Gå til innhold

Floyd Rose Vanskeligheter

Wooperoo

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg en gitar med floyd rose og fåt ikke til å stemme den. Bruker en boss tuner (tu-80) og skal stemme til standard gitar tuning, men når jeg prøver så får jeg ikke stemt E strengen. Får ikke vridd "stemme-vri-tingen" til å bli lysere. For å si det sånn sitter den bom fast. Hva er normalt og gjøre da. Har merket dette på andre gitarer med floyd rose, men trodde det bare var en feil. Hvilke triks bør jeg bruke? Please help

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemme-vri-tingen? Mener du da stemmeskruene på "toppen" av gitaren eller de "nede" på gitaren?

Lettere å svare på spørsmålet hvis du er litt mer spesifikk. Stemmeskruene på hodet til gitaren skal nå kunne gå rundt og rundt så mye de vil ettersom de ikke går i spor, men bare er der for å stramme eller slakke strengen. Mens de på broen er for fininnstilling og går bare et lite stykke før de stopper. Hvis de førstnevnte ikke går rundt høres det ut som det er noe galt med de, hvis det er de andre er det helt som det skal være. De på hodet = initiell innstilling, de på broen = fininnstilling ved senere anledninger.

Du har vel ikke tilfeldigvis skrudd stemmingen en oktav for lyst da? Kan bli litt vanskelig å stemme gitaren da ;)

Lenke til kommentar

Nettopp... du skal bruke de store fine stemmeskruene til å stemme gitaren og ikke de små skruene nederst. De er bare til fininnstilling hvis gitaren er litt ustemt. Så bruk de store stemmeskruene for å stemme så skal du se at det går så mye bedre (husk å løsne umbrakoskruene til strengelåsen.

Altså:

1. Løsne umbrakoskruene på strengelåsen ved hodet til gitaren

2. Stem gitaren med stemmeskruene på hodet til den er helt stemt

3. Fest skruene til strengelåsen

4. Spill gitar

Etter en stund hvis den er blitt litt ustemt:

Skru på de små skruene ved broen til gitaren slik at den er stemt igjen.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

I ditt tilfelle må du løsne strengelåsen på halsen og grovstemme først, så låse strengen og finjustere nede etterpå. Husk at begge strengene på samme lås må stemmes på nytt.

_____

Tenkte jeg kunne skrevet en hel gjennomgang av strengeskift og stemming med Floyd Rose systemet. Kanskje noen får bruk for det. Steg for steg. Fargekodene skal passe til bildene.

Ved strengeskift:

1. Finn frem gitaren, nye strenger, en avbitertang og unbrakonøkler.

2. Skru opp strengelåsene på sadelen på halsen. Bruk unbrako nøkkel.

3. Stem alle strengene litt ned (Så slipper du at de flyr, på grunn av spenningen, når du fjerner strengene nede ved stolen).

4. Lås opp strengelåsene ved stolen med unbrako nøkkelen.

5. Fjern strengene.

6. Finn frem nye strenger. De floyd Rose systemene jeg kjenner til har ikke bruk for kula/ringen på strengen, men skulle det ikke være tilfelle, så sett den i sporet/lomma og ignorer punkt 6B.

6B. Bruk en avbitertang, klipp av kula/ringen på strengen. Brekk enden på strengen slik at den ser ut som en liten V.

7. Stapp strengen nedi festehullet, og stram til strengelåsen ved stolen. Pass på at strengen ligger nogenlunde parallelt med sporene på stolsadelen.

8. Strekk strengene opp til stemmemekanikken og fest som en vanlig gitar. Se bilde (fine s/v strektegningen min) som referanse hvordan du fester strengen.

Stemming av Floyd Rose:

Dersom du ikke allerede har gjordt det, løs opp strengelåsene på halsen.

9. Sett finjusteringsskruene ca. midt på eller litt høyere, slik at du har litt å gå på når strengene gir etter senere. Grovstem strengene som du gjør med vanlig gitar.

10. Ettersom strengene er nye gir de litt etter i starten. Ikke fest strengelåsene ved halsen ennå. Hold over strengen på gripebrettet med venstrehånd, og dra (forsiktig) strengen ut fra kroppen med høyrehånden.

11. Stem om igjen, gjenta gjerne flere ganger.

12. Når du føler at stemmingen er sånn nogenlunde, skru igjen strengelåsene oppe på halsen. Som nevnt, pass på at du har satt opp justeringsskruene (de på stolen) slik at du har rom for å finjustere etterpå.

13. Når du klemmer til strengelåsene på halsen, blir strengene mest sannsynlig ustemt igjen. Nå må du ty til finjusteringsskruen.

14. Begynn med de tykkeste strengene, siden de drar mest i tremolo-systemet. Stram opp E strengen, så A, så D osv.

15. Siden strengene drar til seg stolen mer og mer etterhvert som du strammer, vil de andre strengene bli slakkere. Jobb derfor frem og tilbake til du har fått alle strengene korrekt.

16. Det var det. Nå har du fått satt opp og stemt strengene. Har du gjordt en nøyaktig jobb fra starten av, slipper du å stresse med å låse opp strengelåsen, og du kan bare finjustere med skruene på stolen.

PM meg dersom noe er feil så endrer jeg det.

post-83845-1181172348_thumb.jpg

post-83845-1181172936_thumb.jpg

post-83845-1181174542_thumb.jpg

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

lite tips jeg brukta da jeg hadde floyd rose (bytta fort gadd ikke det rotet der)

tokk strengene feil vei slik at den rundingen på enden av strenger var på hodet av gitaren

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...