Luis_Garcia Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Som det også sto i den andre tråden med disse syklist hatgruppene. Så lurer jeg på om det er riktig å straffe folk som danner forskjellige hatgrupper på facebook? Jeg leste litt om dette i avisen for en god stund siden. Jeg satt meg det spørsmålet om det er riktig å straffe folk som også danner hatgrupper for enkelte kjendiser på facebokk? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Som det også sto i den andre tråden med disse syklist hatgruppene. Så lurer jeg på om det er riktig å straffe folk som danner forskjellige hatgrupper på facebook? Jeg leste litt om dette i avisen for en god stund siden. Jeg satt meg det spørsmålet om det er riktig å straffe folk som også danner hatgrupper for enkelte kjendiser på facebokk? 8797962[/snapback] Det gjelder jo egentlig hvor langt man egentlig går. Man har jo fri ytringsfrihet så lenge det ikke går over til grov personlig trakasering. For min del synes jeg mange personer bør ta seg god for å gjøre slikt i hele tatt. Noen av hatgruppene er relativt grove og Facebook er altfor dårlig når det kommer til moderering og sensur, de bør absolutt stå fram som et eksempel. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Som det også sto i den andre tråden med disse syklist hatgruppene. Så lurer jeg på om det er riktig å straffe folk som danner forskjellige hatgrupper på facebook? Jeg leste litt om dette i avisen for en god stund siden. Jeg satt meg det spørsmålet om det er riktig å straffe folk som også danner hatgrupper for enkelte kjendiser på facebokk? 8797962[/snapback] Det gjelder jo egentlig hvor langt man egentlig går. Man har jo fri ytringsfrihet så lenge det ikke går over til grov personlig trakasering. For min del synes jeg mange personer bør ta seg god for å gjøre slikt i hele tatt. Noen av hatgruppene er relativt grove og Facebook er altfor dårlig når det kommer til moderering og sensur, de bør absolutt stå fram som et eksempel. 8798121[/snapback] På vårt politisk korrekte samfunn? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det gjelder jo egentlig hvor langt man egentlig går. Man har jo fri ytringsfrihet så lenge det ikke går over til grov personlig trakasering. For min del synes jeg mange personer bør ta seg god for å gjøre slikt i hele tatt. Noen av hatgruppene er relativt grove og Facebook er altfor dårlig når det kommer til moderering og sensur, de bør absolutt stå fram som et eksempel. 8798121[/snapback] Hva er ytringsfrihet verdt når vi likevel ønsker å sensurere bort meninger vi ikke liker eller vil høre? Lenke til kommentar
thatch Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Som det også sto i den andre tråden med disse syklist hatgruppene. Så lurer jeg på om det er riktig å straffe folk som danner forskjellige hatgrupper på facebook? Jeg leste litt om dette i avisen for en god stund siden. Jeg satt meg det spørsmålet om det er riktig å straffe folk som også danner hatgrupper for enkelte kjendiser på facebokk? 8797962[/snapback] Det gjelder jo egentlig hvor langt man egentlig går. Man har jo fri ytringsfrihet så lenge det ikke går over til grov personlig trakasering. For min del synes jeg mange personer bør ta seg god for å gjøre slikt i hele tatt. Noen av hatgruppene er relativt grove og Facebook er altfor dårlig når det kommer til moderering og sensur, de bør absolutt stå fram som et eksempel. 8798121[/snapback] På vårt politisk korrekte samfunn? 8801063[/snapback] Haha, godt poeng Dark Archon Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Som det også sto i den andre tråden med disse syklist hatgruppene. Så lurer jeg på om det er riktig å straffe folk som danner forskjellige hatgrupper på facebook? 8797962[/snapback] Jeg håper i det lengste at hatske meninger slår tilbake på dem som ytrer dem (men det ser dessverre ut som de slipper fra det alt for ofte). Oppfordringer til lovbrudd er nå i hvert fall noe som jeg syns går over grensen: KJØR PÅ SYKLISTER I BILVEIEN Det går sikkert an å registrere medlemmene på denne gruppen. Om noen av den skulle finne på å kjøre på en syklist kan jo medlemsskapet brukes mot dem. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Som det også sto i den andre tråden med disse syklist hatgruppene. Så lurer jeg på om det er riktig å straffe folk som danner forskjellige hatgrupper på facebook? 8797962[/snapback] Nei, det er viktig vi får høre om meninger vi syns kan være forkastelige, eller som vi ikke liker. Det er en sentral del av ytringsfriheten. Oppfordringer til lovbrudd er nå i hvert fall noe som jeg syns går over grensen:KJØR PÅ SYKLISTER I BILVEIEN 8802944[/snapback] Du mener seriøst at disse menneskene i all alvorlighet oppfordrer medlemmene sine til å begå drap? Jeg plukker opp en god del ironi i den gruppen der. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Som flere trodde jeg mente når jeg skrev innlegget var at jeg tydeligvis ikke likte ytringsfrihet. Det er feil. Dette er mer viktig enn noe annet, sier man feks Jeg liker ikke syklister.. Så er det stor forskjell på det og dette; Jeg hater den forp... Erik Thorstvedt og skulle ønske han var dø... Personlig uthengelse er ikke en del av ytringsfriheten etter min mening. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Det er dog forskjell på å si at man skulle ønske at noen var død og å si at man skal drepe noen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Min personlige mening: Ytringsfrihetens formål er å sikre borgerne rett til offentlig å stille spørsmål ved politikk og styre. Den sikrer deg retten til å kunne stille politikerne til ansvar for sine beslutninger, og agitere for forandring. Det er statens ansvar å sørge for at muligheten for frie ytringer ikke begrenses av lovverket. Det gjør det desverre idag, i de aller fleste land. Rasismeparagrafer, forbud mot demonstrasjoner uten polititillatelse. Så full ytringsfrihet er et utopisk begrep. Men ytringsfriheten strekker seg ikke lenger - og skal heller ikke gjøre det - enn til å sikre deg retten til å uttrykke dine meninger i det offentlige rom. Den gir deg ikke rett til å banne hjemme i min stue, da kan jeg be deg gå og ikke komme igjen. Likeledes om jeg driver et parti eller en kirke eller en avis eller radiostasjon. Ønsker du å si noe jeg ikke ønsker får du starte ditt eget parti, din egen kirke, starte din egen avis eller din egen radio. 1. Ytringsfrihet bør finne sted. Det vil si at lovverket ikke ubegrunnet skal begrense retten til ytringer. Det er det statens oppgave å påse. 2. Ytringsfriheten stopper der privatlivets fred starter. 3. Ytringsfriheten er ikke overordnet andre rettigheter, man kan ikke bruke ytringsfriheten som påskudd for å oppfordre til overgrep mot andre. 4. Ingen har plikt til å stille talerstol til rådighet for disse ytringene. Om Facebook ikke vil har de full anledning til å la være. Da får folk starte sin egen webside. 5. Ingen har rett til å få sine meninger beskyttet mot tilsvar. Men også her gjelder punkt 4. 6. Ironi fungerer ikke på Internett. Det er en krevende øvelse som forutsetter kontekst og gruppetilhørighet. Ingen av delene kan man anta på et åpent nettforum. Så da er vel mitt svar: Hatgrupper på internett får vi leve med så lenge de ikke strider mot punktene 2 og 3 over, og så lenge noen er villig til å holde dem med talerstol. Der går grensen for meg. Å forsvare oppfordringer til overgrep med at de er ironisk ment er for lettvint etter min mening. "Content over form" (innhold foran stil) får være regelen når vi vurderer slikt. Men om hatgruppene skal få lov å ytre seg, er det riktig og viktig å si dem imot, hvis man er imot. Ytringsfriheten er ikke retten til ikke å bli motsagt, og har liten verdi hvis bare den ene siden bruker den. Ellers har jeg sansen for Søren Kierkegaards utsagn: "Er ikke folk absurde? De bruker aldri de friheter de har, men krever dem de ikke har. De har frihet til å tenke, men krever frihet til å ytre." De som krever ytringsfrihet av andre burde kreve ettertanke av seg selv... Geir Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Utrolig godt svar av TWFA, og er absolutt enig. Men siden Facebook ikke er et offentlig tjeneste betyr jo dette at de selv kan sensurere meldinger og grupper fra sin side. Jeg mener dermed at Facebook bør gå forann som et eksempel å skape et miljø med en konkret debatt om, "Er ikke Ole bra nok?", istedet for "La oss ønske Ole død" siden debatten da allerede er ferdig svart. Lenke til kommentar
Chao Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Ettersom syklister er en veldig generell gruppe ser jeg ikke dette som noe problem... Det er mulig de oppfordrer til vold. Hvordan/om dette er ulovlig vet jeg ikke... Endret 8. juni 2007 av Chao Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Dette feks, er ikke greit etter min mening; http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http:/...hp?artid=189681 Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) Ellers har jeg sansen for Søren Kierkegaards utsagn:"Er ikke folk absurde? De bruker aldri de friheter de har, men krever dem de ikke har. De har frihet til å tenke, men krever frihet til å ytre." Tenke =/= ytre Klarer bare ikke å finne poenget med dette utsagnet. Virker ganske meningsløst. Mulig har jeg oversett noe, ikke lest mellom linjene ellerno Endret 9. juni 2007 av WarpX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå