Gå til innhold

Trenger jeg Nikon AF 50mm f/1.8D?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ett Nikon D70 med kit-objekt 18-70. Vurderer av å gå til innkjøp av et fastobjektiv, dette. Ser ut som som om det har fått masse skryt, men jeg lurer på jeg virkelig trenger det? Blir bildene skarpere enn kit-objektet? Hvilket brukesområde har det? Egner det seg til bilder inne osv.? Blir det ikke litt kjedelig å ikke kunne zoome, eller blir det veid inn igjen ved at det blir skarpere?

Tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skarpere

Høyere kontrast

Kan ta bilder i en femtedel av lyset

Er så lite og lett at det knapt merkes at det er på kameraet

Man kan få bakgrunnen skikkelig ute av fokus

Innebygget solblender

Så fordelene er mange, bakdelen er at 50 mm havner i et litt kjedelig mellomområde, hverken vidvinkel eller skikkelig tele. Uansett kan du ta fantastiske bilder med det.

Problemet er at mange lar det bli liggende på hylla og hvis det gjør det så er det ikke verdt prisen.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Hei! Jeg har ett Nikon D70 med kit-objekt 18-70. Vurderer av å gå til innkjøp av et fastobjektiv, dette. Ser ut som som om det har fått masse skryt, men jeg lurer på jeg virkelig trenger det? Blir bildene skarpere enn kit-objektet? Hvilket brukesområde har det? Egner det seg til bilder inne osv.? Blir det ikke litt kjedelig å ikke kunne zoome, eller blir det veid inn igjen ved at det blir skarpere?

Bildene blir klart skarpere enn med kitobjektivet, det blir de, men om du egentlig trenger det må du nesten vurdere selv. Hva slags brennvidder bruker du mest? Jeg vet at for min egen del er 50mm ganske midt i blinken, men det er det ikke nødvendigvis for det.

Du får litt større utfordring med komponering av bildet med fastoptikk, men du får også mer fleksibilitet med f.eks. dybdeskarphet, det er bla. lettere å idolere bakgrunnen fra motivet, og det er fint på bla. portrettbilder. Fotografering av barn som leker er det også godt egnet til, og enkelte typer landskapsfoto.

Men du bør gå igjennom bildene dine, og finne ut - hvilke brennvidder har du brukt mest (det finnes fine programmer til å lage statistikk over det). Har du savnet noe, enten vidvinkel, tele, lysstyrke etc?

Til den prisen du betaler for 50mm f/1.8, er det absolutt ingen andre objektiver som kan matche på skarphet. Men søker du et normalobjektiv, à la det man brukte på gamle speilreflekskameraer (som var veldig ofte nettopp 50mm f/1.8), er det egentlig en 28mm, 30mm eller 35mm du er på jakt etter, disse kommer nærmest.

Lenke til kommentar

Det er skarpt, kompakt, lyssterkt, og det utmerker seg på portretter. Jeg vet ikke hva du legger i "kjedelig", men det blir en ganske sært adjektiv i denne sammenhengen. Mange sverget ved fastobjektiver i analoge tider da zoom-objektivene var plaget av kompromisser. Dessuten er fastobjektiver eneste veien å gå om man trenger lysstyrken.

18-70mm + 50mm 1.8 er en klassisk, hysterisk billig, og solid kombinasjon- Om noe komplett "KIT" skulle lages for Nikon kunne dette være et forslag.

Kjøp, ta bilder, selg (om du av en eller annen absurd grunn ikke skulle synes dette leverer varene)- Iallefall kjekkere enn å sitte her å leser svar.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Ser et par mann er i ferd med å svare deg allerede. Jeg tipper de er samstemmte i at, nei dette trenger du ikke!

8795225[/snapback]

Jeg vil i steden si at det kommer an på hva man vil ta bilde av...

Selv har jeg Canons 50mm f/1,8, og har tatt konsertbilder uten blitz som jeg ikke hadde kunnet ta med et mye mindre lyssterkt objektiv... :thumbup:

Lenke til kommentar
Kjøp, ta bilder, selg (om du av en eller annen absurd grunn ikke skulle synes dette leverer varene)- Iallefall kjekkere enn å sitte her å leser 100 like svar.

Veldig godt råd. Kjøper du det brukt, kan du også nesten garantert selge det igjen til samme pris, da disse holder seg ganske godt. Blir du storfornøyd med den brennvidde, kan du jo selge det igjen, og kjøpe "luksusutgaven" 50mm f/1.4 ;o)
Lenke til kommentar
Ser et par mann er i ferd med å svare deg allerede. Jeg tipper de er samstemmte i at, nei dette trenger du ikke!

Vi var i hvert fall ganske samstemte i at det ikke er noen selvfølge om at han trenger det ;o)

8795251[/snapback]

Hehe..Litt bastant, men bra noen tok seg tid til å liste opp plussidene. Det jeg mente var at når OP spør på måten han gjør tyder på han har heller bør gjøre seg enda bedre kjent med sitt glimrende kamera og et flott kit-objektiv. Så vil han etterhvert finne ut av selv om han virkelig trenger en fast 50.

:)

Lenke til kommentar

Voldsom respons på denn tråden det var da:) Hehe, det er bra.. Er litt usikker om jeg kommer til å kjøpe, er ganske bra i zoomen. Men som noen sier her kan jeg kjøpe et brukt. Fant ett til 600,-, og kanskje jeg til og med greier å prute det ned litt :p Får se hva det blir til!

Lenke til kommentar

Jeg har det samme objektivet selv, og det er stort sett det som står på kamera når jeg rusler meg en tur.

Det er mye lettere enn 18-70mm, skarpere, mer lyssterkt.

Stort sett savner jeg ikke mer vidvinkel, i tilfeller hvor jeg vet eller mistenker at jeg kan komme til å trenge mer vidvinkel tar jeg bare med 18-70mm i tillegg.

Kan anbefale det på det sterkeste:)

Lenke til kommentar

Jeg ville heller spart litt lenger og kjøpt en brukt Nikon 85mm f1.8

Denne burde en kunne få for ca 2000kr.

Føler av 50mm faller litt mellom to stoler ang. brennvidden. 85mm

er veldig bra til portrett samt å isolere motiver. Er også meget anvendelig

til idrettshaller, konserter etc.

Lenke til kommentar
Jeg ville heller spart litt lenger og kjøpt en brukt Nikon 85mm f1.8

Denne burde en kunne få for ca 2000kr.

Føler av 50mm faller litt mellom to stoler ang. brennvidden. 85mm

er veldig bra til portrett samt å isolere motiver. Er også meget anvendelig

til idrettshaller, konserter etc.

8798842[/snapback]

Støtter Nikonians forslag. Jeg har både 50f1.4 og 85 f1.4 i samlingen og bruker uten tvil 85 mm objektivet mest.

Lenke til kommentar

Hvis du sitter å vurderer og tenker for mye på en linse til en 1000 lapp, har du helt klart feil hobby :p

Denne hobbyen er nemmelig galskapens galopp mot økonomisk ruin. Og samtlige her inne har masse linser, stativer, blitser, bøker og annet dill som de egentlig ikke trenger...

Men så må man spørre seg selv: hvorfor har vi denne lidenskapen. Hvorfor må noen bestige Mount Everest? Fordi det er der. Med en gang det kommer en ny linse kan halve gjengen her mer om den linsa enn produsenten og det før den kommer ut! Og umiddelbart havner den på ønske lista til samtlige.

Dette er nemmelig ikke en hobby, men en besettelse :)

50 mm har helt klart sine fordeler, men nå er det sommer og du er stort sett ute i fint vær. Henger meg derfor på forslaget om 85mm 1,8.

Du vil bli forelska. Bokehen er SYK på denne linsa :)

Legger med et bilde med en 85mm 1,8 på en D80 tatt i går:

http://farm2.static.flickr.com/1212/533478...bd3a7b5ba_o.jpg

Å fotografere med fastoptikk er morsomt og krever mer av deg som fotograf :)

Lykke til. Slutt mens du kan, skulle du bli bitt av manien kan du si farvel til alle andre pengekrevende hobbys :)

Lenke til kommentar

Har også denne 50 millimeteren, men føler at den blir vel trang til de bildene jeg tar mest. Jeg har også en Nikon 28mm 2,8 AF-D som jeg plukket med meg da jeg besøkte B&H i New York i mars, og den sitter mye oftere på kameraet og jeg opplever denne som mye mer anvendelig til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...