Gå til innhold

Tøye brystmusklene, hvordan?

Anbefalte innlegg

Okei, uten å lese gjennom alt, har jeg korrekt hvis jeg sier at de studiene konkluderer med at tøying ikke har noe med stølhet å gjøre, men sier ikke så mye om andre positive fysologiske resultater?

8795932[/snapback]

Ja, men det hintes også fram at det kan være negativt på restutisjon, og hvis man har en inflammasjon.

Men jeg har også sett publikasjoner på at stretching kan være skadeforebyggene og det er jo kjent meget bra for leddutslag. Dette er dog snakk om egne økter med beveglighets trening/stretching og ikke ”tøying” etter trening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der tenkte jeg på det psykiske, som konsentrasjon osv. først og fremst. Og ja, vi snakker høyt nivå. Men uansett hvor høyt nivået er finnes det noe som drar toppidrettsutøverne til å trene også. De trener fordi de synes det er gøy, godt, de tjener penger på det osv. Alt en gjør krever motivasjon av en eller annen faktor. Til og med pliktfølelse er en motivasjonsfaktor, derfor hevder jeg at det er umulig å trene uten en eller annen form for motivasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Der tenkte jeg på det psykiske, som konsentrasjon osv. først og fremst. Og ja, vi snakker høyt nivå. Men uansett hvor høyt nivået er finnes det noe som drar toppidrettsutøverne til å trene også. De trener fordi de synes det er gøy, godt, de tjener penger på det osv. Alt en gjør krever motivasjon av en eller annen faktor. Til og med pliktfølelse er en motivasjonsfaktor, derfor hevder jeg at det er umulig å trene uten en eller annen form for motivasjon.

8796058[/snapback]

Det er jeg enig i, men diskusjonen var vel hva som er viktigst av fysikk og psyke?

Lenke til kommentar

Det fysiske er helt klart viktigst, det har jeg aldri sagt imot. Men når en kommer opp på ett høyt nivå er din egen psyke det som skiller nr 1 fra nr 15. To personer som er 100% like fysisk (selvsagt ikke mulig i praksis) vil kunne ha veldig store ressultatforskjeller bare pga. de psykiske forskjellene. En person som er usikker på sine egne evner, er enkelt å psyke ut, som har en overdreven respekt for motstandern(e) og som sliter med motivasjonen vil aldri nå opp til verdenstoppen fordi han ikke er sterk nok psykisk til å takle presset som da ligger på deg. Både fra media og fra konkurenter.

Lenke til kommentar
Alt en gjør krever motivasjon av en eller annen faktor. Til og med pliktfølelse er en motivasjonsfaktor, derfor hevder jeg at det er umulig å trene uten en eller annen form for motivasjon.

8796058[/snapback]

word

Det er jeg enig i, men diskusjonen var vel hva som er viktigst av fysikk og psyke?

word

Ja, men det hintes også fram at det kan være negativt på restutisjon, og hvis man har en inflammasjon.

Men jeg har også sett publikasjoner på at stretching kan være skadeforebyggene og det er jo kjent meget bra for leddutslag. Dette er dog snakk om egne økter med beveglighets trening/stretching og ikke ”tøying” etter trening.

Ja, det er vel ikke så mye uenigheter rundt tøying i form av bevegelighetstrening. Jeg tror vi kan konkludere med at foreløpig så er det slått fast at tøying etter aktivitet ikke har noe gevinst med tanke på stølhet - heller motsatt. Men at vi ikke enda er sikre på andre fysiologiske gevinster, annet enn at det klart har eksistert en sterk overdrivelse av de? Men at det derimot har mange psykiske gevinster mtp. samhold, sosialt, avslapping, yogawannabe etc. Enig/uenig?

Endret av Mikkelmikkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...