjellige merkene, så lenge spesifikasjonene er de samme. Det eneste jeg vet er at Gainward spesialiserer seg spesielt på å lage grafikkkort, og med brikker fra nVidia, så det burde jo være en god kombinasjon.

Hovedkort sliter jeg altså litt med, men tror det blir enten Asus, Abit eller MSI. Det eneste som er sikkert er at det må følge ATX standarden, ha LGA774 sokkel, 1 stk 16x PCI-e slot, støtte for DDR2 800MHz minne, Gigabit LAN, et godt integrert lydkort med støtte for mininum 5.1 surround (og helst med optisk utgang), og 4 SATA porter. Ekstra finesser som for eksempel Asus' CrashFree BIOS of EZ Flash virker jo også lokkende. Betaler maks 1500,- for hovedkortet, men da burde det også være utrolig bra, helst rundt 1000,-

Det store spørsmålet når det gjelder hovedkort er vel egentlig hvilket chipset det vil ha. Har litt trua på nVidias nForce 600 serie (500 og nedover støtter ikke 800Mhz minne, noe jeg helst vil ha). Intels 975X chipset har jeg også lest mye positivt om. Blir nok likevel flere timer med research før jeg kan ta et endelig valg. Skal også sjekke ut P35 som du snakket om. Ved å gå inn på produsentenes egne forumer kan man også lett få mye informasjon om kortene før man kjøper. Har lest en del inne hos Asus så langt, men skal også sjekke flere.

Rammen er nok en ting jeg er usikker på. Skal hverfall sjekke at det jeg kjøper står listet som kompatibelt hos produsenten av hovedkortet, evt positive erfaringer fra noen med samme HK. Ellers har jeg foreløpig null peiling om CL, timings og lingnende, men skal lese meg opp på emnet.

Lenke til kommentar
Jeg har surfet litt for å finne ut om du funker bra med Antec P182 og Corsair HX620W. Leste at man må ha lange kabler siden PSU'en ligger i bunnen av kabinettet.

1. Noen som vet noe om dette?

8799596[/snapback]

Jeg lurer litt på det samme, fant en post her på forumet som vireker lovende...

Hei.

Har fått mitt P182 i hus, og er veldig fornøyd. lite minus er viftene som føler med så det skal bli byttet ut med mist eller papst.

Hd opphenget er helt genialt de ligger og hviler på noe som jeg tror er siliconputer så når jeg dytter på hden så gjynger den (selv om den sitter fast), blir nesten like bra som med O-ring. Bruker raptor 74gb 16 mb cach blir stille som en mus.

Kjøpte Corsair HX620W psu. Kablene er lange nok og er veeeldig stille

Hk P5n32-e sli

Mitt 8800gtx kort fikk også plass. Kjører forøvrig så kjører jeg stock på min cpu, og har en noctua NH-U12 liggende er det noen som har teset om det passer i cabben?

8692895[/snapback]

Dette er tatt fra Antec p180/182/190 tråden i kabinett delen av forumet..

Lenke til kommentar
Oki. Da funker vel det fint.

Hvilken burde jeg velge av Zalman CNPS9500LED og Zalman CNPS9700LED da?

Og passer de på HK'et?

Noen som vet?

8803650[/snapback]

Jeg har CNPS9500LED ligger på 25-30 grader når jeg er i windows, når jeg spiller er den på 30-35 grader så den ska vell i teorien være nok, men har hørt den noctua kjøleren skal være noe helt hinsides innen luft-avkjøling, tror ikke det er så meget stor forskjell på 9500 og 9700, er vell heller mer smak og behag^^

ellers så det oppsettet der veldig bra ut! P5B-Deluxe er jo da et veldig bra overklokkings hovedkort, ellers ser det ut som at du kommer til å bli meget fornøyd

-SirSalemonsen/Salemonsen

Lenke til kommentar
Hei og velkommen til forumet!

Angående minne bør du ha CL4 eller bedre, CL3 skal være veldig bra. Men jeg har ikke prøvd selv til overklokking.

En langt svakere PC vil klare de tre første spillene i den skjermoppløsningen med full grafikk og Anti-Aliasing, så den PCen der skal klare det veldig bra.

Jeg synest at skjermen muligens hadde litt lav oppløsning, spesielt når den er så stor. Jeg har ikke prøvd den selv, så jeg kan ikke si noe om hvor bra den er.

Hilsen,

efikkan.

8798934[/snapback]

Lav Cas er noe som Amd sine prosessorer drar nytte av da de har innbygget minnekontroller. Intel sine prosessorer er mer glad i høy Mhz. Så hvis du kjøper 6400 minne (800Mhz) så har du mye å gå på med tanke på overklokking. Da ksn du kjøre 400Mhz fsb uten at minnet er overklokket. Dvs. at cpu kjører på 3,6Ghz(9x400) hvis du kjører minnet og cpu synkront. Minne: 400x2= 800Mhz. Cpu Quatro 4x400Mhz = 1600Mhz

Lenke til kommentar
Lav Cas er noe som Amd sine prosessorer drar nytte av da de har innbygget minnekontroller. Intel sine prosessorer er mer glad i høy Mhz.  Så hvis du kjøper 6400 minne (800Mhz) så har du mye å gå på med tanke på overklokking. Da ksn du kjøre 400Mhz fsb uten at minnet er overklokket. Dvs. at cpu kjører på 3,6Ghz(9x400) hvis du kjører minnet og cpu synkront. Minne: 400x2= 800Mhz. Cpu Quatro 4x400Mhz = 1600Mhz

8804821[/snapback]

Var det jeg også tenkte. Så CL5 er greit. Med E6600 bør vel også DDR2-667 være nok, kan nå langt over 3 GHz med minnet synkront.

Lenke til kommentar

Ser at du har lyst til overklokke prossesoren.

Det er bra det, men prøv med en dritt prossesor først og se om du klarer det så slipper du å ødelegge en splitter ny en.

Og en annen ting er noe som du sikkert vet er at man må ha mye kjøling når man skal overklokke, og det stemmer. Men noe av det viktigste er å få varmen ut av kabinettet og ikke at den blir inni der og sirkulerer mellom 6 forskjellige vifter som alle har nok med å få bort annen varme fra hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...