karamasov Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Hei. Jeg vet det alt er en sticky for dette, men jeg får ikke så mye ut av tråden, ettersom jeg er ny til Linux. Jeg har en datamaskin med ny, tom harddisk, og jeg har sett meg lei av den dårlige brukervennligheten i Windows. Derfor ønsker jeg å innstallere en Linuxversjon. I den anledning lurer jeg på hvilken av distrubisjonene jeg bør velge. Jeg synes det er vanskelig å forstå forskjellen på den forskjellige. Håper dere kan hjelpe meg. Kriterier til versjonen: - Versjonen bør være brukervennlig og enkel for en nybegynner. - Den skal også være kompatibel med Microsoft Office, MSN Messenger og enkle medieavspillere som for eksempel VLC e.l. Jeg vet det er versjoner som står til disse kriteriene, men jeg aner ikke hvilke. Kom med et par anbefalinger, slik at jeg får kommet i gang! Tusen takk! Edit: Jeg skjønner at jeg burde ha satt meg litt mer inn i systemet før jeg lagde en tråd. Jeg beklager. Jeg velger den siste versjonen av Ubuntu, som heter 7.04, som jeg laster ned fra www.ubuntu.com. Ellers tusen takk! Endret 7. juni 2007 av Pingla Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 - Den skal også være kompatibel med Microsoft Office, MSN Messenger og enkle medieavspillere som for eksempel VLC e.l. Jeg har værtfall ikke klart å kjøre MSN Messenger igjennom Wine, så tror du kan glemme det. Derimot kan du ta i bruk andre programmer som gjør den samme nytten. Du har aMSN, Pidgin, Kopete +++. Microsoft Office kan kjøres igjennom Wine hvis jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 OpenOffice kan skrive/lese word dokumenter, har noen feil med fungerer stort sett... Distroen du ser etter heter Ubuntu... Eller Fedora... Begge er gode alternativer men i Fedora må du gjerne fikle litt for å få flash, multimedia og Java til å fungere ordentlig... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 MSN Messenger er naermest umulig a fa til a virke. Masse config a greier + at man ma installere Internet Explorer. Jeg bruker aMSN, og den er grei. Men den har ikke noe den skulle sagt vs. WML (Windows Messenger Live) synes jeg. Ubuntu er nok riktig valg. Opera ogsa Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 MSN Messenger er naermest umulig a fa til a virke. Masse config a greier + at man ma installere Internet Explorer.Jeg bruker aMSN, og den er grei. Men den har ikke noe den skulle sagt vs. WML (Windows Messenger Live) synes jeg. Ubuntu er nok riktig valg. Opera ogsa 8798200[/snapback] Fungerer dette med den vanlige Hotmail-tjenesten? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hva mener du da? Du kan logge inn med hva enn du bruker i windows som pa aMSN. Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Hva mener du da? Du kan logge inn med hva enn du bruker i windows som pa aMSN. 8798599[/snapback] Ok, ja det var det jeg mente. Er Ubuntu særlig krevende i forhold til andre distribusjoner? Jeg har 512 RAM. Burde det holde? Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Det høres strålende ut. Et siste spørsmål: Jeg har nettopp lastet ned Ubuntu og brent det på en CD. Har noen en link til en guide e.l. (norsk foretrekkes pga. manglende datakunnskaper) for hvordan man innstallerer og konfigurerer systemet? Edit: Filen jeg har lastet ned, er forresten en .iso-fil. Er dette riktig filtype? Endret 6. juni 2007 av forman Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) MSN Messenger er naermest umulig a fa til a virke. Masse config a greier + at man ma installere Internet Explorer.Jeg bruker aMSN, og den er grei. Men den har ikke noe den skulle sagt vs. WML (Windows Messenger Live) synes jeg. Ubuntu er nok riktig valg. Opera ogsa 8798200[/snapback] Min aMSN har 95% likt funksjonalitet som WLM. .. når jeg tenker meg om så .. har den 100% lik (kommer ikke på noe annet, jeg). Spaces, nudges, winks, custom smileys, WLM-skin, blabla. Har selvsagt deaktivert halvparten Har manuelt kompilert fra CVS med TCL8.5/TK8.5 (anti-aliasing ) PS; WLM Endret 6. juni 2007 av loathsome Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Håper det ikke er at du er lei brukervennligheten i Windows som gjør at du prøver deg på en eller annen Linux-distribusjon. Windows er lett å bruke, og kanskje for lett. Det får bli poenget mitt. Linux krever at du vet mye mer i større grad hva du driver med. Men tar du deg bryet med å sette deg inn i den saken, lover jeg at du ikke blir skuffet! Lykke til. Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Håper det ikke er at du er lei brukervennligheten i Windows som gjør at du prøver deg på en eller annen Linux-distribusjon. Windows er lett å bruke, og kanskje for lett. Det får bli poenget mitt. Linux krever at du vet mye mer i større grad hva du driver med. Men tar du deg bryet med å sette deg inn i den saken, lover jeg at du ikke blir skuffet! Lykke til. 8799460[/snapback] Brukervennligheten var kanskje feil valgt ord ja, jeg mener heller brukergrensesnittet. Jeg synes det er så mye elendig automatikk i Microsoft-softwaren, men på grunn av det praktiske monopolet får jeg vel krype til korset og innrømme at jeg ikke hadde klart meg uten. Men jeg skal nok forstå meg på Linux, trenger bare litt tålmodighet tipper jeg. Som dere ser nedenfor, har jeg et spørsmål til: Jeg lastet ned Ubuntu fra de offisielle sidene til selskapet, og fikk en .iso-fil. Jeg har hørt at denne kan brennes på en CD-plate, og lar deg bruke operativsystemet uten å måtte innstallere det. Men jeg ønsker å ha det på maskinen. Har jeg lastet ned feil, eller vil .iso-filen kjøre igang ved oppstart som den skal? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) ISO er en imagefil. Deepburner er et enkelt program som kan brenne ISO-filer. Du starter deep burner, velder burn image (el. lignende), finner fram til ISO-fila og trykker brenn så starter du pcen med CDen i, og da skal den starte fra CDen. Hvis ikke så må du nok tukle i bios for å få den til å boote fra CD-ROMen før harddisken. red: fanden, kvar gong eg ser signaturen min så tenkjer eg "helvete at eg ikkje skreiv på nynorsk!" Endret 6. juni 2007 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg tror du misforsto. Jeg ønsker å innstallere Linux. Ikke kjøre det fra CD-ROMen. Kan jeg bruke .iso-filen? Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Ja, du kan bruke isofila di. Valg om å installere til disk kommer Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Man installerer fra desktopen i live cd'en. Man kan sitte å surfe litt på nettet imens man installerer Guide kan du finne på http://psychocats.net/ubuntu (desverre ikke på norsk) Det er en guide på linux1 også men jeg fant den ikke. Finnes sikkert masse info i stickyene her også. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 LiveCD er et nytt konsept og litt vanskelig å forstå for andre enn oss IT-konsulenter. Så ikke anta at alle vet hva det er. Det at himmelen er blå er ikke like klart som hva en LiveCD er. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Du får vel bare bruke favoritt-brenne-programmet ditt og gjøre noe slikt som: "burn ISO-file/brenn en ISO-fil" eller lignende. Har faktisk vært borti brukere som har kopiert ISO-filen inn på CD som en data-fil. Da vil den selvfølgelig ikke boote i CD-ROM-en. Så ikke gjør det. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det er en guide på linux1 også men jeg fant den ikke. 8801811[/snapback] Her er den. (Til info: Selv om det er detaljer der om Automatix og installasjon av proprietære drivere via terminal så finnes det andre måter å installere den samme programvaren på. Det er ikke alle som liker Automatix, og enkelte foretrekker å bruke menyvalget System->Administration->Restricted Drivers Manager for å installere proprietære skjermkortdrivere -- men guiden forklarer bare én av måtene å gjøre ting på, så når man er fersk tar man vel imot det man får av hjelp uansett.) Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Det er en guide på linux1 også men jeg fant den ikke. 8801811[/snapback] Her er den. (Til info: Selv om det er detaljer der om Automatix og installasjon av proprietære drivere via terminal så finnes det andre måter å installere den samme programvaren på. Det er ikke alle som liker Automatix, og enkelte foretrekker å bruke menyvalget System->Administration->Restricted Drivers Manager for å installere proprietære skjermkortdrivere -- men guiden forklarer bare én av måtene å gjøre ting på, så når man er fersk tar man vel imot det man får av hjelp uansett.) 8805237[/snapback] Ok, jeg får det nok uansett til med Google-søk om ikke denne guiden skulle være tilstrekkelig. Tusen takk for hjelpen folkens. Nå rapporterer jeg denne tråden for å få den stengt, og starter heller nye tråder for mine eventuelle neste spørsmål, slik det står at jeg bør i stickyen. Saken er løst tråden kan stenges. Takk igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå