South_Bridge Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Jeg skal ha en pc i forbindelse med jobben(programmering+litt webdesign). Vi har fått frie tøyler på dell.no inntil 15,000. Vi har også blitt anbefalt Precision men disse kommer med Xeon prosessor. Da må vi har ECC RAM(slik jeg har forstått det) og da blir det veldig dyrt. Skulle gjerne ha pressa inn 2x 19", og siden alt på handles på dell.no koster skjermene 2500,- stykket. Går vi for Core2Duo eller amd av samme klasse blir det litt billigere, men vi får mer MHz. Av Xeon cpuen blir det ikke så aktuelt med noe annet en Xeon® 5110 (1,66 GHz, 1066, 4 MB). Endret 6. juni 2007 av South_Bridge Lenke til kommentar
haalo Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Du mangler en problemstilling ... Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Hva er fordelen med Xeon? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hva er fordelen med Xeon? 8798204[/snapback] Det er 2 typer Xeon. Xeon for S775, og for 771(kill me if im wrong.) Den du snakker om, Xeon 5xxx er beregnet for tallknusing. Disse suger til redigering, spilling osv(vil jeg tro.) Disse er til Socket 771, og krever ECC-RAM Xeon for 775 derimot, 3xxx, er helt lik core2duo serien. Samme socket, samme frekvens, samme ytelse. MEN. Disse er litt dyrere(100-300kr ca). Mer stabile. Lager mindre varme. Så, med mindre du skal overklokke eller ha en kickass server, velg Core 2 Duo. PS: Xeon 3060 = E6600 Xeon 3070 = E6700 Xeon 3220 = Q6600 ( Quadcore) Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Mange takk todda7, det var veldig oversiktlig og greit! Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 ECC RAM koster da minimalt mer enn uten. "Problemet" med socket 771 er vel at det kreves registrert FBDIMM? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hva er fordelen med Xeon? 8798204[/snapback] Det er 2 typer Xeon. Xeon for S775, og for 771(kill me if im wrong.) Den du snakker om, Xeon 5xxx er beregnet for tallknusing. Disse suger til redigering, spilling osv(vil jeg tro.) Disse er til Socket 771, og krever ECC-RAM Xeon for 775 derimot, 3xxx, er helt lik core2duo serien. Samme socket, samme frekvens, samme ytelse. MEN. Disse er litt dyrere(100-300kr ca). Mer stabile. Lager mindre varme. Så, med mindre du skal overklokke eller ha en kickass server, velg Core 2 Duo. PS: Xeon 3060 = E6600 Xeon 3070 = E6700 Xeon 3220 = Q6600 ( Quadcore) 8805536[/snapback] Xeon CPUene som er på socket 771 er ikke ment for trallknusing selv. Og de suger ikke til spill (jeg snakker om de Xeon som har samme arkitektur som C2D, altså Woodcrest og tilsvarende for quad-core. Denne kjernen er i bunn og grunn den samme som de på E6xxx og Q6xxx. De egner seg altså veldig godt til spilling o.l. problemet er at de er på socket LGA771 som er en serversokkel, med dyre HK som ofte ikke støtter raskt minne (derimot ECC minne for stabilitet) og gjerne ikke har PCI-E x16 port. Poenget er at CPUene er flotte til gaming, men det finnes ytterst få HK som også passer til spilling etc. Hvis de finnes er denok veldig dyre. Xeon til socket LGA775 som er samme som til C2D og C2Q har også noen Xeon (de heter Xeon 30x0 (Dual Core) og Xeon 32x0 (firekjerne)) De er egentlig akkurat make som sine "brødre" på samme sokkelen, bortsett fra noen småforskjeller som testmetoder når de tester de før de går ut i salg. (Xeon blir gjerne testet litt hardere) Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hva er fordelen med Xeon? 8798204[/snapback] Det er 2 typer Xeon. Xeon for S775, og for 771(kill me if im wrong.) Den du snakker om, Xeon 5xxx er beregnet for tallknusing. Disse suger til redigering, spilling osv(vil jeg tro.) Disse er til Socket 771, og krever ECC-RAM Xeon for 775 derimot, 3xxx, er helt lik core2duo serien. Samme socket, samme frekvens, samme ytelse. MEN. Disse er litt dyrere(100-300kr ca). Mer stabile. Lager mindre varme. Så, med mindre du skal overklokke eller ha en kickass server, velg Core 2 Duo. PS: Xeon 3060 = E6600 Xeon 3070 = E6700 Xeon 3220 = Q6600 ( Quadcore) 8805536[/snapback] Xeon CPUene som er på socket 771 er ikke ment for trallknusing selv. Og de suger ikke til spill (jeg snakker om de Xeon som har samme arkitektur som C2D, altså Woodcrest og tilsvarende for quad-core. Denne kjernen er i bunn og grunn den samme som de på E6xxx og Q6xxx. De egner seg altså veldig godt til spilling o.l. problemet er at de er på socket LGA771 som er en serversokkel, med dyre HK som ofte ikke støtter raskt minne (derimot ECC minne for stabilitet) og gjerne ikke har PCI-E x16 port. Poenget er at CPUene er flotte til gaming, men det finnes ytterst få HK som også passer til spilling etc. Hvis de finnes er denok veldig dyre. Xeon til socket LGA775 som er samme som til C2D og C2Q har også noen Xeon (de heter Xeon 30x0 (Dual Core) og Xeon 32x0 (firekjerne)) De er egentlig akkurat make som sine "brødre" på samme sokkelen, bortsett fra noen småforskjeller som testmetoder når de tester de før de går ut i salg. (Xeon blir gjerne testet litt hardere) 8808279[/snapback] Det er jo det jeg sier. Xeon 3xxx er HELT lik i ytelse som C2D. Xeon 5xxx er derimot dårlig i spill og vanlige oppgaver osv(har jeg hørt flere plasser, uten og sjekket dette ut) Endret 7. juni 2007 av todda7 Lenke til kommentar
haalo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hva er fordelen med Xeon? 8798204[/snapback] Det er 2 typer Xeon. Xeon for S775, og for 771(kill me if im wrong.) Den du snakker om, Xeon 5xxx er beregnet for tallknusing. Disse suger til redigering, spilling osv(vil jeg tro.) Disse er til Socket 771, og krever ECC-RAM Xeon for 775 derimot, 3xxx, er helt lik core2duo serien. Samme socket, samme frekvens, samme ytelse. MEN. Disse er litt dyrere(100-300kr ca). Mer stabile. Lager mindre varme. Så, med mindre du skal overklokke eller ha en kickass server, velg Core 2 Duo. PS: Xeon 3060 = E6600 Xeon 3070 = E6700 Xeon 3220 = Q6600 ( Quadcore) 8805536[/snapback] Xeon CPUene som er på socket 771 er ikke ment for trallknusing selv. Og de suger ikke til spill (jeg snakker om de Xeon som har samme arkitektur som C2D, altså Woodcrest og tilsvarende for quad-core. Denne kjernen er i bunn og grunn den samme som de på E6xxx og Q6xxx. De egner seg altså veldig godt til spilling o.l. problemet er at de er på socket LGA771 som er en serversokkel, med dyre HK som ofte ikke støtter raskt minne (derimot ECC minne for stabilitet) og gjerne ikke har PCI-E x16 port. Poenget er at CPUene er flotte til gaming, men det finnes ytterst få HK som også passer til spilling etc. Hvis de finnes er denok veldig dyre. Xeon til socket LGA775 som er samme som til C2D og C2Q har også noen Xeon (de heter Xeon 30x0 (Dual Core) og Xeon 32x0 (firekjerne)) De er egentlig akkurat make som sine "brødre" på samme sokkelen, bortsett fra noen småforskjeller som testmetoder når de tester de før de går ut i salg. (Xeon blir gjerne testet litt hardere) 8808279[/snapback] Det er jo det jeg sier. Xeon 3xxx er HELT lik i ytelse som C2D. Xeon 5xxx er derimot dårlig i spill og vanlige oppgaver osv(har jeg hørt flere plasser, uten og sjekket dette ut) 8808949[/snapback] LGA771-serien er like egnet for spill, arkitekturen er den samme (og spesifikasjonene er generelt høyere). "Problemet" er at hovedkortene er bersegnet på server- og workstation-bruk og at FB-DIMMs har høy latency. Plattformen er det som ikke er egnet til spill, ikke CPUene. Endret 7. juni 2007 av xNINJA Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hva er fordelen med Xeon? 8798204[/snapback] Det er 2 typer Xeon. Xeon for S775, og for 771(kill me if im wrong.) Den du snakker om, Xeon 5xxx er beregnet for tallknusing. Disse suger til redigering, spilling osv(vil jeg tro.) Disse er til Socket 771, og krever ECC-RAM Xeon for 775 derimot, 3xxx, er helt lik core2duo serien. Samme socket, samme frekvens, samme ytelse. MEN. Disse er litt dyrere(100-300kr ca). Mer stabile. Lager mindre varme. Så, med mindre du skal overklokke eller ha en kickass server, velg Core 2 Duo. PS: Xeon 3060 = E6600 Xeon 3070 = E6700 Xeon 3220 = Q6600 ( Quadcore) 8805536[/snapback] Xeon CPUene som er på socket 771 er ikke ment for trallknusing selv. Og de suger ikke til spill (jeg snakker om de Xeon som har samme arkitektur som C2D, altså Woodcrest og tilsvarende for quad-core. Denne kjernen er i bunn og grunn den samme som de på E6xxx og Q6xxx. De egner seg altså veldig godt til spilling o.l. problemet er at de er på socket LGA771 som er en serversokkel, med dyre HK som ofte ikke støtter raskt minne (derimot ECC minne for stabilitet) og gjerne ikke har PCI-E x16 port. Poenget er at CPUene er flotte til gaming, men det finnes ytterst få HK som også passer til spilling etc. Hvis de finnes er denok veldig dyre. Xeon til socket LGA775 som er samme som til C2D og C2Q har også noen Xeon (de heter Xeon 30x0 (Dual Core) og Xeon 32x0 (firekjerne)) De er egentlig akkurat make som sine "brødre" på samme sokkelen, bortsett fra noen småforskjeller som testmetoder når de tester de før de går ut i salg. (Xeon blir gjerne testet litt hardere) 8808279[/snapback] Det er jo det jeg sier. Xeon 3xxx er HELT lik i ytelse som C2D. Xeon 5xxx er derimot dårlig i spill og vanlige oppgaver osv(har jeg hørt flere plasser, uten og sjekket dette ut) 8808949[/snapback] LGA771-serien er like egnet for spill, arkitekturen er den samme (og spesifikasjonene er generelt høyere). "Problemet" er at hovedkortene er bersegnet på server- og workstation-bruk og at FB-DIMMs har høy latency. Plattformen er det som ikke er egnet til spill, ikke CPUene. 8809225[/snapback] For å quote min gamle morfar.. "Alle hadde rett, bare til hver sin tid". http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...60vs6800&page=1 Til tross for at Xeon 5xxx har 1333fsb(~15% ytelsesøkning sier intel) OG høyere frekvens, er den treigere på samtlige tester. EDIT: Kansje p.g.a rammen som du sier ja. Endret 7. juni 2007 av todda7 Lenke til kommentar
haalo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Til tross for at Xeon 5xxx har 1333fsb(~15% ytelsesøkning sier intel) OG høyere frekvens, er den treigere på samtlige tester. EDIT: Kansje p.g.a rammen som du sier ja. Det er plattformen, ikke CPUene som er mindre egnet til spillbruk. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Til tross for at Xeon 5xxx har 1333fsb(~15% ytelsesøkning sier intel) OG høyere frekvens, er den treigere på samtlige tester. EDIT: Kansje p.g.a rammen som du sier ja. Det er plattformen, ikke CPUene som er mindre egnet til spillbruk. 8809437[/snapback] Så sant så sant, men det kan forsåvidt være det samme, tingen er at Xeon 5xxx er dårlig egnet til _vanlig_ bruk. Eller Så sant så sant, men det kan forsåvidt være det samme, tingen er at Socket 771 plattformen er dårlig egnet til _vanlig_ bruk. Om du vil. Endret 7. juni 2007 av todda7 Lenke til kommentar
haalo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Så sant så sant, men det kan forsåvidt være det samme, tingen er at Xeon 5xxx er dårlig egnet til _vanlig_ bruk. Nei, det er Workstation/server-plattformen til Intel som er det. Woodcrest-prosessorene er så å si like med C2D bortsett fra strengere kvalitetskontrol, litt høyere pris, markedsføring og en annen sokkel (de fleste, det er noen på LGA775). (Nå gidder jeg ikke mer .) Endret 7. juni 2007 av xNINJA Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Så sant så sant, men det kan forsåvidt være det samme, tingen er at Xeon 5xxx er dårlig egnet til _vanlig_ bruk. Nei, det er Workstation/server-plattformen til Intel som er det. Woodcrest-prosessorene er så å si like med C2D bortsett fra strengere kvalitetskontrol, litt høyere pris, markedsføring og en annen sokkel (de fleste, det er noen på LGA775). (Nå gidder jeg ikke mer .) 8809517[/snapback] De har 1333 Bus, og litt høyere frekvens. Dette er da veldig bra for tallknusing(har jeg hørt ) Hadde man parret Xeon 5xxx med Socket 775, hadde man hatt noe som var bedre enn vanlig C2D. Til både spilling, redigering, u name it. EDIT: Di på socket 775 er IKKE like med di på socket 771(Xeon jeg snakker om nå.) Endret 7. juni 2007 av todda7 Lenke til kommentar
haalo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) De har 1333 Bus, og litt høyere frekvens. Dette er da veldig bra for tallknusing(har jeg hørt ) Hadde man parret Xeon 5xxx med Socket 775, hadde man hatt noe som var bedre enn vanlig C2D. Til både spilling, redigering, u name it. EDIT: Di på socket 775 er IKKE like med di på socket 771(Xeon jeg snakker om nå.) 8809565[/snapback] Det er jo det jeg har sagt hele tiden. Forsåvidt har vi jo Woodcrest og Clowertown til LGA775 med litt lavere FSB, men ellers like(som har blitt veldig populære blant overklokkere). Den største fordelen til LGA771 er nok ikke rå ytelse men stabilitet, oppetid og flere sokler. Det kommer forsåvidt C2D med 1333 FSB snart, og hvis du vil ha det med nåværende C2D, er det ikke verre enn å sette ned multiplier og stille FSBen litt opp (burde gå fint med de fleste hovedkort). Endret 7. juni 2007 av xNINJA Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 De har 1333 Bus, og litt høyere frekvens. Dette er da veldig bra for tallknusing(har jeg hørt ) Hadde man parret Xeon 5xxx med Socket 775, hadde man hatt noe som var bedre enn vanlig C2D. Til både spilling, redigering, u name it. EDIT: Di på socket 775 er IKKE like med di på socket 771(Xeon jeg snakker om nå.) 8809565[/snapback] Det er jo det jeg har sagt hele tiden. Forsåvidt har vi jo Woodcrest og Clowertown til LGA775 med litt lavere FSB, men ellers like(som har blitt veldig populære blant overklokkere). Den største fordelen til LGA771 er nok ikke rå ytelse men stabilitet, oppetid og flere sokler. Det kommer forsåvidt C2D med 1333 FSB snart, og hvis du vil ha det med nåværende C2D, er det ikke verre enn å sette ned multiplier og stille FSBen litt opp (burde gå fint med de fleste hovedkort). 8809632[/snapback] Åhr. Da har vi jo sagt det samme hele tiden, bare på hver vår måte Ang. C2D med 1333fsb så er det flere på xs som har slått kloa i dem. Vet ikke om de er til salgs der nede, men de har ikke kommet til norge enda ihvertfall. Har en 3070 på vei i posten jeg btw:D Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg skal ha en pc i forbindelse med jobben(programmering+litt webdesign). Vi har fått frie tøyler på dell.no inntil 15,000. Vi har også blitt anbefalt Precision men disse kommer med Xeon prosessor. Da må vi har ECC RAM(slik jeg har forstått det) og da blir det veldig dyrt. Skulle gjerne ha pressa inn 2x 19", og siden alt på handles på dell.no koster skjermene 2500,- stykket. Går vi for Core2Duo eller amd av samme klasse blir det litt billigere, men vi får mer MHz. Av Xeon cpuen blir det ikke så aktuelt med noe annet en Xeon® 5110 (1,66 GHz, 1066, 4 MB). 8797777[/snapback] Kjøp et AMD X2 desktop system, spec gjerne ned CPU litt, og legg pengene i skjermer. Til ditt bruk vil du ikke merke noen ytelsesforskjell likevel, men god skjermplass er alltid greit. Personlig koser jeg meg daglig med 2x23" på jobb og 24" hjemme, anbefales. ECC minne er for slike som meg som gjerne kjører tunge beregninger, og ikke liker at ting krasjer over natta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå