Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte muntlig eksamen

Anbefalte innlegg

Tregner ideer og forslag til hva jeg gjøre på eksamen. Har ikke vært opp i matte i muntlig før, så jeg er nesten helt blank på hva jeg skal snakke om.

Oppgaven går ut på å planlegge en hage og kan ikke akkurat så mye om dette.

Er det noen som kunne bare har hjulpet meg til å komme litt i gang om hva jeg kan ha i hagen og hvordan matte jeg få inn i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo ganske mye du kan ha i hagen: blomsterbedd, trær, kjøkkenhage, en liten dam, fontene, hekk, skulpturer, utegrill osv. Oppgaven gir jo masse rom for arealberegning. Det du skal ha i hagen kan jo ikke overskride det totale arealet til hagen, samtidig må det også være mulig å gå i hagen din. Volum er jo også ganske relevant, spessielt når en tenker på at ting skal plantes. Hvor mye jord trengs f. eks? Stort sett bare fantasien som setter begrensninger, burde dog sjekke litt ut om hvor mye som trengs av jord osv. greit å ha tall som gjennspeiler virkeligheten på en nogenlunde måte.

Men bare slipp fantasien løs, første du kan gjøre er jo å tegne opp din drømmehage og ta ting derfra. Tipper det også er greit å slenge inn litt vinkler og lengde mellom forskjellige deler av hagen. Kun areal og volum blir fort kjedelig. Men som sagt, bare fantasien din som begrenser deg her.

Edit: Hvis du kommer med noen ideer til hva du vil ha i hagen kan jo vi komme med noen ideer til mattestykker du kan kjøre på med?

Uansett. lykke til på eksamen ;)

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar

Takk for svaren.

Fikk noen ideer og har tegnet en hage. Ganske stor, 1 mål.

Skal ha en dam på 120 kvm. En platting på 150 kvm. Har også putte noen planter her og der. Og driver å lager et buskjett.

Endret av agethor
Lenke til kommentar

Hmmm... Kan jo si at du skal kjøpe samlinger av to planeter.

I ene samlinga er det f. eks. 5 av plante x og 3 av plante y og denne koster noen kroner

Samtidig er det 2 av plante x og 8 av plante y i den andre som koster noe annet.

Så kan du finne ut hvor mye en plante x koster og en plante y koster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...