krigsnaut Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Vi snakket altså om pirate bay som ligger i sverige -.- Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 tenkte på lisensen på Naruto. Gjalt bare for Americas. Lenke til kommentar
krigsnaut Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Nok engang formulerer jeg meg dårlig >.> mente å si det til johndoe Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 At Piratebay ikke bryter svensk lov betyr ikke at det er lov å piratkopiere f.eks Naruto, fordi Piratebay ikke deler ut filer med kopibeskyttet materiale, de deler bare ut .torrent-filer og driver en torrent-tracker. Som de selv sier : Kun torrentfiler lagres på serveren. Det betyr at intet copyrightet og /eller illegalt materiale lagres her. Det er derfor ikke mulig å holde The Pirate Bay ansvarlig for det materialet som spres ved bruk av trackeren. Enhver klage fra opphavsrettslobbyister eller liknende vil bli latterlig- gjort og publisert på siden. At Piratebay ikke er nedlagt betyr ikke at det er lov å piratkopiere ting du får tilgang til via Piratebay. Sverige har bare lover som i denne situasjonen gjør det ulovlig å piratkopiere, ikke å muliggjøre piratkopieringen, så det er bare brukerne som bryter loven og kan straffes og ikke Piratebay. Igjen; nedlasting av alt kopibeskyttet via Piratebay er akkurat like ulovlig i de fleste land som det alltid har vært, selv om Piratebay selv ikke bryter loven ved å gi deg verktøyet du kan piratkopiere med. Lenke til kommentar
krigsnaut Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Var heller ikke det jeg sa Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Beklager i så fall. Det er litt vanskelig å se hvem og hva du svarer til når du ikke siterer noen i postene dine og det er flere diskusjoner på tvers på en gang her i tråden. Bare skriv på nytt hva du mente så skal du få rett svar fra meg. Lenke til kommentar
krigsnaut Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Når jeg ikke siterer mener jeg ofte den rett over meg. Posten min på toppen av denne sida var siktet til personen før den igjen, fordi jeg ikke så posten som var rett før meg >.> Vi snakket om fansubberne, som dattebayo, og trackerne, som piratebay. Ikke oss som nedlastere. Om at hvis nå dattebayo skulle finne på å ligge i for eksempel sverige, vil det ikke være ulovligt for dem å distribuere fansubsene sine, men ulovligt å laste dem ned. Akkurat den siste mest teoretisk sett. Endret 18. juni 2007 av krigsnaut Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Det spørs hva du mener med distribuere. Dersom du mener at de legger sin fansub tilgjengelig f.eks på en nettside så vil det så vidt jeg vet også være like ulovlig i Sverige som det er i Norge. Lenke til kommentar
krigsnaut Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Ikke mer ulovligt enn det piratebay gjør... Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) At torrenter er åpen for nedlastning av piratkopiert innhold, f.eks. Naruto, betyr ikke at privatpersoner MÅ laste ned torrentene, på den samme måte bryter ikke bittorrentprogrammer som µTorrent noe lovverk. Blir litt det samme som å etterlate sykkelen sin ulåst, vanlige mennesker som går forbi MÅ ikke ta den sykkelen som ikke tilhører en selv. Men på den annen side, var det ikke snakk om at Piratebay skulle kjøpe dette landet Sealand eller hva det nå enn var - dette egne lille landet ikke langt unna Englandskysten i sørøst? Det er jo noe mistenkelig at de skulle ha et eget land for å fortsette med virksomheten deres, om de ikke skulle tøye grensene noe...? Edit: Du snakket til Krigsnaut, John? Det er ganske opplagt info for meg det du sier i alle fall. Når en klikker på diverse torrenter så blir en tilbudt en link og ser at det oppgis info ril en forfatter, ikke noe mer. Dermed undres jeg noe over følgende jeg skrev før editen... Var en artikell i HW.no om saken? Endret 18. juni 2007 av Motoko Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Da tror jeg ikke du har satt deg inn i hva Piratebay gjør. De hoster kun .torrent-filer som kun er en informasjonsfil om filene i den spesifike torrenten. Dette innebærer navn, filnavn, hvor mange pieces den består av, hvor stor en piece er, en hash av hver piece og adresser til trackere for torrenten. Trackeren de hoster tar holder bare rede på hvem som har hva av torrenten og introduserer en nedlaster med en opplaster for en piece. All opplasting og nedlasting blir gjort av torrentklientene til brukerne og alt Piratebay gjør er å fortelle hva som lastes ned og av hvem det kan gjøres. Ingenting av den kopibeskyttede fila blir lagret hos Piratebay og de har derfor ikke brutt noen svensk lov. Dersom dattebayo som du nevner hoster hele eller deler av fila (aka opplasting) vil det derimot gå mot svensk lov, og er ikke det samme som Piratebay gjør. Lenke til kommentar
krigsnaut Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Ja, det var noe sånt jeg letet etter. Du har sånpasse overbevist meg Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Vi han enda ikke fått noen konkrete bevis på om fan subs er ulovlig å laste ned eller ikke Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Men vi har fått bevis på at åndsverksloven gjelder for alle verk med mindre kopirettighet er gitt, så bevisbyrden for lovligheten er i motsatt banehalvdel. Med mindre rettighetshaverne har eksplisit godkjent kopieringen innenfor regioner hvor ingen har distribusjonslisens forblir fansubs ulovlig å last opp og ned under de fleste lands lover. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Men vi har fått bevis på at åndsverksloven gjelder for alle verk med mindre kopirettighet er gitt, så bevisbyrden for lovligheten er i motsatt banehalvdel. Med mindre rettighetshaverne har eksplisit godkjent kopieringen innenfor regioner hvor ingen har distribusjonslisens forblir fansubs ulovlig å last opp og ned under de fleste lands lover. 8893641[/snapback] det jeg også trodde... Lenke til kommentar
krigsnaut Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Så, hvilke land kommer ikke inn under de fleste? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Et par navn har blitt nevnt tidligere i diskusjoner som dette, men jeg husker de desverre ikke. Det kan hvertfall virke som om at Kina ikke har like strenge lover i saker som dette, og jeg kan gjerne tro at land i den tredje og fjerde verden ikke har lovverk helt oppdatert for digital piratkopiering. Vår egen lov i Norge ble jo ikke styrket opp til normalen før en gang i 2005. Men for USA og alle medlemmer av EU er jeg rimelig sikker på et utsagnet mitt gjelder. Lenke til kommentar
krigsnaut Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Ja, men vi er verken en stat i usa eller medlem av EU Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Men det betyr ikke at det ikke er ulovlig i Norge. EU og USA nevnte jeg bare som eksempler. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Å selv om vi ikke er medlem av EU har vi mange av lovene deres, gjennom EØS blant annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå