Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem, tidvis motorstopp med GolfIII


Anbefalte innlegg

Hei, har nå pratet med diverse bilmekanikere, men ingen har gitt meg noe godt svar så jeg prøver her.

Eier en golf III 96 modell, som i fjor en gang begynte med å stoppe helt plutselig en sjelden gang innimellom. Når det skjer starter den som regel igjen etter ca 20-30 sekunder og går da igjen som normalt. Dette skjer ganske sjelden uten at jeg har klart å hekte noen fellesnevnere på det. Det eneste jeg vet er at det ikke skjedde i vinter, men kom igjen nå i vår, så det kan jo tyde på at det temeraturavhengig. Bilen går normalt som en klokke uten antydning til fusking. Har planer om å bytte fordelerlokk og rotor. Bensinfilteret er byttet uten at det hadde noe å si.

Noen som har noen tips til feilsøking? Har fått noen til lese ut "loggen" på bilen men der fant vi intet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilken motor har du? Umiddelbart vil jeg si at det høres ut som defekt hall-sensordet vil si den delen som erstatter stiftene i fordeleren (dersom du har bensinmotor, da...), . Jeg hadde samme en gang, der motoren døde brått, gjerne ved varm motor og høyt turtall (under forbikjøring, f.x.), og den startet og gikk som normalt etter (alt mellom) 10 sekunder og 1 time.

Lenke til kommentar
Hvilken motor har du? Umiddelbart vil jeg si at det høres ut som defekt hall-sensordet vil si den delen som erstatter stiftene i fordeleren (dersom du har bensinmotor, da...), . Jeg hadde samme en gang, der motoren døde brått, gjerne ved varm motor og høyt turtall (under forbikjøring, f.x.), og den startet og gikk som normalt etter (alt mellom) 10 sekunder og 1 time.

8794187[/snapback]

 

Hei,

Har en 1,6 liter. Er nok litt andre symptomer på min. Det er helst ved småkjøring den dør, kan ikke huske at den har dødd ved høye turtall, og den starter alltid etter 20-30 sekunder, muligens ned i 10. Tror jeg skal prøve meg på følgende som jeg har sett foreslått i en annen post her: bytte releet for drivstoffpumpa, coil og fordeler + rotor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Neppe drivstoffpumpa dersom den dør helt brått, da er det nok elektronikken. Min erfaring er at når coilen dør, dør den fullstendig, og jeg synes ikke dette høres ut som fordeler, neppe rotor heller. Men det kan være feil jeg ikke har hatt selv.

Lenke til kommentar

Vært borti 2 tilfeller der akkurat det samme skjer. på samme type bil.

Ingen av tilfellene har blitt bra og den ene er påkosta nesten 10 000,- i feilsøk og på den står det bare styreenhet igjen og bytte. Alt annet var byttet, fordeler, monopoint-hus og alt det dyre.

 

I begge tilfellene har bilene blitt solgt og eierne håpet at det ikke skulle skje mens de solgt bilene :!: hvor har du fått bilen din fra?

 

Har i etterkant snakket med et bosch elektro verksted og de har holdt en finger på systemreleet til motorstyringen. jeg hadde prøvd det først for de gutta der veit hva dem driver med.

 

Det er en umulig feil og feilsøke seg fram til, som du sier så tar det 10 sek før den starter igjen og du rekker ikke sjekke mye på de 10 sek.

Lenke til kommentar

Da har jeg byttet to stk releer, bensinpumpereleet og releet for styringsenheten,

plass 3 og 12 i sikringsboksen. Så får vi se om det hjelper noe.

Har også kjøpt inn fordelerlokk og rotor, siden det var ganske slitt, men jeg heller vel

egentlig mot elektronisk feil. Har også fått tips om at det kan være feil på coilen, men jeg vil først se om feilen kommer tilbake før jeg bytter den.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Da har jeg byttet to stk releer, bensinpumpereleet og releet for styringsenheten,

plass 3 og 12 i sikringsboksen. Så får vi se om det hjelper noe.

Har også kjøpt inn fordelerlokk og rotor, siden det var ganske slitt, men jeg heller vel

egentlig mot elektronisk feil. Har også fått tips om at det kan være feil på coilen, men jeg vil først se om feilen kommer tilbake før jeg bytter den.

8818802[/snapback]

 

Jeg kan bekrefte at dette hjalp. Etter at jeg byttet disse releene har jeg ikke hatt stopp. Er jo ikke sikker på hvilket av disse releene som var defekt siden jeg byttet begge to samtidig. Dette kan jo være kjekt for andre å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...