blackburn Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg har en Mazda 323 (09.85). I den senere tid er det oppstått endel ulyd i bremsene på venstre side front. Lyden oppstår etter å ha bremset når jeg slipper bremsepedalen. Det virker som om klossen henger igjen mot skiven, men lyden er nærmest metallisk. Noen som har en formening om hva dette kan skyldes? Har ikke byttet skiver eller klosser siden jeg overtok bilen i 2003. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Da er det nok bremseklossene du må bytte ja. Du sier at lyden er nermest "metallisk", noe som er vanlig når bremseklossene er helt slitt bort, og det blir metall mot metall Har nylig byttet bremseklossene på min 626 selv, og samme med 323'en til en kamerat. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Da er det nok bremseklossene du må bytte ja.Du sier at lyden er nermest "metallisk", noe som er vanlig når bremseklossene er helt slitt bort, og det blir metall mot metall Har nylig byttet bremseklossene på min 626 selv, og samme med 323'en til en kamerat. 8794707[/snapback] Hei og takk for svar! Som jeg sier så henger liksom bremsene igjen etter at jeg slipper bremsepedalen. Kan dette skyldes treghet i bremsekaliperen? Lenke til kommentar
Steina Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Var samme problemet til meg.. At den tok innpå såogsi hele tiden. Jeg kunne trykke hardt på bremsene noen ganger, så den slapp. Jeg vet ikke hvorfor det er slik.. Mulig det hjelper å ta ut litt bremseveske, så det ikke blir så mye trykk på dem? (Nei, jeg har egentlig ikke så mye peiling på det utsagnet der) Men det hjelper nok å bare bytte bremseklossene.. Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Var samme problemet til meg.. At den tok innpå såogsi hele tiden.Jeg kunne trykke hardt på bremsene noen ganger, så den slapp. Jeg vet ikke hvorfor det er slik.. Mulig det hjelper å ta ut litt bremseveske, så det ikke blir så mye trykk på dem? (Nei, jeg har egentlig ikke så mye peiling på det utsagnet der) Men det hjelper nok å bare bytte bremseklossene.. 8794935[/snapback] Hvis bremseklossene ikke går tilbake kan være at du må gjøre ren bremseklossene, dvs. fjerne rust eller sand. I tillegg bør du ha på kobberpasta slik at de glir lettere, men pass på å ikke få kobberpasta på selve bremsebelegget eller bremseskive. Det hjelper nok ikke å ta ut bremsevæske. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Hvis bremseklossene ikke går tilbake kan være at du må gjøre ren bremseklossene, dvs. fjerne rust eller sand. I tillegg bør du ha på kobberpasta slik at de glir lettere, men pass på å ikke få kobberpasta på selve bremsebelegget eller bremseskive. Det hjelper nok ikke å ta ut bremsevæske. 8795047[/snapback] Jeg forsøker å bytte klosser og smøre opp med kobberpasta. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Dersom den ene klossen ligger inntil, er det nok glidemekanismen på caliperen som må smøres opp. Caliperen har stempel bare på en side, så hele caliperen flytter seg sideveis når du bremser, slik at også den andre klossen trykkes inntil. Dersom glidemekanismen blir treg, vil den "passive" klossen ligge an mot skiver. Sjekk selvsagt også om klossene er utslitt. Dersom du har kjørt med dette en stund, vil den passive klossen være mer slitt en den aktive (den med stempel). Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Dersom den ene klossen ligger inntil, er det nok glidemekanismen på caliperen som må smøres opp. Caliperen har stempel bare på en side, så hele caliperen flytter seg sideveis når du bremser, slik at også den andre klossen trykkes inntil. Dersom glidemekanismen blir treg, vil den "passive" klossen ligge an mot skiver. Sjekk selvsagt også om klossene er utslitt. Dersom du har kjørt med dette en stund, vil den passive klossen være mer slitt en den aktive (den med stempel). 8795179[/snapback] At glidemekenismen kan være treg høres svært logisk ut, siden lyden gir seg etter en stund. Er det enkelt å komme til stempelet eller ligger det bak gummiforinger etc? Hvor mange km. kan man kjøre før klossene bør byttes? Lenke til kommentar
Steina Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hvor mange km. kan man kjøre før klossene bør byttes? 8795595[/snapback] Bremseklossene slites jo ned bare ved bremsing.. Så ved langkjøring f.eks., så bremser du jo lite, så det er umulig å si hvor langt du skal kjøre før du må bytte de.. Jeg svidde mine dagen etter jeg byttet dem.. Sto fæle illeluktende røykskyer opp fra hjulbuene.. tips.. ikke brems hardt og aktivt flere ganger på rad ^^.. Men som sagt.. De kan holde leeeenge om du bruker dem riktig.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Kjenner ikke Mazda/japanske biler på dette punktet. Det er ikke et stempel som er glidemekanismen, stempelet sitter i caliperen. Det er en glidemekanisme, ofte et par bolter, som hele caliperen sklir frem og tilbake på når stempelet i caliperen trykker klossen mot skiven, og mottrykket fra stempelet til caliperen flytter denne sideveis, slik at den andre klossen trykkes inn mot skiven. Bremseklosser varer fra 20' til 200', alt etter kvalitet og (aller mest) kjørestil. Ta av forhjulene og sjekk på begge sidene. Alle 4 klossene foran (altså 2 på hver side) skal være tilnærmet likt slitt. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Kjenner ikke Mazda/japanske biler på dette punktet. Det er ikke et stempel som er glidemekanismen, stempelet sitter i caliperen. Det er en glidemekanisme, ofte et par bolter, som hele caliperen sklir frem og tilbake på når stempelet i caliperen trykker klossen mot skiven, og mottrykket fra stempelet til caliperen flytter denne sideveis, slik at den andre klossen trykkes inn mot skiven. Bremseklosser varer fra 20' til 200', alt etter kvalitet og (aller mest) kjørestil. Ta av forhjulene og sjekk på begge sidene. Alle 4 klossene foran (altså 2 på hver side) skal være tilnærmet likt slitt. 8795695[/snapback] Klossene var relativt slitt, så jeg byttet disse og monterte nye "bolter". I tillegg så smurte jeg opp stempelet med kobberpasta. Alt virket å fungere greit helt til lyde kom tilbake etter endel bremsing. Jeg var helt sikker på at lyden kom forfra men nå tror jeg kanskje den må komme fra bremsetrommelen bak. Kan det være bremsebåndet som er utslitt i trommelen? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Sjekk om skivene har store slitekanter. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Kan være at calipperne trenger en overhaling med et repsett. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Sjekk om skivene har store slitekanter. 8806015[/snapback] Slitekantene var ikke mer enn en liten millimeter. Det merkelige er at lyden ikke oppstår før bremsene er brukt en stund, akkurat som om det er noe som blir hengende igjen evt. at noe varmes opp før lyden kommer... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Som sagt: Dersom dette er foran, er det nok glidehylsene (eller hvordan nå Mazda har gjort dette). Hjelper ikke å smøre stempel i caliper da.... Har du verkstedhåndbok? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hadde nøyaktig det samme problem med 323 F 1,8 GLX til madamen, måtte bytte klossene framme. ca. 350,- for begge sider(klossene) Nå funker alt perfekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Normalt gjør det jo det, men blackburn sier at lyden er det fortsatt, selv med nye klosser. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Normalt gjør det jo det, men blackburn sier at lyden er det fortsatt, selv med nye klosser. 8809375[/snapback] Har Haynes håndbok for min modell. Når jeg demonterte de gamle klossene i går, så sjekket jeg caliperen. Glidebevegelse sidelengs fungerte ypperlig og begge gummipakningene rundt "glidehylsene" var intakte på både høyre og venstre side. Derimot var det litt rust å spore på selve stempelet(bak den ene klossen) på venstre side. Her smurte jeg etter beste evne med kobberpasta under gummiforingen. Det vil muligens gå en stund før pastaen er jevnt fordelt og smører godt nok? Uansett så forsvinner ulyden etter en stund uten bremsing og den er ikke der når bilen har vært parkert en stund. Endret 7. juni 2007 av blackburn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Da må du bare slutte å bremse Du er sikker på at lyden kommer forfra? Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Da må du bare slutte å bremse Du er sikker på at lyden kommer forfra? 8811054[/snapback] Nei, men det høres slik ut. Har trommelbrems bak, så om det kommer derfra så er det vel trommel eller bremsebånd som skaper problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå