Izex Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg har en XP2400 -låst?- som jeg ikke har gjort særlig mange stunts med, men jeg kikka i BIOS'en og satte på expert mode på no greier og da kunne jeg tune alt av FSB, Multiplyer og resten av tweake sakerne. Jeg satte opp multiplyeren og merka ikke særlig mye forskjell, men litt var det da...ca 150mhz ekstra på ett lite step. Vil det si at CPU er åpen da eller? Siden jag har muligheten til å tune på alt...hvordan kan jeg se om en CPU er låst/åpen når jeg er hos en kamerat og sånn f.eks? Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Den er nok låst ja.. Låst betegner at du ikke kan endre "multiplier" selv. Multiplier er den faktoren FSB-hastigheten blir ganget med for å gi prosessorhastigheten. 2400+ prosessoren går vel på 2GHz så vidt jeg husker, og det gir en multiplier på 15 (15*133=2000) Bakdelen med å overklokke med FSB, er at minnehastigheten også går opp. Når du kjørte på 150 MHz, gikk også RAM'en på den hastigheten, og det kan føre til ustabilitet. Samtidig går også PCI-bussen raskere, og derved øker fasen for feil i overføring av data fra HD->CPU, AGP bussen er også ofte bindt opp i FSB hastigheten, ved at den fx går på halve hastigheten. Noe økning av FSB går greitt, men mye kan føre til ustabilitet, når dette skjer er opptil komponentene dine sin kvalitet. Forressten...15*150 er vel 2250MHz. Truls Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Du har et nforce2 kort ikke sandt? De kan, så vidt jeg vet, justere multiplyeren på en låst CPU. Så CPU en din er helt normal, HK dit er magisk. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Kan justere multiplyeren ja, og har ikke låst den opp...så da er det ikke no vitsi å koble broer på cpu og brokoble ettpar cpu bein som her? den er lite villig til å bruke 166FSB og står på 133 nå med 16 multiplyer (15 standard) Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 tbred "B" er ikkje mp låst sammen med dei fleste nForce2 hovedkort. Så vidt eg veit såharr xp2400+ og oppover tbred "B" kjerner. nForce2 hovedkort kan normalt ikkje låse opp tbred "A", Athlon og Palmino prosessorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå