sdf123 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Dersom du vil hente en ektefelle utenfor EØS-området, må du dokumentere at du har tjent mer enn 200.000 kroner i minst ett år. Hva syntes dere om dette? Jeg syntes det er bra noe skjer for dette med tvangs gifting, men vet ikke om det vil hjelpe stort? Lenke til kommentar
salah Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Det burde ha vært en aldersgrense for å hente kone til Norge ja, her synes jeg SV var direkte dumme som stoppet forslaget. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Ja, aldersgrense vil jeg også ha. Vet ikke hva som pleier å være vanlig alder nå. Men noe må hvertfall skje, for tvangsgifting må være noe av det værste. Men hva med nordmenn ellers som er i thailand å henter koner? Dem er kanskje rike dem?? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 200 000 som grense høres fornuftig ut. Skal tross alt forsørge konen alene en stund også, siden det tar gjerne en stund å lære norsk og få seg jobb. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Det eneste jeg reagerer på er at dette ikke er et tiltak egentlig. Er det slik at ALLE eller så godt som mesteparten av utlendinger tjener mindre enn dette? For det er jo de vi vil kontrollere... Jeg tviler på at dette vil fungere særlig. Uansett så vil miljøer lett kunne manipulere og styre kandidater inn på jobber slik at de får 200.000 på papiret, henter en partner, og når alt er i boks ... roterer og bytter ut med en ny kandidat. Utlendinger har da masse arbeidsplasser de styrer over. Tullete forslag mener jeg, men jeg er tilbøyelig til å forandre mening om det er noen som har noe fornuftig på dette. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg skjønner ikke, du tjener 200k i året og da kan du hente kone fra utlandet? Hva er det dette motvirker? :s Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Denne loven vil jo gjelde alle nordmenn. F.eks. ei 20 år gammel "etnisk" norsk jente som studerer i USA og blir gravid med en amerikaner og ønsker å gifte seg, blir nektet dette. (hvis hun har tjent under kr.200 000 på 1 år) Vil det ikke komme endel forskjellige tilfeller etterhvert, -og hvor gjennomtenkt er denne loven? Endret 6. juni 2007 av Hotbox Lenke til kommentar
Luis_Garcia Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Skal jeg være ærlig synes jeg dette er tåpelig. Greit man må ta seg av den du henter til Norge. Nå er det jo slik at den du henter godt kan lære seg norsk og jobbe selv. Jeg tror at en fra et fattig som kommer med en gift nordmann til Norge. Fint at lære seg norsk. Slik at de lever det normale liv. Synes denne regelen var merkelig. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg skjønner ikke, du tjener 200k i året og da kan du hente kone fra utlandet? Hva er det dette motvirker? :s 8797747[/snapback] Sånn som jeg har forstått det er det vel for å forsikre staten om at du kan forsørge ektefellen og at det ikke vil bli behov for trygd/støtteordninger? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Sånn som jeg har forstått det er det vel for å forsikre staten om at du kan forsørge ektefellen og at det ikke vil bli behov for trygd/støtteordninger? 8800146[/snapback] Ta f.eks. utgangspunkt i mitt eksempel i forrige innlegg. Den "omtalte" gravide jenta vil gifte seg med barnefaren som er ingeniør innen oljebransjen og som lett vil kunne tjene 6-7 hundre K i en jobb her i Norge. Sånn sett er det ikke noe automatik i at den man "henter" vil bli en belastning for samfunnet. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Sånn som jeg har forstått det er det vel for å forsikre staten om at du kan forsørge ektefellen og at det ikke vil bli behov for trygd/støtteordninger? 8800146[/snapback] Ta f.eks. utgangspunkt i mitt eksempel i forrige innlegg. Den "omtalte" gravide jenta vil gifte seg med barnefaren som er ingeniør innen oljebransjen og som lett vil kunne tjene 6-7 hundre K i en jobb her i Norge. Sånn sett er det ikke noe automatik i at den man "henter" vil bli en belastning for samfunnet. 8800300[/snapback] Jeg støttet ikke forslaget i det forrige innlegget mitt, jeg prøvde bare å forklare tankegangen bak det sånn jeg forsto det. Jeg har ikke gjort meg opp noen mening om forslaget ennå. Men når vi først er inne på det, tviler på at ditt eksempel er representativt for majoriteten av tilfellene hvor dette skjer. Man vil alltid kunne finne unntak, det som er interessant er om majoriteten av dem som blir importert virkelig er en belastning for samfunnet eller ikke. Jeg har ingen statistikk som kan gi meg noen svar til eller fra. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Det dukker nok opp endel tilfeller ettehvert som vil fremstå som urimelige overfor dem det gjelder, så må lovgiver på banen å "beklage" at slikt hadde man ikke tatt høyde for, osv. Så mitt anliggende er tvil rundt hvor gode forarbeidene til loven er. Endret 6. juni 2007 av Hotbox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå