Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke koblet meg til internett

Anbefalte innlegg

Heisann

Har nylig fått ny PC og internett i hus. En kompis var her å koblet opp med sin PC og kom seg på nett med den...... problemet er at jeg ikke gjør det :tease: Jeg får den "no connectivity"-feilen.

Er der noen andre "basic" ting jeg må huske på enn det der med å få tildelt IP automatisk?

EDIT: er kobla rett på router med kabel

Endret av tortortel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oppsettet er helt likt som når kompisen var tilkoblet tidligere. Når jeg plugger kabelen i PC'en så kommer det symbolet opp nede i høyrehjørne: "aquiering network address" ...... så etter en liten stund kommer feimeldingen :S

edit: sikkert noe VELDIG basic som mangler.... :innocent:

Endret av tortortel
Lenke til kommentar
oppsettet er helt likt som når kompisen var tilkoblet tidligere. Når jeg plugger kabelen i PC'en så kommer det symbolet opp nede i høyrehjørne: "aquiering network address" ...... så etter en liten stund kommer feimeldingen :S

edit: sikkert noe VELDIG basic som mangler....  :innocent:

8793561[/snapback]

Prøv noe så enkelt som å trekke ut strømmen av modemet eller *DSL adapteret/routeren ("boxen" fra leverandøren din) i 15-20sekunder, tipper det løser saken.

Edit: Årsaken til at dette er (hehe, påståelig jeg? Jepp.) et "problem" er fordi at en IP leies ut og dermed "bindes" til deen MAC-adressen den ble delt ut til (kall det "serienummeret" til nettverkskortet ditt). Når du kobler til din PC med et annet nettverkskort forsøker du i praksis da å leie en NY ip, og med mindre du har betalt for å leie flere IP-er så vil den si "nope" og ikke gi deg noen IP.

Selvfølgelig er ikke modemet "LÅST" til denne ene mac-adressen i evig tid, men mange leverandører opererer med en leietid (lease time) på type 1-7 dager om ikke mer.. mao, morsomt problem å feilsøke på om du ikke kjenner problemstillingen.. ser for meg en mail "[..] Men først etter X dager, når jeg for N'te gang skrudde på pc-en for å se om det virket - ja DA kom jeg på nett!"

og ja, vet at dette bare er tilfellet for de leverandørene som gir public-IP rett ut av "boxen" fremfor en LAN-ip (router)

My guess er at du har et standard docsis modem fra motorola e.l. som er i fra enten Get eller Canal Digital :)

Endret av Christian Stenbakken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...