konduktans Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Jeg har en 2005 Rieju RS 2 NKD, med en diiiger og sterk lykt foran. Det eneste problemet mitt er at pæra i frontlyset ryker veldig ofte. Veldig ofte, som i annenhver dag. Det var ikke sånn før. Og jeg vil ikke betale over 1000 kroner for å ha den på verksted. Derfor spør jeg. Har sjekka batterispenningen på batteriet, som er 12,7 volt. I følge verkstedet er 14,7 maks. Derfor er det ikke for høy spenning. Men hva kan det være som gjør at lyspæra ryker? Jeg er glad for alle svar! Endret 1. desember 2011 av konduktans Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Kan du ikke sette inn en pære som tåler høyere spenning ? Lenke til kommentar
NoEvo Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Men hva kan det være som gjør at lyspæra ryker? 8798039[/snapback] Spenningsregulatoren kanskje? Har prøvd å måle mens motoren går? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Kan du ikke sette inn en pære som tåler høyere spenning ? 8798111[/snapback] Tenker du noe i bane av 16V pære på 12V batteri? Men hva kan det være som gjør at lyspæra ryker? 8798039[/snapback] Spenningsregulatoren kanskje? Har prøvd å måle mens motoren går? 8798156[/snapback] Har ikke sjekka mens motoren går, nei. Jeg målte rett fra batteripolene(mens de var koblet til sykkelen, og tenning var av). Hvordan sjekker jeg mens sykkelen er i gang? Spenningsregulatoren koster over 500 kroner, så håper virkelig ikke det er den. Er det noen måte for meg å sjekke om regulatoren funker? Takk for raskt svar, begge to! Endret 1. desember 2011 av konduktans Lenke til kommentar
NoEvo Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Prøv å mål spenningen på batteriet mens motoren går, prøv å rus litt også og se hvor høy spenningen blir. Hvis den går over ca.14,7 volt er det sannsynlig at det er spenningsregulatoren som er gåen. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Prøv å mål spenningen på batteriet mens motoren går, prøv å rus litt også og se hvor høy spenningen blir. Hvis den går over ca.14,7 volt er det sannsynlig at det er spenningsregulatoren som er gåen. 8798292[/snapback] Får jeg fiksa den, eller må jeg kjøpe ny i så fall? Skal jeg måle på batteriet eller på pæra? Fikk ikke over 13 volt med rusing. Noen forslag? EDIT: Har målt med motoren i gang. Endret 6. juni 2007 av conflict Lenke til kommentar
NoEvo Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 på batteriet, sånn som du målte da du fikk 12,7volt Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Ikke over 13 volt;-) Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg har ikke peil på hva det kan være jeg:( Lenke til kommentar
nree Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Har du prøvd å måle inni holderen for lyset? Er ikke sikkert spenningsregulatoren regulerer spenningen før etter batteriet, og da hjelper det lite å måle på batteriet.. Som sagt, med tenning på.. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Har du prøvd å måle inni holderen for lyset?Er ikke sikkert spenningsregulatoren regulerer spenningen før etter batteriet, og da hjelper det lite å måle på batteriet.. Som sagt, med tenning på.. 8798770[/snapback] Har prøvd, men det "er ikke noen spenning der". Altså voltmåler tingen oppdager ikke noe... Any ideas? Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Det er nok pærene du kjøper.. Sikkert noen dårlige kina pærer.. Har hatt samme problemet Da sa selgeren pæren var grunnen, fikk en ny og bedre og funka hele veien etterpå Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Mopeder har ofte problemer med at spenningregulatoren ryker. Jeg vil tro det er det som er problemet. Lenke til kommentar
nree Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hvis det er 0v i holderen vil jeg også tro at det er spenningsregulatoren som har tatt kvelden. Ville kontaktet noen som hadde peiling på regulatoren du har og fått dette bekreftet. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Nå kan ikke jeg noe om elektro, men hadde det gått ann å få kjøpt en pære som tåler mer juling da ? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg satt i en ny parklys-pære, og den fungerte. Men den ryker nok etter et par dager. Er det noen mc forhandlere som faktisk kan hjelpe med dette? GMS på Gjøvik er jævlig inkompetente. Det eneste svaret de gir er: "Vi får ta den inn på serviece og se på det". Altså opptil 1000 kroner rett i dass! Lenke til kommentar
nree Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det som skjer når man setter i en pære som egentlig ikke skal være der er at sykkelen kan bli en ulovlig sykkel med for sterkt eller for svakt lys. Dette kan du nesten garrantert bli bøtlagt for. Hvis du får tatt ut spenningsregulatoren og lagt den i en anti-statisk pose (ESD pose) skal en elektronikk forhandler/bedrift klare å svare deg om det er den som er problemet eller ikke. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Det som skjer når man setter i en pære som egentlig ikke skal være der er at sykkelen kan bli en ulovlig sykkel med for sterkt eller for svakt lys. Dette kan du nesten garrantert bli bøtlagt for. 8802780[/snapback] Hørt om noen som har blitt stoppa for at de hadde for sterkt lys på en moped? :!: Bedre lys, bedre sikkerhet. Lysa man har på mopeder er jo elendige.. Det som kan skje hvis du setter i ei pære soom er beregna for høyere spenning (muligens også effekt), er at den vil trekke mer strøm for å klare å oppnå den effekten den skal klare. Dermed kan sikringen ryke i stedet, og også pæra kan ryke lettere på grunn av større strømgjennomgang enn den er beregnet for. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Okey, nå har det skjedd noe rart her. Jeg har kjøpt en ny spennings regulator, men pæra ryker alikevel! Hva skjer egentlig? Lenke til kommentar
nree Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Har du målt spenning på lampeholderen nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå