Deem Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Dette er en tråd for de som kom opp i Norsk til muntlig eksamen 10.klasse... Her kan du få hjelp, råd og dele ideér. Jo flere som legger inn ideér, tips, råd og spørsmål jo bedre blir tråden. Forhåpentilgvis kan du hjelpe andre i tillegg til å få hjelp selv:)... Norsk er det faget jeg har vanskligst for å få god karakter i. Alle andre fag hadde jeg nesten garantert 6 men norsk er jeg ingen expert i:P... Lykke til alle sammen! Endret 6. juni 2007 av snillest Lenke til kommentar
IMG_123 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Herlig tråd! Trenger litt hjelp her, hva kan jeg si om noveller? :S Er jo veldig lite å si om det. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Herlig tråd! Trenger litt hjelp her, hva kan jeg si om noveller? :S Er jo veldig lite å si om det. 8795696[/snapback] De er som regel korte, de er ikke like detaljerike som en roman, fortelle om sjangertrekkene i en novelle og hva som er viktig å ha med i en god novelle, mye om følelser osv... Du kan gjerne lese et utdrag fra en novelle som eksempel og forklare forskjellige ting i teksten, siden det er vanlig at man "skriver mellom linjene" i noveller. Håper dette er til hjelp:)... Lenke til kommentar
IMG_123 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Herlig tråd! Trenger litt hjelp her, hva kan jeg si om noveller? :S Er jo veldig lite å si om det. 8795696[/snapback] De er som regel korte, de er ikke like detaljerike som en roman, fortelle om sjangertrekkene i en novelle og hva som er viktig å ha med i en god novelle, mye om følelser osv... Du kan gjerne lese et utdrag fra en novelle som eksempel og forklare forskjellige ting i teksten, siden det er vanlig at man "skriver mellom linjene" i noveller. Håper dette er til hjelp:)... 8795728[/snapback] Takk for kjapt svar Å lese et utdrag var kanskje ingen dum ide Lenke til kommentar
Deem Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Noen som har tips om hva jeg burde lese på før jeg får oppgaven? Tenkte at jeg skulle finne alt av papirer og slikt vi har fått i norsken i løpet av året... Samle inn regler og norskoppgaver og sånne ting... Er det noe jeg burde øve på? Fikk 6 på prøvemuntlig i sammfunnsfag, men jeg kan sammfunnsfag bedre enn norsk, norsk er min største skrekk og frykter at det kommer til å gå rett i dass:P... Er flink til å snakke osv men har ikke peiling på regler! Blir glad for alle tips:)... Lenke til kommentar
Jon4s Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Slenger inn denne for å se om det er noen som har noen råd/tips å gi meg: "Vår verden". Du bør ha med: Litteraturhistorie, språkhistorie, dialekt(er), tekster og forfatter(e). Har tatt utgangspunkt i 2.verdenskrig for hvordan dette endret norsk litteratur osv, samtidig som jeg drar inn Ibsen. Hvordan han har endret likestilling i ekteskapet osv, men er litt redd for at dette blir for "tynt". Tips mottas med takk. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Fikk oppgave Villanden:)... ganske fornøyd med oppgaven, mye å prate om. Burde ha med: - Litteraturhistorisk periode - Litt om forfatteren (Henrik Ibsen) - Personkarakteristikk - Symbolikk - Motiv - Tema/Budskap Tenkte å ta en powerpoint og gjengi og beskrive, vise forståelse og evne til å anvende fagkunnskap, vise faglig kreativitet og selvstendighet, vise evne til faglig refleksjon og vurdering.... Noen som kan hjelpe meg med å hva jeg skal ta med osv? Lenke til kommentar
Ikke det? Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Haha, fikk det samme som deg snillest.. Lenke til kommentar
tatcHe Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 kom opp i norsk muntlig sammen med poborsky. fikk oppgaven: Henrik Ibsen - Villanden. -ibsen som dramatiker -"villanden" (handling, person (-er), miljø, tema) -andre verker -språkhistorie på 1800-tallet -litterær periode (kjennetegn, aktuelle forfattere, teksters form og innhold) + en valgfri oppgave pr. pers i gruppa. valg nr1: drama som sjanger. valg nr2: film og filmanmeldelse. valg nr3: en fordypningsoppgave som ble gjort tidligere i år. har noen noe konstruktivt å komme med? kunne trenge litt hjelp... Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Kom opp i norsk jeg også: Tema: Møte Mellom Mennesker Lenke til kommentar
Badering Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Kom opp i Samfunnsdebatt og Realisme. Høres utrolig hax ut, men det er egentlig ganske greie emner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå