Gå til innhold

Trenger applikasjon for remote administration

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg får grå hår av å hjelpe familiemedlemmer med PC-issues, og trenger sårt et program for fjernadministrasjon. Aller helst vil jeg ikke at noe skal installeres, krav til NAT er utelukket, den andre personen skal se hva jeg gjør, og det hadde ikke gjort noe om programmet er enkelt og fritt.

En enkel oneclick SSH-tunell inn til min maskin, og samtidig starting av en lett VNC-server med alle settings i en konfig fil hadde muligens vært det beste, men det må da allerede finnes kurrante systemer for dette?

Jeg syntes jeg lest om en tilsvarende konfigurasjon i en tråd for et par uker siden, men jeg noterte meg ikke tråden det ble nevnt i, og søkefunksjonen gir meg ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du har via MSN remote desktop. Jeg håpet den skulle fike mine familie PC issues. Jeg hadde samme problem som deg.

MEN

Jeg slet med å få det til å funke på alle maskinene, så jeg ble bare frustrert. Den metoden krever ingen installasjon.

Men det jeg endte opp med å gjøre var å bruke gratis tjenesten www.logmein.com

Du oppretter en konto. Så går du på PCen du vil styre, logger deg inn og legger den til. Da lastes ned en liten klient software. Dette gjør du på alle PCene du skal styre.

Så kan du fra hvor som helst i verden om du har tilgang til nette logge deg inn på www.logmein.com og så ser du på lista hvem sine PCer som er online og logge deg inn på de. Jeg bruker det både mot min familie sine PCer og for å fjernstyre mine egne PCer.

AKIRA

Lenke til kommentar

MSN remote desktop er nok ikke aktuelt å bruke, for så vidt jeg ved må jeg da kjøre enten outlook eller MSN-messenger eller noe slikt tull på begge maskinene.

Logmein vil jeg heller ikke bruke da det krever installasjon, er webbasert som jeg regner med er tregere enn en VNC-løsning, og er også et proprietært system via et websystem jeg vet lite og ingenting om. Jeg vil heller ha en sikker løsning som fungerer på samme måte satt opp på min hjemmeserver enn å koble via det systemet.

Men takk for svaret.

Lenke til kommentar

Hamachi vil også koble til en ekstern server som jeg ikke ønsker, og selv om ingenting hadde vært bedre enn å bruke TightVNC mangler jeg tunelldelen for at det skal fungere bak en router.

Så med andre ord, jeg trenger en one-click tunell til min servermaskin som jeg kan bruke fra servermaskinen og inn til maskinen som satt opp tunellen.

Lenke til kommentar

Det virker som du har litt urealistiske tanker om hva du vil oppnå.

Det som får meg til å reagere mest er det at du vil unngå å installere noe. Det du i realiteten ber om er ett verktøy for å hacke en hvilket som helst maskin. Enten det er din intensjon eller ikke...så er det det du faktisk ber om. Å få tilgang til en maskin uten å måtte gjøre noe med den maskinen.

Jeg synes det er ett veldig farlig mål å sette seg og noe jeg ikke tror du vil få hjelp med her.

Du har fått mange gode forslag og jeg tør nok påstå at logmein er det mest fleksible og enkleste og trygt nok. Det er en del innstillinger på klient softwaren du kan sette for å gjøre den tryggere. Du kan ikke bruke den til å jobbe i 1 til 1 hastighet. Men for å fikse problemer og vise foreldre/søske hva de skal trykke på osv er det helt genialt!! Løst mange problemer i min familie.

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt si VNC uansett. Har du ikke mulighet for å åpne porter?

Du har jo somsagt LogMeIn som er greit nok, men som aldri vil oppnå VLC's kvalitet.

Ellers har du [http://www.nomachine.com/]NoMachine[/url] som funker relativt bra. Du fyrer opp server, og kan åpne det rett fra internett ved hjelp av et java-applet. Gratis.

Mye mulig serverapplettet bare funker på Linux der.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Jeg har absolutt fått gode tips, men de treffer ikke hjem hos meg. Jeg vil ha akkurat det en helt kurrant VNC-server gir, men i tillegg en tunell UT som jeg kan bruke for å koble til INN fra en ekstern maskin. De to trenger ikke å være i samme program så lenge begge støtter konfigurering i en tekstfil slik at like innstillinger kan dupliseres på mange maskiner. Som et eksempel skulle jeg hjelpe min søster som satt på en maskin tilhørende en norsk høyskole. Maskinen hadde tydeligvis ikke en egen IP, og noe som LogMeIn kan jeg ikke be henne om å installere der.

Det må da finnes en VPN-klient som ikke krever konfigurering men som kan lese alle settings ut av en tekstfil.

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke om det er akkurat dette du leter etter, men TeamViewer funker gjennom brannmur, trenger ikke installasjon (kan kjøre rett fra f.eks. minnepenn), og du trenger ikke IP adressen.

hastigheten skal jeg ikke uttale meg om siden jeg bare har prøvd det en gang, og har ikke så mye erfaring å sammenligne med, men det virket jo helt greit. ;)

Lenke til kommentar
Hei,

jeg får grå hår av å hjelpe familiemedlemmer med PC-issues, og trenger sårt et program for fjernadministrasjon.

8797907[/snapback]

Kjenner godt til den problemstillingen. Jeg bruker UltraVNC til det formålet (først og fremst fordi det er gratis og bra). SingleClick er en add-on til UltraVNC som gjør at du kan lage en enkel applikasjon som kobler seg direkte til din maskin når den kjøres.

Alt du da trenger å gjøre er å gi beskjed til familien og kjente om hvor de skal laste ned filen fra, og så be dem kjøre programmet. Vips får du en melding om at den og den personen vil koble seg til. Du klikker OK, og får skrivebordet dems opp på skjermen.

Det eneste du trenger å sette opp er port forwarding til din maskin hvis du er på NAT. Du kan selv velge port du vil bruke. :)

Lenke til kommentar

medal.gif

Det høres helt perfekt ut. VNC, single-click, ferdigkonfigurasjon, ingen installasjon og serverinitialisert. Det var rett og slett en så perfekt konfigurasjon at noen måtte ha laget det.

Tusen takk for linkene moskus, og tusen takk til dere andre som har prøvd å gi sære meg tips til programmer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...