Gå til innhold

Bruke 12V lader til headsett?

Anbefalte innlegg

Kjøpte idag en 12V lader til mobilen, og er samme plugg som er i laderen til blåtann headsettet...

Derfor lurte jeg på om jeg kunne lade dette å fra bil laderent til mobilen?

På mobil laderen (husladeren) står det:

Input: 100-240V 50-60Hz/125mA

Output: DC 5V/890mA

På laderen til headsettet (husladeren) står det:

Input: 100-240V 50-60Hz/60mA

Output: DC 5V/350mA

Slik jeg ser det gir de forskjellig effekt ut, vil det si at jeg ødelegger batteriet i headsettet med å sette den i en mobil lader beregnet for bil da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte idag en 12V lader til mobilen, og er samme plugg som er i laderen til blåtann headsettet...

Derfor lurte jeg på om jeg kunne lade dette å fra bil laderent til mobilen?

På mobil laderen (husladeren) står det:

Input: 100-240V 50-60Hz/125mA

Output: DC 5V/890mA

På laderen til headsettet (husladeren) står det:

Input: 100-240V 50-60Hz/60mA

Output: DC 5V/350mA

Slik jeg ser det gir de forskjellig effekt ut, vil det si at jeg ødelegger batteriet i headsettet med å sette den i en mobil lader beregnet for bil da?

8794880[/snapback]

De gir ikke ut forskjellig effekt slik som du tenker, men laderen til mobilen kan levere større strømstyrke (og effekt) enn laderen til headsettet kan (890mA kontra 350mA). Mobilen/headsettet vil uansett ikke trekke mer strøm enn den er konstruert for (her kunne jeg legge ut om Ohms lov og I=U/R i det lange og brede, men dropper det med mindre noen er veldig interesserte.)

Så lenge de gir ut samme spenning (og polaritet), så går det bra.

(Polaritet oppgis i enten + eller - på senterpinnen med mer eller mindre forståelige symboler, dette må være likt på begge!)

Tenk på en vanlig stikkontakt med 230V og 10A sikring, den kan maksimalt levere en strømstyrke på 10A, men det går helt fint å plugge inn en mobillader som bare trekker 125mA fra nettet uten at noe blir skadet. Det blir samme situasjon på andre siden av laderen, bare med lavere spenning.

Derimot kan laderen ta skade om du bruker en lader som er for liten til formålet. Eksempel: om du prøver å bruke headset-laderen (350mA) til å lade mobilen. Mobilladeren var jo på hele 890mA, og du må forutsette at mobilen i verste fall trenger så stor strøm som originalladeren leverte.

Paralellen til strømnettet her, er som om du plugger inn en varmeovn som trekker 3000W i en kontakt som bare kan levere 2300W (230V x 10 A) -da går sikringa...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...