Gå til innhold

Panasonic Dmc-FZ7 vs FZ8 (evnt s6500fd)

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe digitalkamera i dag, og lurer på noen ting; Hvordan dere vurderer fz7 opp mot fz8, om det er verdt prisdiffen på 400 kroner og om evnt hvordan dere veier disse to opp mot s6500fd? (tenkte da mest på bildekvalitet og spesielt den optiske stab'en)

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har FZ7, og er greit fornøyd med den.

Når det gjelder FZ8 er det noen punkter som er forbedret. Det jeg har bitt meg merke til er: 1 megapixel høyere oppløsning, bedre skjerm og mulighet til RAW.

1 megapixel mer gir mulighet til litt større bilder, men hvis det er samme bildebrikke, blir bildet muligens litt mer uskarp.

Bedre skjerm er bare bra selv om skjermen på FZ7 holder seg greit.

RAW gir deg større muligheter til etterbehandling, så vidt jeg har skjønt. Hvis du ikke kommer til og etterbehandle bilder, er vel funksjonen bortkastet.

I forhold til 6500 kan jeg ikke komme med mange råd da jeg ikke har prøvd 6500.

Selv vurderte jeg 6500 da jeg kjøpte FZ7. Det som talte for mitt valg var: mindre størrelse og lavere vekt, 12X zoom(36-432), optisk bildestabilisator(som jeg er veldig fornøyd med) og pris(var vel rundt 500 i forskjell til fordel for FZ7).

6500 har derimot: bedre vidvinkel, manuell fokus og zoom(hvis jeg husker rett), RAW(i forhold til FZ7), 1,7X zoom(28-300), AA batteri og mulighet for høyere ISO.

Dette er bare tatt ut av hukommelsen fra da jeg vurderte nytt kamera, så det er best du selv ser etter det som er viktig for ditt kamera.

Lykke til i ditt kameravalg. :)

Lenke til kommentar

Skal først S6500 tas med, bør det veies mot storebror FZ50 i stedet for FZ7 og 8. De er nemlig mer i samme klasse, da begge er i full speilrefleksstørrelse, og det er riktig at S6500 har mekaniske ringer for zoom og fokus. Den, og FZ50, har dermed ikke motorzoom og er derfor også raskere i bruk samt at man ikke låser seg til de antall trinnene for zoom som de mindre begrenser seg til. Vridbar LCD er også en stor fordel som ikke FZ7/8 har.

Lenke til kommentar

Takk for svarene jeg fikk. Valget ble tilslutt fz8 da denne var bare 300 kroner dyrere enn lillebroren. Har bare prøvd den til ca 50 bilder, så min erfaring er temmelig begrenset, men jeg må si at jeg er ganske godt fornøyd med mitt valg så langt. Det blei den optiske bildestabilisatoren og størrelsen som ble hovedargumentene for meg i mitt valg.

Nå er neste trinn å kjøpe meg en veske, noen som har noen anbefalinger på den?

Lenke til kommentar

Har du en velutstyrt sjappe i nærheten med Lowepro-serien bør du finne noe som passer. De har en rekke modeller, en av de mindre "snuteveskene" bør passe godt til denne. De har som regel "et rom og kjøkken", der den lille yrrelomma har plass til ekstra batteri, minnekort, ministativ osv.

Lowepro har meget gode vesker, godt polstret og tåler en trøkk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...