NevroMance Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Greit, jeg mente derimot at den samme boka som også jeg hadde på videregående mente at du måtte tøye flere ganger i uka for å kunne få en permanent forlengelse. Men da husket jeg tydeligvis feil Samme boka mener vel også at tøying etter aktivitet fremskynder restitusjonsprosessen. Tror den trekker frem punkter som, bedre blodgjennomstrømning som resulterer i raskere fjerning av avfallstoffer som har hopet seg opp, raskere tilføring av næringstoffer og enzymer. Osv. Flere av den nyere generasjonen med treningslæreguruer er vel ikke enig i dette. Eystein Enoksen som eksempel. Jeg er instruktør i sjøforsvaret og har fysisk mange timer, og i følge de foreskriftene vi må følge fra helsdirektoratet(noe som heter det? e.l) skal vi ha med tøying på slutten av økta og også gi de soldatene vi har innsikt på fagområde. Da må jeg jo si at det fremmer restitusjon mm. siden det er det som enda er det offisielle i litteraturen (for eksempel treningslæreboka for idrettsfag på vgs), selvom jeg evt. ikke skulle mene det samme. 8795004[/snapback] Nå er det vel ganske stor forskjell på tøying og bevegelighetsøkt. Tøying er helt klart nødvendig etter de fleste økter, sett bort fra harde økter hvor musklene er så slitne at de ikke tåler det. Uttøyning er for å få ned restitusjonstiden, men etter harde styrkeøkter skader dette derimot muskelfibrene så restitusjonstiden går opp. Bevegelighetstrening derimot er ment for å øke bevegeligheten i leddene og krever lengere og hardere "tøying" av musklene, noe som er skadelig for muskelfibrene etter harde økter. Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Ja, takk er helt klar over definisjonen på tøying etter aktivitet og definisjonen på bevegelighetstrening. Men nei, jeg er ikke enig i at tøying er "helt klart nødvendig" etter de fleste økter. Er enig i at det er dumt å tøye etter harde styrkeøkter, både fordi man under den harde styrkeøkten har revet over muskelfibrene/de kontraktile filamentene i fiberen, og ved tøying etterpå kan forverre de små rupturene, og også fordi man rett etter en hard treningsøkt har en større konsentrasjon(eller sterkere effekt) av endorfinet i kroppen, som gjør at man kanskje til en viss grad kan tøye utover vevets toleransegrense, der man til vanlig ville ha kjent smerte tidligere. Endret 6. juni 2007 av Mikkelmikkel Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hva med "tøying er helt klart nødvendig etter de fleste økter" er du ikke enig i? Hvilke økter mener du en ikke skal tøye etter bortsett fra styrke? Hvorfor er det eventuelt ikke nødvendig? Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Vel, jeg mener vel bare at de fysiske gevinstene ved tøying etter aktivitet er overvurdert, og det mener flere og flere av de ledende treningsekspertene i landet. (Selv har jeg jeg ikke noe forskning eller noen gode rapporter å vise til, da dette ikke foreligger, for da ville det jo ikke vært noen tvil om hvorvidt tøying etter aktivitet var nødvdendig eller ei - noe som det nevnt strides om) Derimot er jeg enig i at tøying etter aktivitet er en glimrende slutt på økten i form av psykiske gevinster. Man får en rolig slutt på økten, fokus på pust, avslapping og rett og slett roe seg ned. Kanskje litt yogaaktig. Så kommer man seg i garderoben kanskje med en bedre følelse og god samvittighet etter en god treningsøkt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (Selv har jeg jeg ikke noe forskning eller noen gode rapporter å vise til, da dette ikke foreligger, for da ville det jo ikke vært noen tvil om hvorvidt tøying etter aktivitet var nødvdendig eller ei - noe som det nevnt strides om)8795566[/snapback] Hvorfor hadde det ikke vært tvil om viktigheten av tøying etter aktivitet hvis du hadde hatt forskningsrapporter å vise til? Makes no sense. Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Det jeg mente var at hvis jeg kunne vise til noen overbevisende studier som helt klart viste at de fysiske gevinstene ved tøying etter aktivtet var overvurdert, ville jo alle vært enig i det og det hadde ikke vært noe å strides om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 *calling kengdal* Han har sikkert en favorittmappe som tyter forskningsrapporter på tøying. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Vel, jeg mener vel bare at de fysiske gevinstene ved tøying etter aktivitet er overvurdert, og det mener flere og flere av de ledende treningsekspertene i landet. Helt enig i at den er overvurdert, men i mine øyne er enhver treningsgevinst nyttig. Nå har jo uttøyning etter trening nesten vært det som har gjort idrettsutøvere gode i øynene til mange treningseksperter før, noe som helt klart er å overvurdere viktigheten. Vi har jo Marius Bakken som er på ett relativt høyt nivå som langdistanseløper som selv hevder han aldri tøyer ut etter trening, men han har da 1 bevegelighetsøkt i uka. Derimot er jeg enig i at tøying etter aktivitet er en glimrende slutt på økten i form av psykiske gevinster. Man får en rolig slutt på økten, fokus på pust, avslapping og rett og slett roe seg ned. Kanskje litt yogaaktig. Så kommer man seg i garderoben kanskje med en bedre følelse og god samvittighet etter en god treningsøkt. 8795566[/snapback] Dette er også en av grunnene til at jeg mener det er en viktig del av økta. Det å avslutte en økt med en god følelse er viktig for de fleste. Det psykiske har nesten like mye å si som det fysiske for en konkuranseutøver. Dessuten er uttøyning en viktig del av økta for meg når det gjelder det sossiale. Er selv lengdehopper, og jeg har en liten uttøyningsdel mellom den generelle og den spessielle delen og etter hovedøkta. Under uttøyninga, spessielt den første, tar vi oss god tid og har det sossialt sammen. For meg hjelper dette både på treningsiveren, og jeg får en mye bedre følelse for økta til sammen om jeg trener og er sossial med andre enn om jeg har en økt alene uten noen å prate med. For å oppsummere, den effekten en rolig uttøyning har på restitusjonstiden er for meg viktig, vil helst ha ned denne mest mulig. Ellers er den mentale biten ved en uttøyning enda mye viktigere og gir meg en bedre følelse for økta, mer treningsiver og bedre selvtillit i forhold til hva jeg driver med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Det psykiske har nesten like mye å si som det fysiske for en konkuranseutøver.8795704[/snapback] Tja. Jeg sier det som Lance jeg: Motivation can't take you very far if you don't have the legs. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 *calling kengdal* Han har sikkert en favorittmappe som tyter forskningsrapporter på tøying. 8795679[/snapback] Jeg diskuterte dette med en gymlærer her om dagen, og jeg fant frem 6 studier. Skal finne de igjen, brb Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hehe, nettopp. Og med både motivasjon og bein kommer du plutselig enda lenger. Verre å ha beina men ikke motivasjonen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hehe, nettopp. Og med både motivasjon og bein kommer du plutselig enda lenger. Verre å ha beina men ikke motivasjonen. 8795742[/snapback] Det er jeg uenig i. Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Men da er vi jo nesten helt enig da NevroMance Det med samhold/sosialt er også viktig ja. Pluss at jeg bruker uttøyningen etter en økt gjerne til litt tilbakemelding/evaluering. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hehe, nettopp. Og med både motivasjon og bein kommer du plutselig enda lenger. Verre å ha beina men ikke motivasjonen. 8795742[/snapback] Det er jeg uenig i. 8795755[/snapback] Vel, kommer lenger ved å være motivert og trene 6-7 økter i uka enn å ha ett helvetes tallent og trene 2 ganger i uka. Kanskje ikke i starten, men i lengden er du nødt til å ha motivasjon av en eller annen form for å kunne hevde deg. Lance kom ikke dit han er i dag på rent tallent. Men da er vi jo nesten helt enig da NevroMance Det med samhold/sosialt er også viktig ja. Pluss at jeg bruker uttøyningen etter en økt gjerne til litt tilbakemelding/evaluering. 8795758[/snapback] Jepp, ikke verst Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 DOMS = Delayed-Onset Muscle Soreness. På norsk er dette stølhet The effects of static stretching and warm-up on prevention of delayed-onset muscle soreness.High DM, Howley ET, Franks BD. University of Tennessee, Knoxville. It has been suggested in the lay literature that static stretching and/or warm-up will prevent the occurrence of Delayed-Onset Muscle Soreness (DOMS). The primary purpose of this study was to determine the effects of static stretching and/or warm-up on the level of pain associated with DOMS. Sixty-two healthy male and female volunteers were randomly assigned to four groups: (a) subjects who statically stretched the quadriceps muscle group before a step, (b) subjects who only performed a stepping warm-up, © subjects who both stretched and performed a stepping warm-up prior to a step test, and (d) subjects who only performed a step test. The step test (Asmussen, 1956) required subjects to do concentric work with their right leg and eccentric work with their left leg to voluntary exhaustion. Subjects rated their muscle soreness on a ratio scale from zero to six at 24-hour intervals for 5 days following the step test. A 4x2x2 ANOVA with repeated measures on legs and Duncan's New Multiple Range post-hoc test found no difference in peak muscle soreness among the groups doing the step test or for gender (p greater than .05). There was the expected significant difference in peak muscle soreness between eccentrically and concentrically worked legs, with the eccentrically worked leg experiencing greater muscle soreness. We concluded that static stretching and/or warm-up does not prevent DOMS resulting from exhaustive exercise. PMID: 2489863 [PubMed - indexed for MEDLINE] The effect of passive stretching on delayed onset muscle soreness, and other detrimental effects following eccentric exercise. Lund H, Vestergaard-Poulsen P, Kanstrup IL, Sejrsen P. Dept. of Rheumatology, Copenhagen County Hospital Herlev, University of Copenhagen, Denmark. The aim of this study was to measure if passive stretching would influence delayed onset muscle soreness (DOMS), dynamic muscle strength, plasma creatine kinase concentration (CK) and the ratio of phosphocreatine to inorganic phosphate (PCr/P(i)) following eccentric exercise. Seven healthy untrained women, 28-46 years old, performed eccentric exercise with the right m. quadriceps in an isokinetic dynamometer (Biodex, angle velocity: 60 degrees.s-1) until exhaustion, in two different experiments, with an interval of 13-23 months. In both experiments the PCr/P(i) ratio, dynamic muscle strength, CK and muscle pain were measured before the eccentric exercise (day 0) and the following 7 d. In the second experiment daily passive stretching (3 times of 30 s duration, with a pause of 30 s in between) of m. quadriceps was included in the protocol. The stretching was performed before and immediately after the eccentric exercise at day 0, and before measurements of the dependent variables daily for the following 7 d. The eccentric exercise alone led to significant decreases in PCr/P(i) ratio (P < 0.001) and muscle strength (P < 0.001), and an increase in CK concentration (P < 0.01). All subjects reported pain in the right m. quadriceps with a peak 48 h after exercise. There was no difference in the reported variables between experiments one and two. It is concluded that passive stretching did not have any significant influence on increased plasma-CK, muscle pain, muscle strength and the PCr/P(i) ratio, indicating that passive stretching after eccentric exercise cannot prevent secondary pathological alterations. PMID: 9764443 [PubMed - indexed for MEDLINE] The effects of preexercise stretching on muscular soreness, tenderness and force loss following heavy eccentric exercise. Johansson PH, Lindström L, Sundelin G, Lindström B. Department of Community Medicine, Umeå University, Sweden. The present study sought to investigate the effects of preexercise stretching on delayed onset muscle soreness (DOMS), i.e. soreness, tenderness and loss of muscle force, that usually occurs after strenuous or unaccustomed eccentric exercise. Ten female volunteers performed 10 sets of 10 maximal isokinetic eccentric contractions for knee flexion with both legs after a 5-min ergometer cycling warm-up. Prior to the exercise for one leg, randomly chosen, 4 x 20 s of static stretching for the hamstring muscle group was implemented. Rated soreness, tenderness on algometer pressure and loss of maximal eccentric contractile force was evaluated preexercise and 24, 48 and 96 h postexercise. The exercise bout produced severe DOMS, with parameters peaking and troughing at 48 h postexercise. However, no significant differences were found, regarding any of the parameters, when comparing stretched and nonstretched legs. The present study thus suggests that preexercise static stretching has no preventive effect on the muscular soreness, tenderness and force loss that follows heavy eccentric exercise. PMID: 10407930 [PubMed - indexed for MEDLINE] Treatment and prevention of delayed onset muscle soreness. Connolly DA, Sayers SP, McHugh MP. Human Performance Laboratory, University of Vermont, Burlington, Vermont 05401, USA. [email protected] Eccentric exercise continues to receive attention as a productive means of exercise. Coupled with this has been the heightened study of the damage that occurs in early stages of exposure to eccentric exercise. This is commonly referred to as delayed onset muscle soreness (DOMS). To date, a sound and consistent treatment for DOMS has not been established. Although multiple practices exist for the treatment of DOMS, few have scientific support. Suggested treatments for DOMS are numerous and include pharmaceuticals, herbal remedies, stretching, massage, nutritional supplements, and many more. DOMS is particularly prevalent in resistance training; hence, this article may be of particular interest to the coach, trainer, or physical therapist to aid in selection of efficient treatments. First, we briefly review eccentric exercise and its characteristics and then proceed to a scientific and systematic overview and evaluation of treatments for DOMS. We have classified treatments into 3 sections, namely, pharmacological, conventional rehabilitation approaches, and a third section that collectively evaluates multiple additional practiced treatments. Literature that addresses most directly the question regarding the effectiveness of a particular treatment has been selected. The reader will note that selected treatments such as anti-inflammatory drugs and antioxidants appear to have a potential in the treatment of DOMS. Other conventional approaches, such as massage, ultrasound, and stretching appear less promising. PMID: 12580677 [PubMed - indexed for MEDLINE] [Delayed post effort muscle soreness] [Article in French] Coudreuse JM, Dupont P, Nicol C. Service de medecine du sport, CHU Salvator, APHM, 249, boulevard Sainte-Marguerite, 13009 Marseille, France. [email protected] Muscle intolerance to exercise may result from different processes. Diagnosis involves confirming first the source of pain, then potential pathological myalgia. Delayed-onset muscle soreness (DOMS), commonly referred as tiredness, occurs frequently in sport. DOMS usually develops 12-48 h after intensive and/or unusual eccentric muscle action. Symptoms usually involve the quadriceps muscle group but may also affect the hamstring and triceps surae groups. The muscles are sensitive to palpation, contraction and passive stretch. Acidosis, muscle spasm and microlesions in both connective and muscle tissues may explain the symptoms. However, inflammation appears to be the most common explanation. Interestingly, there is strong evidence that the progression of the exercise-induced muscle injury proceeds no further in the absence of inflammation. Even though unpleasant, DOMS should not be considered as an indicator of muscle damage but, rather, a sign of the regenerative process, which is well known to contribute to the increased muscle mass. DOMS can be associated with decreased proprioception and range of motion, as well as maximal force and activation. DOMS disappears 2-10 days before complete functional recovery. This painless period is ripe for additional joint injuries. Similarly, if some treatments are well known to attenuate DOMS, none has been demonstrated to accelerate either structural or functional recovery. In terms of the role of the inflammatory process, these treatments might even delay overall recovery. PMID: 15297119 [PubMed - indexed for MEDLINE] Various Treatment Techniques on Signs and Symptoms of Delayed Onset Muscle Soreness. Gulick DT, Kimura IF, Sitler M, Paolone A, Kelly JD. Eccentric activities are an important component of physical conditioning and everyday activities. Delayed onset muscle soreness (DOMS) can result from strenuous eccentric tasks and can be a limiting factor in motor performance for several days after exercise. An efficacious method of treatment for DOMS would enhance athletic performance and hasten the return to activities of daily living. The purpose of this study was to identify a treatment method which could assist in the recovery of DOMS. In the selection of treatment methods, emphasis was directed toward treatments that could be rendered independently by an individual, therefore making the treatment valuable to an athletic trainer in team setting. DOMS was induced in 70 untrained volunteers via 15 sets of 15 eccentric contractions of the forearm extensor muscles on a Lido isokinetic dynamometer. All subjects performed a pilot exercise bout for a minimum of 9 weeks before data collection to assure that DOMS would be produced. Data were collected on 15 dependent variables: active and passive wrist flexion and extension, forearm girth, limb volume, visual analogue pain scale, muscle soreness index, isometric strength, concentric and eccentric wrist total work, concentric and eccentric angle of peak torque. Data were collected on six occasions: pre- and post-induced DOMS, 20 minutes after treatment, and 24, 48, and 72 hours after treatment. Subjects were randomly assigned to 1 of 7 groups (6 treatment and 1 control). Treatments included a nonsteroidal anti-inflammatory drug, high velocity concentric muscle contractions on an upper extremity ergometer, ice massage, 10-minute static stretching, topical Amica montana ointment, and sublingual A. montana pellets. A 7 x 6 ANOVA with repeated measures on time was performed on the delta values of each of the 15 dependent variables. Significant main effects (p < .05) were found for all of the dependent variables on time only. There were no significant differences between treatments. Therefore, we conclude that none of the treatments were effective in abating the signs and symptoms of DOMS. In fact, the NSAID and A. montana treatments appeared to impede recovery of muscle function. PMID: 16558388 [PubMed - as supplied by publisher] Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Vel, kommer lenger ved å være motivert og trene 6-7 økter i uka enn å ha ett helvetes tallent og trene 2 ganger i uka. Kanskje ikke i starten, men i lengden er du nødt til å ha motivasjon av en eller annen form for å kunne hevde deg. Lance kom ikke dit han er i dag på rent tallent.8795853[/snapback] Hva med å trene 6-7 økter i uken uten å være motivert? Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Okei, uten å lese gjennom alt, har jeg korrekt hvis jeg sier at de studiene konkluderer med at tøying ikke har noe med stølhet å gjøre, men sier ikke så mye om andre positive fysologiske resultater? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Vel, kommer lenger ved å være motivert og trene 6-7 økter i uka enn å ha ett helvetes tallent og trene 2 ganger i uka. Kanskje ikke i starten, men i lengden er du nødt til å ha motivasjon av en eller annen form for å kunne hevde deg. Lance kom ikke dit han er i dag på rent tallent.8795853[/snapback] Hva med å trene 6-7 økter i uken uten å være motivert? 8795926[/snapback] Må si at du for å trene 6-7 økter i uka må ha en eller annen form for motivasjon. Ingen trener uten en grunn. Hva motivasjonen kommer av er en helt annen sak. Egen glede, se bra ut til stranda, penger ++++... Ett eller annet gjør at du trener, uansett om du har lyst eller ikke. Noe motiverer deg i større eller mindre grad til å trene. Men om det er en ytre eller indre motivasjonsfaktor blir jo noe annet. Men en indre motivasjon for å trene (glede, ønske om å mestre, ønske om å bli god) er som oftest en sterkere motivasjon enn draget etter penger og kjendisstatus. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Må si at du for å trene 6-7 økter i uka må ha en eller annen form for motivasjon. Ingen trener uten en grunn. Hva motivasjonen kommer av er en helt annen sak. Egen glede, se bra ut til stranda, penger ++++... Ett eller annet gjør at du trener, uansett om du har lyst eller ikke. Noe motiverer deg i større eller mindre grad til å trene. Men om det er en ytre eller indre motivasjonsfaktor blir jo noe annet. Men en indre motivasjon for å trene (glede, ønske om å mestre, ønske om å bli god) er som oftest en sterkere motivasjon enn draget etter penger og kjendisstatus. 8796007[/snapback] Jeg antok at når du sa Det psykiske har nesten like mye å si som det fysiske for en konkuranseutøver.8795704[/snapback] så tenkte du på folk som konkurrerte på et høyt nivå. Tok jeg feil? Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Må si jeg er enig i at for å trene 6-7 ganger i uka, så må man ha en form for motivasjon. Samme som at man trenger motivasjon for trene en gang i uka, en gang i året, en gang i livet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå