Gå til innhold

Fansub-animer - Lovligt?

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er det jo slikt at animer har blitt veldig populært, og siden de fleste ikke kan japansk, må man laste ned fra en fansub gruppe. Er dette lov?

Er klar over at de subber gratis, men inneholdet som er rippet fra TV er vel kopibekyttet?

Om det er ulovligt; finnes det lovlige alternativer for dem som ikke kan Japansk. Eller er det slik at alle på Anime forumet her laster ned fra fansub grupper?

-Takk for alle fornuftige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er avhengig av om animeen er lisensert.

Hvis animeen er lisensert, og du ikke har lyst til å gå utenom loven, må du bare håpe nettbutikker som outland.no har den du leter etter.

Jeg mener uansett fast at hvis du ikke har muligheter for å få hele serien du vil få tak i lovlig der du bor, bør det ikke regnes som ulovlig å laste ned.

Endret av krigsnaut
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om den er lisensiert eller ikke...det er ulovlig uansett.

Anime og allle andre ting som film, musikk, bøker osv er beskyttet av internasjonale copyright lover. Alle land, utenom Taiwan, har godkjent disse lovene. Derfor er det ulovlig å kopiere/laste ned anime her i Norge.

Tydeligvis at folk her ikke vet hva lisensiering egentlig er.

Lenke til kommentar

@cagalli:

Ja, hvis du mener at å kriminalisere en hel generasjon norske innbyggere (så godt som) er greit, så kan en vel se på det i dét perspektivet. Jeg mener nå du er klin kokkos. Er en del spekkulasjon rundt dette, men infoen min om dete direktivet som jeg er rimelig sikker på Norge også kommer til å følge er valid info. Er en liten nyhetsmelding om det i Hardware.no

Kilde - Hardware.no

Hjemmebrukeren som laster ned ulovlige filer kan likevel ikke bli straffet via det nye direktivet - det vil si dersom brukeren anvender filene som en del av privat underholdning, skolearbeid, eller forskning.

Men så er nå ikke Norge medlem i EU (bare halvveis adoptert), dermed er jeg litt usikker.

Info om direktivet

Endret av Motoko
Lenke til kommentar
Spiller ingen rolle om den er lisensiert eller ikke...det er ulovlig uansett.

Anime og allle andre ting som film, musikk, bøker osv er beskyttet av internasjonale copyright lover.  Alle land, utenom Taiwan, har godkjent disse lovene.  Derfor er det ulovlig å kopiere/laste ned anime her i Norge.

Tydeligvis at folk her ikke vet hva lisensiering egentlig er.

8800325[/snapback]

Hva med å komme med en kilde? :roll:

Lenke til kommentar

Enig med krigsnaut. Akkurat når det kommer til fansub-animer som sendes f.eks. bare på tv i Asia, så har jeg 0 dårlig samvittighet for å laste ned. Når serien ikke er tilgjengelig for meg på noen annen måte, så er det deres egen feil, og det skal ikke gå utover meg.

Lenke til kommentar

Folk her er tydeligvis dumme.

Trådstarter spurte om det er ulovlig å laste ned fansubs, og svaret er ja. Det er like ulovlig å laste ned fansubs som det er å laste ned musikk, filmer eller spill.

Det er uvesentlig om serien er tilgjengelig i Norge eller ikke. Om den kun vises på TV i Japan spiller heller ingen rolle. I følge copyright lovene så er det ulovlig.

Lenke til kommentar
Folk her er tydeligvis dumme.

Trådstarter spurte om det er ulovlig å laste ned fansubs, og svaret er ja.  Det er like ulovlig å laste ned fansubs som det er å laste ned musikk, filmer eller spill.

Det er uvesentlig om serien er tilgjengelig i Norge eller ikke.  Om den kun vises på TV i Japan spiller heller ingen rolle.  I følge copyright lovene så er det ulovlig.

8818294[/snapback]

For det første trenger du ikke å kalle folk her "dumme".

For det andre kan du komme med en kilde på det du påstår? Du virker ikke så veldig oppegående selv når du driver å sier noe sånt, uten en eneste kilde til å støtte opp det.

Lenke til kommentar

copyright lovene er forskjellige fra land til land, å det er den loven i det lander du er i som gjelder. Så de amerikanske lovene gjelder ikke her foreksempel. Det er det som gjør at thepiratbay opperere på den riktige siden av loven når de holder til i sverige. Men hadde de vært i USA hadde det de gjør vært ulovelig.

Lenke til kommentar

På tide å pwne cagalli. Som privatperson i dette landet - Norge kan du aldri bli stilt til retten, få bot, what so ever, for å ha lastet ned noe som helst lisensiert (om det ikke brukes til profitt). Spørr en rettsmann eller hva faen om du er så jevla keen på å kriminalisere en hel generasjon mennesker, men du kommer i så fall til å bli skuffet.

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Det er da jammen meg ikke min jobb å finne kilde til andre sine utsagn. Jeg vil ha en kilde fra cagalli der det står at det er ulovlig for privatpersoner her i Norge å laste ned fansubbede animeserier. Og ikke noe sprøyt om "copyrightlover blah blah intetnasjonalt blah blah".

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...