Romy Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hei, har 8kvm balkong, trenger inspirasjon til noen fine planter/blomster som jeg kan i balkongen, enten hengende på balkongveggen eller noen stående på gulvet. Hadde vært fint med å få navn til de plantene eller hvor jeg kan få tak i dem. Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Kjøp noen blomsterkasser og fyr på med sommerblomster. Viktigste å huske på: - Hull i bunnen av kassen. - Lecakuler i bunnen. - Plantes med kukompost/Florolux. - 40 cm jord (i en kasse blir dette litt mye, grunnen for dybden er at de kanskje skal tåle at du reiser på ferie uten å tørke ut) - Gjødsles 2 ganger + 1 gang overgjødsling (fullgjødsel, en liiten håndfull per kasse) - Vannes ved behov (ikke midt i solsteiken) Vanlige, enkle sommerblomster: Lobelia – 16 stk. per 1m2 Nicotina – 9 stk. per 1m2 Begonia – 9 stk. per 1m2 Petunia – 9 stk. per 1m2 Her er helt basic og ikke det mest spennende valget, men det er enkelt og vil se fint ut hele sommeren med litt småstell. Billig er det også. Vil tro alle hagesentre har disse blomstene. Er du interessert i noe mer spennende som "ingen andre har" så ville jeg gått over på stauder. På Askøy i Bergen (vet ikke om jeg kan legge ut adressen her...fyren driver jo riktig nok utsalg, men stakkars, han bor jo der også) er det en som har tusenvis av stauder til alle formål. Han er interessert i at folk prøver ut nye ting og ikke alltid går på Plantasjen for å kjøpe standardgreiene. Om du bor i Bergen er det verdt en tur ut. Der vil du får hjelp og svar på alt...og komme hjem med planter naboen din ikke har sett en gang (om det er ønsket, da...har mer ordinære ting også). edit: søkte litt etter nicotina på internett, men fant ikke planten jeg tenkte på, mulig jeg har fått med meg feil navn en gang i tiden...men faen; kan jo ikke glemme et navn som nicotina, huh. Endret 7. juni 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Romy Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 takk for tipsene skal prøve å finne ut mer info. Bor dessverre ikke i Bergen, men i Oslo. Takker igjen ha en fin kveld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå