Gå til innhold

Kan LCD skjermer brenne fast?

rvenes

Anbefalte innlegg

Det trur eg min har gjort.

Viste samme bilde i 8-9 timer, og whops, fastbrent var bildet.

Skal det virklig så lite til?

Sjekk stort bilde i spoiler.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
DSCN1266.JPG

Eller går det bort? Skal i allefall sette på skjermsparer nuh, og skal komme tilbake med om det forsvinner, eller er det for alttid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv påvirket, begge skjermer faktisk. 1 år senere er det fortsatt ingen sjanse i havet at det forsvinner, så hvis du har garanti hør med butikk:) I mitt tilfelle finnes det løsninger for å redusere problemet, men det kommer alltid kommer tilbake -> ingen permanent løsning. Hvis garanti ikke holder kan jeg egentlig anbefale følgende:

- skjermsparer som setter skjerm i standby etter 10 minutter (en LCD skjerm trenger ikke mer enn ~10s før den er lesbar etter oppstart)

- 100% hvit bakgrunn et par timer for å se om dette kan hjelpe

Jeg har ingen anelse hvor individuelt slikt er, men selv forsøkte jeg en HAUG av ting for å hindre at innbrente ikoner kom tilbake. Gikk faktisk så langt at jeg lagde en egen screensaver som var aktiv på bestemte områder av skjermen mens man jobbet for å motvirke innbrenning av f.eks. "X" ikonet på vinduer. I alle tilfeller var det alltid standby/skru av skjerm som hadde den mest dramatiske virkningen.

Håper det ordner seg! Hvis noen forteller det at "dette er tull, det er kun plasma slikt skjer på" kan du bare slenge det tilbake i trynet på de :) Til og med Samsung har begynt å informere kunder via brukermanualer på TV og data LCD skjermer om innbrenning, eller "image retention". Forferdelig synd at det skal være slikt, egentlig litt merkelig at de tidligere CRT skjermene jeg har hatt (og har) ikke har tegn til slike spøkelser mens LCD skjermene trengte 2 års bruk før det var et faktum.

Lenke til kommentar

På mine LaCie skjermer tar det nå rundt om 50 minutter, men f.eks. projektoren min (som er LCD basert) eller laptoppen har ingen problemer med flere timer uten endring på hele eller deler av skjermen. Så det er nok fryktelig individuelt, kanskje avhengig av selve panelet :)

Hårek: Jepp, det er det som er hyggelig å høre :thumbup:

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Jeg har en 19 tommer fra Samsung, som blir brent veldig lett. En natt (5-6 timer) er nok.

Du kan prøve dette... ta en print screen av det som brenner skjermen din. Iverter alle fargene på det bildet, og deretter sette det som screensaver bildet. Da "brennet" man det motsatte bildet. Det har iallefall hjulpet de gangene jeg glemte å skru av skjermen på natten.

Lenke til kommentar

Uh... Trur jaggu skjermen min er i fin form igjen.

Skrudde skjermen av rett etter at eg posta den første posten og stakk ut i fin været ei stund, og nå når eg er tilbake er alt forsvunnet...

Eg såg jo film (dl.tv episoder) med den da eg oppdaga "innbrenninga" så det har jo vore beveglig bilde på den, men eit par timer med kvile var altså medisinen.

Hmm... :hmm: da er eg plutslig 1 steg lengre borte vekk fra 30" fra Dell igjen...

Edit: eg har sikkert hatt dette mange ganger uten å lagt merke til det. Er jo ofte skjermen har stått på natta over! Eg har jo tenkt at det er lcd og at dei ikkje brenner seg fast. Dette er da bare halvveges sant.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Ang. tid det tar før innbrenning er dette som sagt individuelt, min forrige bærbare (identisk til den jeg har nå) skrudde ikke av skjermen når man lukket lokket, og den stod ikke til å skru seg av automatisk heller, så etter to uker i thailand så stod skjermen på når jeg kom hjem, men ikke antydning til innbrenning i det hele tatt. (IBM T20, nåværende er T22)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...