Gå til innhold

God gammeldags ismaskin, men hvordan får man is?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I ismaskinen er der et lager der du skal legge inn is og salt, når du blander si og salt smelter isen på en spesiell måte som gjør at det blir produsert mer kulde enn det isen egentlig er...

8797674[/snapback]

Kan du forklare dette typere? For meg er dette nonsense. "Produserer mer kulde"?

8797706[/snapback]

Edit:

Eller slik er det, når isen smelter på grunn av saltet, trenger smeltingen energi, og den tar den fra omgivelsene, noe som gjør at omgivelsene blir kalde, og ofte langt under frysepunktet...

8797715[/snapback]

Helt seriøst. Les over kildene dine én gang til og skriv det litt mer konkret. Jeg ser logikken, men forklaringen din er jo heller rotete.

Lenke til kommentar
salt smelter isen og du får flytende vann på minusgrader... altså du får ikke mer kulde bare en is i flytende form da :p

8797717[/snapback]

salt gjor at frysepunktet blir lavere. Defor kan du blande vann med minusgrader med resten av ingredientene og fa fast is.

Lenke til kommentar
Jeg venter. Husk at det skal være i samsvar med termodynamikkens lover. (Ikke noe svada, jeg kan dette)

8797731[/snapback]

Hvis du kan termodynamikkens lover, så bør dette være strålende logisk.

* Vi vet at energien i et lukket system må være konstant

* Is smelter, altså får det mer energi

* Energien kommer fra omgivelsene, som altså blir kaldere. Siden isen smelter fort, blir omgivelsene kalde fort.

Edit: http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9319753

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Jeg venter. Husk at det skal være i samsvar med termodynamikkens lover. (Ikke noe svada, jeg kan dette)

8797731[/snapback]

* Energien kommer fra omgivelsene, som altså blir kaldere. Siden isen smelter fort, blir omgivelsene kalde fort.

8797765[/snapback]

Der kom en forklaring som sa det samme som jeg sa, bare ikke så rotete :)

Lenke til kommentar
salt smelter isen og du får flytende vann på minusgrader... altså du får ikke mer kulde bare en is i flytende form da :p

8797717[/snapback]

salt gjor at frysepunktet blir lavere. Defor kan du blande vann med minusgrader med resten av ingredientene og fa fast is.

8797763[/snapback]

og en veldig salt is :p

Lenke til kommentar

8797717[/snapback]

8797763[/snapback]

og en veldig salt is :p

8797784[/snapback]

Du putter ikke isen og saltet i samme beholder so mder du skal lage den isen du har tenkt å spise, men i en egent beholder som skal ligge en eller annen plass i eller rundt ismaskinen din...

Lenke til kommentar

8797731[/snapback]

Edit: http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9319753

8797765[/snapback]

Ja, selvfølgelig. Poenget er at jeg prøvde å få han til å forstå sin egen argumentasjon.

Lenke til kommentar

altså den jeg lagde i går og putta i kjøleskape hadde blitt en ganske god slush lignede is ^^

Men hadde satt pris noe mer fryst utgave :p

Men vill jeg nok ikke få den mye kaldere med tanke på at jeg ikke greier å lage noe spesielt kald is i kjøleskape mitt...

er det ikke sånn at saltvann holder på kulden lengre også?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Veldig enkelt forklart senker saltet smeltepunktet til isen, dette fører til at isen kan gå fra fast til væskeform ved tempraturer mindre en null.

8802068[/snapback]

Oppfølger til deg:

Hva gjør salt med kokepunktet? Hvorfor?

8802079[/snapback]

Siden du kloffsk påstår at du har så god peiling på dette kan du jo kanskje forklare selv :)

Til trådstarter: hvis du ikke får til å bruke ismaskinen finnes det faktisk oppskrifter for å lage is uten ismaskin, men du trenger dog en fryser da.

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...