Gå til innhold

Er det RAM'en som stopper meg?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er RAM'en min som stopper meg i å komme lengre en 2,9GHz/2,86Ghz? å hvordan får jeg overklokket minnet mitt?

BTW Timings'ene mine er på 5.5.5.15 stock, vil det være bedre med feks: 4.4.4.12 elleer 4.4.4.10

specs står nedenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har erfart med min lille klump med overklokking at hvis busfrekvensen på systemet er høyere enn det minnet mitt er satt til, får jeg ikke boota. Det vil altså si at når jeg skal klokke systemet til over 400 MHz FSB, så må jeg overklokke minnet til for eksempel 850 MHz (425 MHz single channel), så jeg kan boote. Da må jeg også øke spenningen på minnet til 2V (fra rundt 1.85V). Systemet mitt blir uansett for varmt på 400+ MHz og 3600 MHz effektiv prosessorfrekvens, så jeg bruker det ikke til daglig OC.

Hvis du øker spenningen på minnet kan du også prøve å skru ned timingsene litt.

Også greit å kjøre Memtest86+ for å sjekke om minnet ditt er stabilt ved denne frekvensen/spenningen. Det er et program som tester stabiliteten til minnebrikkene. Last ned .iso-fil, brenn til CD, boot fra den, og la den passere hvertfall 1 pass (rundt 20 minutter). Finnes også en med Windowsbrukergrensesnitt tror jeg, men jeg pleier å boote selv.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Jeg har erfart med min lille klump med overklokking at hvis busfrekvensen på systemet er høyere enn det minnet mitt er satt til, får jeg ikke boota. Det vil altså si at når jeg skal klokke systemet til over 400 MHz FSB, så må jeg overklokke minnet til for eksempel 850 MHz (425 MHz single channel), så jeg kan boote. Da må jeg også øke spenningen på minnet til 2V (fra rundt 1.85V). Systemet mitt blir uansett for varmt på 400+ MHz og 3600 MHz effektiv prosessorfrekvens, så jeg bruker det ikke til daglig OC.

Hvis du øker spenningen på minnet kan du også prøve å skru ned timingsene litt.

Også greit å kjøre Memtest86+ for å sjekke om minnet ditt er stabilt ved denne frekvensen/spenningen. Det er et program som tester stabiliteten til minnebrikkene. Last ned .iso-fil, brenn til CD, boot fra den, og la den passere hvertfall 1 pass (rundt 20 minutter). Finnes også en med Windowsbrukergrensesnitt tror jeg, men jeg pleier å boote selv.

8798098[/snapback]

Ok, men du sa ikke hvordan jeg overklokker minnet...

Skal jeg feks: ta ned multiplier'en til 10 å FSB til feks 300 altså 10*300=3Ghz og minnet som er på 800 Mhz stock skal det da blir på ca 1,1-1,2 Ghz? hvis jeg kjører 1:1 på minne/CPU

PS hvordan gjør jeg det slik at jeg får 1:1 på minne/cpu?

Lenke til kommentar

Leste nettopp om en som hadde samme type ram som deg.

Her er resten av pcen hans :

Asus p5n32-e SLI

C2DUO 6600 @ 3,8ghz

Ocz Special ops pc6400

2x 74 gb raptor Raid 0

320 seagate S-ata II

XFX 8800 GTX

850W Toughpower

Her er hva han fikk til http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=205448

Tror ikke det er rammen hvis han får det til så bra.. Han hadde riktig nok vannkjølig men uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...