Gå til innhold

God gammeldags ismaskin, men hvordan får man is?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg fant bestemors ismaskin i helga og tok den fram for testing i går, den er ganske simpel, en motor i midten med to roterende rørepinner.

Alt skjer i en aliminiums kopp aKa de man lager brød i etc.

Men jeg vet ikke hvordan man gjore det for å få den kald og ferdig, har fått hørt at de brukte salt, kan dette stemme? og hva skjer? og hvorfor?

(altså satte hele greia i enn bolle salt, ikke tilsatte :p)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sorry, men jeg skjønner ikke hva du mener her. Kan du skrive det om?

8797563[/snapback]

Han vil lage is med en ismaskin han har funnet. Hvor vanskelig er det å skjønne?

Endret av sim
Lenke til kommentar
Hva med å sette ismaskinen i fryseren?

8797575[/snapback]

altså min "fryser" lager bare veldig bløt sørpe

altså ingen fryser, bare helt inntil kjøleelementet i kjøleskape mitt...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Ja, vanlig å framstille is av salt.

8797584[/snapback]

og hvordan fungerer dette sånn egentlig?

Altså jeg har aldri sett at salt greier å fryse varer akurat :p

8797603[/snapback]

Samme prinsipp som når man salter veiene på vinteren.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

8797583[/snapback]

Der er det ikke kaldt nok til å oppbevare is engang, så selvfølgelig får du ikke laget det der. Du må nok ha en skikkelig fryser, iom at det du har funnet høres ut som en røremaskin (is må røres under fryisng), og ikke en komplett sak med fryseelement. Islaging og -oppbevaring krever noen minusgrader.
Lenke til kommentar

8797583[/snapback]

Der er det ikke kaldt nok til å oppbevare is engang, så selvfølgelig får du ikke laget det der. Du må nok ha en skikkelig fryser, iom at det du har funnet høres ut som en røremaskin (is må røres under fryisng), og ikke en komplett sak med fryseelement. Islaging og -oppbevaring krever noen minusgrader.

8797641[/snapback]

ja jeg vet det!

Og jeg tror neppe at den tåler kulde... (motoren)

Men lurte på om salt triksett fungerte... altså sette boksen i en komme med salt...

her er fine tegningen min ^^

Lenke til kommentar
I ismaskinen er der et lager der du skal legge inn is og salt, når du blander si og salt smelter isen på en spesiell måte som gjør at det blir produsert mer kulde enn det isen egentlig er...

8797674[/snapback]

Kan du forklare dette dypere? For meg er dette nonsense. "Produserer mer kulde"?

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar
I ismaskinen er der et lager der du skal legge inn is og salt, når du blander si og salt smelter isen på en spesiell måte som gjør at det blir produsert mer kulde enn det isen egentlig er...

8797674[/snapback]

Kan du forklare dette typere? For meg er dette nonsense. "Produserer mer kulde"?

8797706[/snapback]

Edit:

Eller slik er det, når isen smelter på grunn av saltet, trenger smeltingen energi, og den tar den fra omgivelsene, noe som gjør at omgivelsene blir kalde, og ofte langt under frysepunktet...

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

8797674[/snapback]

Kan du forklare dette dypere? For meg er dette nonsense. "Produserer mer kulde"?

8797706[/snapback]

salt smelter isen og du får flytende vann på minusgrader... altså du får ikke mer kulde bare en is i flytende form da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...