Gå til innhold

mulig å spore mobiltelefon?

Anbefalte innlegg

Jeg har selv tenkt litt på dette.

Tenkte jeg skulle leke meg litt utover høsten ved å skrive et program som ville si ifra om endring av simkort (når den som har stjålet telefonen bytter etter at jeg har sperret (f.eks. sender sms med serienummer på simkort, telefonnummer osv..), samt en "killpill" som tar livet av telefonen. Tenkte, hvis jeg noengang kommer så langt, kan man legge til f.eks. triangulering av gsm-signaler, eller gps support.

Ja, ja. Bare tankelek akkurat nå - men etter å ha sett på SDK fra Nokia, burde det ikke være ultra-vanskelig å lage hvis man har litt programmeringsbakgrunn.

//Torgeir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har selv tenkt litt på dette.

Tenkte jeg skulle leke meg litt utover høsten ved å skrive et program som ville si ifra om endring av simkort (når den som har stjålet telefonen bytter etter at jeg har sperret (f.eks. sender sms med serienummer på simkort, telefonnummer osv..), samt en "killpill" som tar livet av telefonen. Tenkte, hvis jeg noengang kommer så langt, kan man legge til f.eks. triangulering av gsm-signaler, eller gps support.

Ja, ja. Bare tankelek akkurat nå - men etter å ha sett på SDK fra Nokia, burde det ikke være ultra-vanskelig å lage hvis man har litt programmeringsbakgrunn.

//Torgeir

8825721[/snapback]

HAdde også en kort periode noe lignende i hodet for min Sony Ericsson mobil. Desværre er "programvaren" eller MAIN firmware begrenset i størrelse. Så hvis man skal legge til en større mengde med funksjoner, må andre ting fjernes for å gi plass. Men jeg tok derimot og erstattet sony ericsson oppstartsbildet med ett bilde som sa at "This phone belongs to Nils H". Lar seg ikke fjerne med mindre man bruker spesielle programmer og kabel.

Lenke til kommentar
Til Cyclo

Man kan faktisk endre IMEI-nummeret på dagens Sony Ericsson mobiler kun ved hjelp av programvare og kabel, men det er litt risky. Dessuten er det ikke noe alle og enhvermandsen skal/bør drive med heller.

Risikerer at mobilen blir passe ødelagt om noe går galt.

8815817[/snapback]

Det visste jeg faktisk ikke. Det er vell forøvrig ikke noe mer risky enn å flashe telefonen tenker jeg. Synes det er rart at SE henger sånn etter på det området. Nokia har jo helt siden dct-4 telefonene jobbet aktivt for å gjøre det værre å stjele telefoner. Mulig det rett og slett er økonomisk motiv bak. Flere stjålne telefoner = flere inntekter. Er jo nettopp av den grunn produsenter ikke legger inn alarmbrikker i de fleste varer, slik at butikkene må gjøre det selv. Produsenter vil faktisk tape penger på at mindre varer blir stjålet.

Lenke til kommentar

Jeg ville opprinnelig lagd en egen tråd for dette, men siden jeg av en pussig grunn ikke får lagt inn en ny tråd, må jeg nesten ta det her siden dette (til nøds) går inn litt under samme emne:

Har ett spørsmål jeg hadde vært takknemlig om noen hadde svart på: 

Jeg har mistet min mobil.  Jeg har tenkt å kjøpe ny, men kan jeg få det samme nummeret jeg hadde på den gamle på den nye jeg nå skal kjøpe? Eller er det umulig siden ikke har SIM-kortet fra den gamle?

Mvh Ituca

...som hadde vært veldig takknemlig om noen kunne gi et hint på dette spørsmålet! :)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Tror ikke det er bare noe man kan gjøre uten videre, har selv jobbet som vekter på Rikshospitalet, og der ble det stadig stjålet prosjektorer til 100,000kr. Og vi hadde muligheten til å sjekke hvem som har gått inn og ut av rommene, men ifølge data tilsynet var dette ikke lov pga personvern..

Om jeg hadde funnet en mobil ute, og tenkte jeg kan se om den funker, så skulle jeg bli beskyldt for å stjele den... Man skal ha ganske klare bevis for å beskylde noen for å stjele. En stakkar kan tom ha kjøpt den av noen og.. Jeg har selv kjøpt egne mobiler, for så ha solgt den og ikke funnet kvittering, så det med kvittering på ting man kjøper brukt er ikke alltid like lett det heller

Lenke til kommentar

Kom over denne artikkelen om en Symbian program som kanskje intresserte dere.

Utdrag fra http://www.allaboutsymbian.com/reviews/item/PhoneBAK.php

The idea here is quite simple actually. When the phone is 'found' (read stolen) and the finder puts a new SIM card in it (as they tend to do) this software will automatically send a text message to two phone numbers picked by you. The text message will include a pre-defined note you can enter, the phone's IMEI number, the new SIM card's IMSI number (http://en.wikipedia.org/wiki/IMSI), plus Area code and Cell Id for easy localization.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...