Gå til innhold

kollektivtransporten i Norge


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det være så positivt å reise kollektivt? Jeg synes det er et privilegium å kjøre sin egen bil, og det er en velkjent sak at å reise kollektivt er for laverestående i samfunnet. Å resie kollektivt er med å viske ut sentrale klasseforskjeller i samfunnet, det fører til en generalisering og sidestilling av mennesker som i utgangspunktet befinner seg på helt ulike nivåer i den sosiale rangstigen.

 

Det er greit nok at det er skånsomt ovenfor miljøet, men hva hjelper vel det når det bare fører til personlig irritasjon? Spesielt på kveldstid registrer jeg at flere fulle ungdommer står ved bussholdeplassene og skal til byen for å drikke seg enda fullere. Hvorfor skal vi andre oppfordres til å være en del av denne dyrehagen på hjul? Det er også svært irriterende å støte på mennesker som er overdrevent pratsomme, folk som knapt kjenner deg og skal late som om dere er sjelevenner.

 

Sikkerheten er også et kapittel for seg selv. Det finnes jo ikke setebelte i disse svære innretningene, og sjåførene (oftest av utenlandsk opprinnelse) kjører like lite forsvarlig som det er sosialt akseptert i landet de kommer fra. Denne oppførselen tyder på svært lite respekt for norske normer og minimal vilje til å adapsjon.

 

Kollektiv transport går like tregt som å sykle. Hvis du av økonomiske årsaker bruker kollektiv transport kan du like gjerne gjøre deg selv og miljøet en tjeneste ved å sykle!

 

Hva synes dere om kollektivtransporten i Norge?

Endret av Mannemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyne kommer dette egentlig helt an på hvor i Norge du bor hen. For min del, har jeg valgt å ikke ta førerkortet i og med at jeg bor såpass sentralt. Kollektivtrafikken i Oslo er egentlig ganske genial :)

 

Greit nok, det koster 750 kr for å ha et månedskort, men hey! Jeg kommer faktisk fortere frem til jobb på morningen enn det jeg ville gjort med bil ;)

Lenke til kommentar

Kollektivtrafikken i Oslo fungerer fint, om litt sneglete mellom 15.30 og 17.30. Når de nye MX3000-togene kommer 100% hjelper vel det kanskje. Regner med de har litt bedre kapasitet. Bussenes største hinder er nettopp biler.

Lenke til kommentar
...

8794955[/snapback]

Du bor i eller i nærheten av en storby? :p

 

Her er det ivvertfall et veldig fåtall av utenlandske sjåfører, og de kjører vel ok, men det gjelder vel alle. noen er flinke, andre ikke fult så flinke.

 

Men syntes det kunne gått flere busser flere steder. Rekker ikke jeg bussen hjem etter jobb, må jeg vente i ca to og en halv time. Hvis den bussen i det hele tatt går.

 

I nyere busser er det vel påbudt med setebelter(?) er ivvertfall det i de nyeste.

 

Og det er så absolutt ikke kjappere å sykle enn å bruke kollektiv transport. ivvertfall ikke for min del. jeg kan ikke sykle ca 4 mil tur/retur hver dag. har dog ikke sykkel :p

 

Edit:

Å resie kollektivt er med å viske ut sentrale klasseforskjeller i samfunnet, det fører til en generalisering og sidestilling av mennesker som i utgangspunktet befinner seg på helt ulike nivåer i den sosiale rangstigen.

Ser ikke helt det negative med det...

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Å resie kollektivt er med å viske ut sentrale klasseforskjeller i samfunnet, det fører til en generalisering og sidestilling av mennesker som i utgangspunktet befinner seg på helt ulike nivåer i den sosiale rangstigen.

Hvorfor er det negativt?

 

Kollektiv transport går like tregt som å sykle. Hvis du av økonomiske årsaker bruker kollektiv transport kan du like gjerne gjøre deg selv og miljøet en tjeneste ved å sykle!

Det er ikke alle som bare skal reise noen få kilometer.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det være så positivt å reise kollektivt? Jeg synes det er et privilegium å kjøre sin egen bil, og det er en velkjent sak at å reise kollektivt er for laverestående i samfunnet. Å resie kollektivt er med å viske ut sentrale klasseforskjeller i samfunnet, det fører til en generalisering og sidestilling av mennesker som i utgangspunktet befinner seg på helt ulike nivåer i den sosiale rangstigen.

 

Det er ikke en velkjent sak at de "laverestående" i samfunnet reiser kollektivt. Jeg trodde du var en gammel mann. Da burde du holde deg for god å skrive som en 15-åring. Jeg ser forøvrig flere topper fra diverse oljefirma/oljerelaterte firma på ekspressbussene som går om morgenene. Jeg har også sett flere lærere fra universitetet, ja, lærere generelt opp gjennom årene, som tar bussen. Regnes disse som "laverestående"? Eller mener du at eksempelvis kassejobb på Rimi kvalifiseres som laverestående? Hva med butikkjobb generelt? Er politi laverestående? Vennligst forklar. Og å reise kollektivt visker ikke ut sentrale klasseforskjeller. Har du forsket på det, siden du tilsynelatende er så sikker?

 

Det er greit nok at det er skånsomt ovenfor miljøet, men hva hjelper vel det når det bare fører til personlig irritasjon? Spesielt på kveldstid registrer jeg at flere fulle ungdommer står ved bussholdeplassene og skal til byen for å drikke seg enda fullere. Hvorfor skal vi andre oppfordres til å være en del av denne dyrehagen på hjul? Det er også svært irriterende å støte på mennesker som er overdrevent pratsomme, folk som knapt kjenner deg og skal late som om dere er sjelevenner.

 

Kveldstid i helgene, tenker du sikkert på? Ja, er nok en del som skal videre til byen etter en fest. Det er ikke forbudt å reise kollektivt når en er beruset, så det får du bare leve med. Og man oppfordres til å reise kollektivt i rushtidene.

Det siste er jeg enig i. Liker heller ikke å snakke på bussen.

 

Sikkerheten er også et kapittel for seg selv. Det finnes jo ikke setebelte i disse svære innretningene, og sjåførene (oftest av utenlandsk opprinnelse) kjører like lite forsvarlig som det er sosialt akseptert i landet de kommer fra. Denne oppførselen tyder på svært lite respekt for norske normer og minimal vilje til å adapsjon.

 

Sikkerheten er ganske god. Bussen veier 15 tonn, personbiler veier 1.5 tonn. Setebelter finnes på turbusser som gjerne kjører noe raskere, f.eks på motorveier lenger sør i Europa. Her i Stavanger har jeg aldri opplevd grisekjøring, verken av etniske norske sjåfører, eller av innvandrere. Tviler på at det er en regel der du kommer fra at det kjøres uforsvarlig, heller unntak. Hvis det virkelig er så fælt, så får du si i fra til busselskapet og komme med konkrete eksempler.

 

Kollektiv transport går like tregt som å sykle. Hvis du av økonomiske årsaker bruker kollektiv transport kan du like gjerne gjøre deg selv og miljøet en tjeneste ved å sykle!

 

Utenom rushtiden tar det i utgangspunktet kortere tid enn sykkel. Mer behagelig er det også, så dersom en ikke er interessert i helsegevinsten ved å sykle ville jeg personlig foretrukket buss. Jeg kjører egen bil til vanlig, men har hendt jeg har tatt bussen ved enkelte anledninger.

 

Hva synes dere om kollektivtransporten i Norge?

 

Den er god, men vi behøver bedre veinett i rushtid for å få den effektiv nok.

8794955[/snapback]

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
og det er en velkjent sak at å reise kollektivt er for laverestående i samfunnet. Å resie kollektivt er med å viske ut sentrale klasseforskjeller i samfunnet, det fører til en generalisering og sidestilling av mennesker som i utgangspunktet befinner seg på helt ulike nivåer i den sosiale rangstigen.

8794955[/snapback]

Jeg slenger meg på denne. Når ble dette negativt?

Lenke til kommentar
og det er en velkjent sak at å reise kollektivt er for laverestående i samfunnet. Å resie kollektivt er med å viske ut sentrale klasseforskjeller i samfunnet, det fører til en generalisering og sidestilling av mennesker som i utgangspunktet befinner seg på helt ulike nivåer i den sosiale rangstigen.

8794955[/snapback]

Jeg slenger meg på denne. Når ble dette negativt?

8796290[/snapback]

 

Hehe, var det ikke gode gamle Margaret Thatcher som en gang sa noe sånt som at hvis man i en alder av 25 år (eller rundt omkring der) fremdeles tok bussen så kunne man "consider oneself to be a failure in life"? Fritt fra hukommelsen, vel og merke :!:

 

Nå er jeg riktignok over 25 år, og jeg benytter meg av og til av kollektivtilbudet her jeg bor, men jeg kan ikke si jeg føler meg direkte truffet av Maggies ord. For min del dreier deg seg helt enkelt om at kollektivtransport og privatbil fyller ulike behov.

Lenke til kommentar

Etter at jeg fikk bil har jeg ikke satt en fot inne på hverken tog eller buss. Det koster mye mer en å kjøre, når man har bilen uansett. Sjefen min tok med dattern sin til Oslo i går, og han fortalte at han var blitt sjokkert da det gikk opp for han at han faktisk hadde betalt nesten 400 kroner bare i togbilletter for en reise på ca. 60 kilometer hver vei. For den summen hadde jeg kommet ca. 800 kilometer med bilen. Da skulle vel valget være enkelt.

Lenke til kommentar
Etter at jeg fikk bil har jeg ikke satt en fot inne på hverken tog eller buss. Det koster mye mer en å kjøre, når man har bilen uansett. Sjefen min tok med dattern sin til Oslo i går, og han fortalte at han var blitt sjokkert da det gikk opp for han at han faktisk hadde betalt nesten 400 kroner bare i togbilletter for en reise på ca. 60 kilometer hver vei. For den summen hadde jeg kommet ca. 800 kilometer med bilen. Da skulle vel valget være enkelt.

8815125[/snapback]

 

Har du da tatt med forsikring, årsavgift, regelmessig service, olje/spylervæske/dekk i tillegg til drivstoff? Bil er dyrt. Men jeg sier meg gjerne enig i at i alle byer bortsett fra Oslo og Bergen så er det lettere å velge bilen.

Lenke til kommentar

Selv tar jeg så si aldri kollektiv transport (kan vel egentlig ikke huske sist jeg gjorde det). For det første er det vanvittig dyrt, for det andre går siste buss ofte før 12 på kvelden også er det lang tid mellom hver avgang.

Hvis feks jeg, som bor i Horten skal besøke kameraten min i Drammen må jeg først ta buss til Skoppum (noe som koster noen kroner) også ta tog derfra til Drammen som koster 91,- HVER VEI! Med bil koster reien ca 50,- (ca 5,5mil kjøring) hver vei. Dvs jeg sparer 100,- på å ta bil kontra tog og buss t/r Drammen, og det er hvis jeg kjører aleine!

 

Når det er dyrere for èn person å ta kollektiv transport kontra å ta bilen så tar man selvfølgelig bilen!

Lenke til kommentar
I mine øyne kommer dette egentlig helt an på hvor i Norge du bor hen. For min del, har jeg valgt å ikke ta førerkortet i og med at jeg bor såpass sentralt. Kollektivtrafikken i Oslo er egentlig ganske genial :)

 

Greit nok, det koster 750 kr for å ha et månedskort, men hey! Jeg kommer faktisk fortere frem til jobb på morningen enn det jeg ville gjort med bil ;)

8794975[/snapback]

 

Uenig. Bor i oslo og syns det er elendig. Få ruteavganger når det trengs, ofte forsinkelser pga. teknisk kødd.

 

Bor på bøler i oslo og jobber på smart club alnabru, her er kollektivløsnigen:

 

gå til Tbane på bøler 5 minutt - tbane fra bøler til helsfyr 10 minutt, gå til/vente på buss på helsfyr 5 minutt - kjøre til til smalvollveien med buss 10 minutt - gå fra buss til jobb 7 minutt.

 

32minutt.

 

På vei hjem må jeg gjøre samma regla men da er det halvtimesruter, og t-bane korresponderer ikke. Da tar det ca 1t. 5 minutter å komme seg hjem

 

 

DET TAR FAKTISKT 4 MINUTTER MED BIL!

12min til/ 20 min fra med sykkel.

32 min til / 1t 5min fra med kollektiv.

 

Er valget vansklig? Det tar over 10 ganger så lang tid med kollektivtransport....... latterlig

 

:whistle:

 

sykler når jeg orker inimellom, ellers blir det bil.. sjelden gang blir det kollektivt.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
*snipp*

8794955[/snapback]

 

Jeg er veldig fornøyd. Per i dag jobber jeg fulltid sommerjobb, og bruker ca 32 min fra Bærum til Oslo i rushen. Jeg har 8 avganger i timen, hvor av 4 er ekspressbusser.

Til vanlig har jeg minst 4 avganger jeg kan bruke frem til kl 8, hvor det går til halvtimesruter.

Bil er i mine øyne for de som tydeligvis vil kaste bort tiden sin mhp. parkering,kjøring,kostnader etc. Dette slipper jeg ved å ta buss og jeg har beregnet at snittkostnaden min er ca 10-15 kr per vei jeg reiser med studentkortet mitt. Og jeg kommer rundt i Akershus uten problemer.

 

 

Selv tar jeg så si aldri kollektiv transport (kan vel egentlig ikke huske sist jeg gjorde det). For det første er det vanvittig dyrt, for det andre går siste buss ofte før 12 på kvelden også er det lang tid mellom hver avgang.

Hvis feks jeg, som bor i Horten skal besøke kameraten min i Drammen må jeg først ta buss til Skoppum (noe som koster noen kroner) også ta tog derfra til Drammen som koster 91,- HVER VEI! Med bil koster reien ca 50,- (ca 5,5mil kjøring) hver vei. Dvs jeg sparer 100,- på å ta bil kontra tog og buss t/r Drammen, og det er hvis jeg kjører aleine!

 

Når det er dyrere for èn person å ta kollektiv transport kontra å ta bilen så tar man selvfølgelig bilen!

8826442[/snapback]

 

Kan virkelig ikke minnes at skien toget fra Holmestrand eller Skoppum kostet meg så mye når jeg besøkte eksen. Betaler du voksen billett, eller studentbillett?

 

*snipp*

8827140[/snapback]

 

Men hva med rute 76/77? De burde jo fungere for din del? Brukte dem på lørdag i jobbsammenheng, og du kom deg fint frem Ole Deviks vei som er ca like langt unna som Smalvollveien.

Jeg er uansett noe uenig i påstanden om få avganger. I Oslo har du et veldig godt tilbud for å komme inn og ut av sentrum, men selvfølgelig; noen steder har man jo prøvd å unngå paralellkjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...