drugis Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) fikk mobilen min frastjålet her om dagen. å lurer på om det er noen måte å spore den på? er det noe spesielt serie nummer eller noe som ligger på den telefonen som gjør det mulig for telenor?/politiet eller hva som helst å spore den? skal ha tak i svina som stjal den. ny for tre uker siden. ny pris 3000kr. EDIT: bursdag nå Endret 5. juni 2007 av drugis Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Teknologien og muligheten finnes, men dette er en prosess som må gjennom politiet, og det gidder de nok ikke gjøre for et tyveri. Jeg regner med du har sperret telefonen gjennom operatør? Da vil telefonens IMEI bli utestengt fra nettene til NetCom og Telenor, og være ubrukelig i Norge. Lenke til kommentar
drugis Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Teknologien og muligheten finnes, men dette er en prosess som må gjennom politiet, og det gidder de nok ikke gjøre for et tyveri. Jeg regner med du har sperret telefonen gjennom operatør? Da vil telefonens IMEI bli utestengt fra nettene til NetCom og Telenor, og være ubrukelig i Norge. 8793420[/snapback] hmmm... men det er jo snakk om tyveri på 3000kr da. hehe. så det er ingen sjangs for at di kunne gjort det? EDIT: skal la det gå eit par dager før jeg sperrer den. Endret 5. juni 2007 av drugis Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Teknologien og muligheten finnes, men dette er en prosess som må gjennom politiet, og det gidder de nok ikke gjøre for et tyveri. Jeg regner med du har sperret telefonen gjennom operatør? Da vil telefonens IMEI bli utestengt fra nettene til NetCom og Telenor, og være ubrukelig i Norge. 8793420[/snapback] hmmm... men det er jo snakk om tyveri på 3000kr da. hehe. så det er ingen sjangs for at di kunne gjort det? EDIT: skal la det gå eit par dager før jeg sperrer den. 8793472[/snapback] Vet det finnes en måte å spore mobiltelefoner som er påslått. Man finner ut hvilken operatørmast den er "kobla til" Vet ikke hvordan men det går. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg fant en telefon på fjellet i fjor, avslått og kald men høyst fungerende... Jeg gadd ikke gi den til politiet sånn at den ble liggende der nede, og har fortsatt ikke fått polti bankende på døra.. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Hvis det blir frastjålet mange mobiltelefoner på en skole, da gidder de spore opp. Ikke et enkelt tyveri Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Det jeg snakker om er sporing av mobiltelefon som er på. Og man sporer telefonnummeret via telenor elns. Sender sms med et eller annet kodeord og telefonnr til tlf du vil finne. Så får du svar tilbake med stedet der Telenor/netcom masta telefon er kobla til står. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Du taper ingenting til å melde fra om tyveriet til politiet. Om politiet ikke bryr seg om tyveriet "bryter" de jo sin plikt til å verne og hjelpe innbyggerne mot lovbrudd. Politiet er nærmest pliktig til å ta alle lovbrudd seriøst, og tyveri er en av dem. Om de sier nei har du hvertfall forsøkt og slipper å gå å tenke på at du ikke gjorde noe i etterkant. Og kanskje får du mobilen tilbake. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Anmeld det og få det på statistikken! Politiet er ALT ALT for slappe i slike saker, ting som hadde kostet dem 5minutter arbeid og 15minutter rapport skriving gidder dem ikke å gjøre. Det er ikke vannskelig å spore en mobiltelefon via systeme dems... men det gjøres kun i særskilte tilfeller... Lenke til kommentar
Mato Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 du må anmelde saken for og kunne ime sperre telefonen , de har et skjema hos politiet som de sender til operatøren din , du må kunne framvise kvittering med ime kode på . da blir telefonen sperret og ubrukelig Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Det jeg snakker om er sporing av mobiltelefon som er på. Og man sporer telefonnummeret via telenor elns. Sender sms med et eller annet kodeord og telefonnr til tlf du vil finne. Så får du svar tilbake med stedet der Telenor/netcom masta telefon er kobla til står. 8793593[/snapback] En kompis av meg hadde kjøpt en stjålet telefon, de hadde byttet simkort og alt og telefonen hadde ikke vært på måneden før han kjøpte den, etter 1 uke fikk han politiet på døra... Lenke til kommentar
Nils-H Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hva om tyven bestemmer seg for å endre IMEI nummeret? Det i seg selv er nå heller ikke akkurat noen lett prosess, og det er jo også høyst ulovlig. Men hvis tyven først gidder å ta seg bryet, så kan han jo. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Ble frastålet en mobil for en stund siden. Ringte ikke telenor for å sperre telefonen, har spesifisert faktura. Det var bare å følge med på gjeldende faktura når telefonen kom i bruk og til hvem det ble ringt. Tok kontakt med det nummeret som var mottaker og fikk veldig kjapt telefonen tilbake. Lenke til kommentar
angellwax Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det jeg snakker om er sporing av mobiltelefon som er på. Og man sporer telefonnummeret via telenor elns. Sender sms med et eller annet kodeord og telefonnr til tlf du vil finne. Så får du svar tilbake med stedet der Telenor/netcom masta telefon er kobla til står. 8793593[/snapback] Du tenker på buddy. www.foundit.no. Dessverre funker dette bare om man har godtatt å blitt sporet fra før av, og man har og mulighet til å sette seg som skjult. Tviler på at de som har tatt telefonen velger "JA - Jeg ønsker at mobilnummer XXXXXXXX skal se hvor jeg er hen" Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Hva om tyven bestemmer seg for å endre IMEI nummeret?Det i seg selv er nå heller ikke akkurat noen lett prosess, og det er jo også høyst ulovlig. Men hvis tyven først gidder å ta seg bryet, så kan han jo. 8799446[/snapback] På endel eldre telefoner var det relativt enkelt å endre imei nummer (man trengte bare litt smådyrt utstyr samt programvare). På nyere telefoner ligger imei lagret på en liten chip som ikke er skrivbar på kretskortet. Dermed må man faktisk kjøpe ny chip, reprogrammere den og lodde av den gamle chipen og lodde på den nye for å få endret IMEI. Dette krever kunnskap, samt mye dyrt utstyr. Altså ikke et realt alternativ. Det som nok heller skjer er at telefonen byttes mot en annen stjålet telefon fra et land som ikke er med i EIR samarbeidet. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Anmeld det og få det på statistikken! Politiet er ALT ALT for slappe i slike saker, ting som hadde kostet dem 5minutter arbeid og 15minutter rapport skriving gidder dem ikke å gjøre. Det er ikke vannskelig å spore en mobiltelefon via systeme dems... men det gjøres kun i særskilte tilfeller... 8796614[/snapback] Ettersom jeg har skjønnt så kreves det rettkjennelse for å spore en telefon. Er vell muligens derfor det gjøres så sjeldent. Telefonen vil i alle tilfeller som anmeldes sperres for bruk, og tyven får ikke noen nytte av den. Strafferammen for tyveri i Norge er jo så latterlig lav uansett. Tyven vil sjelden få noe annet enn en liten smekk over fingrene uansett. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Anmeld det og få det på statistikken! Politiet er ALT ALT for slappe i slike saker, ting som hadde kostet dem 5minutter arbeid og 15minutter rapport skriving gidder dem ikke å gjøre. Det er ikke vannskelig å spore en mobiltelefon via systeme dems... men det gjøres kun i særskilte tilfeller... 8796614[/snapback] Sporingen av telefonen er en ting, men å kjøre ut for å hente den er en annen ting. Det er her ressursene ikke strekker til ... Lenke til kommentar
drugis Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Ble frastålet en mobil for en stund siden. Ringte ikke telenor for å sperre telefonen, har spesifisert faktura. Det var bare å følge med på gjeldende faktura når telefonen kom i bruk og til hvem det ble ringt. Tok kontakt med det nummeret som var mottaker og fikk veldig kjapt telefonen tilbake. 8802000[/snapback] jamen var dette med ditt sim-kort da? BTW: ja det har vært eit par mobil-tyveri rundtom på skolen i det siste. kanskje di gidde å spore telefonen? trenger bare eit namn jeg Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Du får nok aldri navnet uansett tenker jeg Lenke til kommentar
Nils-H Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Til Cyclo Man kan faktisk endre IMEI-nummeret på dagens Sony Ericsson mobiler kun ved hjelp av programvare og kabel, men det er litt risky. Dessuten er det ikke noe alle og enhvermandsen skal/bør drive med heller. Risikerer at mobilen blir passe ødelagt om noe går galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå