mFaFa Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Satt og tittet på powersupplyene hos www.microplex.no. La merke til at de nye powersupplyene til Enermax har "Aktiv PFC" (Power Factor Correction), mens de litt eldre har "Passiv PFC". Dette sier Microplex om Aktiv PFC: "Aktiv PFC (må ikke forveksles med passiv PFC) gjør at strømforsyningen kjører med en effektfaktor i området 0,96-1,0 uansett belastning." Kan noen forklare meg dette på NORSK? :smile: [ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2001-12-28 13:20 ] Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Jeg tror det betyr at strømforsyningen regulerer effektiviteten etter hvor stor belastning den har. Det betyr at man får maksimum effekt og et minimum av varmeutvikling. Sånn tolker jeg det i hvertfall. Sjekk på http://www.maxpoint.co.jp kanskje det står mer der. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Quote: On 2001-12-28 13:19, mFaFa skrev:Satt og tittet på powersupplyene hos www.microplex.no. La merke til at de nye powersupplyene til Enermax har "Aktiv PFC" (Power Factor Correction), mens de litt eldre har "Passiv PFC". Dette sier Microplex om Aktiv PFC: "Aktiv PFC (må ikke forveksles med passiv PFC) gjør at strømforsyningen kjører med en effektfaktor i området 0,96-1,0 uansett belastning." De nye psuene har altså aktiv PFC, for meg høres det ut som at de har en krets som gjør at de trekker nogenlunde konstant reaktiv effekt fra nettet uansett hvor hard man belaster psuen, kretsen ligger altså å regulerer effekt faktoren. En passiv PFC vil medføre at en psu trekker mer reaktiv effekt fra nettet jo hardere man belaster den, ingen regulasjon. Nå vet du sikkert ikke hva effektfaktor er, kan prøve å forklare det; Du vet sikkert det er 230 volt formet som en sinusspenning i stikkontakten din, kjører du denne sinusspenningen gjennom en kondensator eller en spole så vil man få en slags forskyvning mellom spenning og strøm grunnet at kondensator og spole vil lagre energi, denne opplagrede energien må jo lades ut igjen når sinusspenningen blir "negativ".. og vi får et slags "etterheng". Vinkelen mellom spenning og strøm uttrykkes som effekt faktor eller cosinus til phi. Nå er det ikke en spole eller en kondensator inne i en psu som skaper problemer med effektfaktor, men bruk av halvleder komponenter, skal ikke forklare dette nærmere. Lav effekt faktor ( under 0,6 ) er uønsket siden det fører til større strømmer i nettet som igjen gir spenningsfall. (spenningsfall vil vi ikke ha, koster penger..) Konklusjon: Med mindre du skal dimmensjonere det elektriske anlegget til et rom der det er mange datamaskiner så kan du bare gi faen i PFC/effekt faktor ved kjøp av psu. Har ikke noe å si for ditt bruk.. Hondaen :smile: Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 29. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2001 Hondaen, takker for din doktoravhandling! Neida.. hehe.. Vil bare si at jeg ikke er HELT blokka heller.. går på grunnkurs Elektro.. :smile: Men uansett var det vanskelig å følge med i den avanserte forklaringa di.. tok poenget da. Du kunne tydeligvis det der baklengs i blinde du (Måtte bare få sagt at jeg ikke er hvilken som helst newbie her på forumet som ikke skjønner noenting.. jeg bare hadde ingen anelse om hva det jeg spurte om var... ellerno sånt no jah ) Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Hmmm... der var jeg visst litt på bærtur ja, tror ikke jeg skal bli elektriker nei:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå