Gå til innhold

Trenger jeg Nikon AF 50mm f/1.8D?

Anbefalte innlegg

Jeg slenger meg på denne tråden i stedet for å lage en egen. Har selv et D80 med kun kit-objektiv(18-135), og ønsker meg en lyssterkt objektiv i tillegg. Alternativene er 50mm f/1.8, 50mm f/1.4 og 85mm f/1.8. (Jeg har allerede bestemt meg for vidvinkelobjektiv til landskapsfotografering i sommer, Tokina 12-24, om det skulle ha noen innvirkning på anbefalinger).

Spørsmålet i første omgang blir om steget fra f/1.8 til f/1.4 på 50mm'en er verdt prisforskjellen? Jeg har aldri fotografert med optikk med denne lysstyrken før, så jeg aner ikke hvor stor forskjellen på disse to er, men prisen på 50mm f/1.4 er jo ikke direkte uoverkommelig.

Når det gjelder 50mm vs 85mm skal jeg prøve å gjøre opp en mening selv :) . Det er meldt fint vær i helgen og fotografering står på dagsordren. Lørdag: 50mm, Søndag: 85mm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet i første omgang blir om steget fra f/1.8 til f/1.4 på 50mm'en er verdt prisforskjellen? Jeg har aldri fotografert med optikk med denne lysstyrken før, så jeg aner ikke hvor stor forskjellen på disse to er, men prisen på 50mm f/1.4 er jo ikke direkte uoverkommelig.

Vil anbefale f/1,8 til å begynne med, og hvis du føler det som en begrensing etter hvert, kan den lett selges uten særlig tap og så kjøpe et med f/1,4.

Lenke til kommentar
Jeg slenger meg på denne tråden i stedet for å lage en egen. Har selv et D80 med kun kit-objektiv(18-135), og ønsker meg en lyssterkt objektiv i tillegg. Alternativene er 50mm f/1.8, 50mm f/1.4 og 85mm f/1.8. (Jeg har allerede bestemt meg for vidvinkelobjektiv til landskapsfotografering i sommer, Tokina 12-24, om det skulle ha noen innvirkning på anbefalinger).

Når det gjelder 50mm vs 85mm skal jeg prøve å gjøre opp en mening selv :) . Det er meldt fint vær i helgen og fotografering står på dagsordren. Lørdag: 50mm, Søndag: 85mm

8810816[/snapback]

I og med at du har en 18-135mm i dag så kan du selv teste om 50mm eller 85mm passer deg best før du kjøper. jeg synes 85mm/f.18 høres veldig fristende ut.

Tom

Lenke til kommentar

Har tenkt litt hva som passer meg, og har funnet ut at jeg ikke trenger 50mm.. Det blir litt for mye tele, og jeg tar svært få portretter. Men jeg har snust litt på Nikon Nikkor AF 24mm f/2.8D, og lurer på om det passer meg bedre.

Hvordan er dette objektet sammenliknet med kit-objektet til D70? Kommer jeg blant annet til å få markant skarpere bilder?

Link: https://prisguiden.no/product.php?productId=8689

Lenke til kommentar

Viss du vurderer Nikkor AF 24mm f/2.8D, så hadde jeg selv vurdert Sigma 30mm f1.4 isteden for.

Jeg bruker selv Sigma 30mm f1.4 og er utrolig fornøyd med den. Det er STOR forskjell på blender f1.4 og f2.8, men langt fra like stor forskjell på brennvidde 24mm og 30mm.

30mm f1.4 & 85mm f1.4 (eller f1.8) utfyller hverandre meget bra.

Lenke til kommentar

Har selv 50mm, og kjøpte denne veldig tidlig. Det eneste andre objektivet jeg hadde på denne tiden var Nikons überbillige 18-55mm; forskjellen mellom de to var så stor at jeg nesten ikke fikk meg til å bruke kitobjektivet igjen.

Nå syntes jeg den er litt trang til vanlig bruk, og sikler på en 30mm/f1.4 Sigma. Inntil da er 50mm'eren med meg når jeg vil ta bilder i dårlig lys.

Og den er bitteliten!

Lenke til kommentar
Viss du vurderer Nikkor AF 24mm f/2.8D, så hadde jeg selv vurdert Sigma 30mm f1.4 isteden for.

Ville mye heller kjøpt Tamron 17-50 f/2.8 i stedet for. Sannsynligvis ikke veldig langt unna på skarphet, like god lysstyrke og mange flere brennvidder å velge mellom... Tamronen er faktisk så god, at du "må" kjøpe mer lyssterk optikk for å forsvare fastoptikk i dette området, spør du meg.
Lenke til kommentar

Nikon son 1.8 er et soleklart valg UANSETT! Det er bare så sinnsykt skarpt i forhold til hva du får. Canon sitt 50mm F1.8 er liksom, joda, bedre en noen zoomer, men ikke knallgodt!

Kjøp Nikon 50mm F1.8, det er liksom noe man bare må ha!

Lenke til kommentar

Vurderer selv en slik 50mm linse

Venter i posten et Pentax K10D med

Pentax smc P-DA 18-55mm F3.5-5.6

Pentax smc P-FA 80-200mm F2.8 ED(IF)

Kom over et Pentax SMC P-FA 50mm F1.4 nytt til ikke så ille pris, og lurer litt på om jeg skal klinke til..., men blir bildene så mye bedre at den blir brukt?

Noen som kjenner de objektivene jeg venter på?

Lenke til kommentar
Vurderer selv en slik 50mm linse

Venter i posten et Pentax K10D med

Pentax smc P-DA 18-55mm F3.5-5.6

Pentax smc P-FA 80-200mm F2.8 ED(IF)

Kom over et Pentax SMC P-FA 50mm F1.4 nytt til ikke så ille pris, og lurer litt på om jeg skal klinke til..., men blir bildene så mye bedre at den blir brukt?

Noen som kjenner de objektivene jeg venter på?

Kjenner og kjenner, 18-55 er "kjent" som det beste 18-55-kit-objektivet på markedet. Ikke så mange å velge mellom da, men den er bedre enn Canon, Nikon og Sigma sin. Er nok litt bedre enn 18-70 til Sony/Minolta også, men ikke Nikons 18-70. Et bra startobjektiv, gode optiske kvaliteter og bra byggekvalitet, selv om det ikke er toppklasse (derav prisen).

Det andre objektivet kjenner jeg ikke, men spesifikasjonene er jo meget tiltalende. Vet ikke hva du betalte for det, men det er ikke mange slike objektiver (~70/80-200mm f/2.8) som er dårlige. Noen er bedre enn andre, men Pentax har godt rykte når det gjelder optikk...

Pentax sin 50mm f/1.4 er ganske legendarisk, og mange mener at det er den beste på markedet. Pentax har i alle år vært svært gode på fastoptikk. Den gir deg ikke bedre bilder enn de du tar, men den blir neppe en begrensende faktor med det første. Innendørs er den genial, hvis den ikke blir for trang. Brennvidden kan være litt ukurant på DSLR, men langt fra ubrukelig. Det blir litt enten/eller om du trives med den. Vil anbefale å ikke starte å fotografere med den vidåpen, blend den ned til f/2.8-5.6 i begynnelsen, og bli kjent med den (det gjelder 50mm generelt), så kan man etter hvert eksperimentere med større blenderåpninger og liten dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...