bkf_94 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Har hørt mye ''opp og ned'' om hva som forbrenner mest fett. hvilket av disse forbrenner mest fett?? 1. gå 2. Jogge 3. løpe Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Løpe, utvilsomt. Jo høyere intensitet jo mer forbrenenr du. men på en annen side vil du neppe klare å løpe så langt Her er en link til en artikkel som omtaler intervalltrening som består av noen sekunder full spurt noen få sekunder hvile, og så på'n igjen. Det er vistnok den beste fettforbrenningsmetoden, men det er helvetes hardt også. http://www.iform.no/pub/art.php?id=23 Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Kommer helt ann på. Løping brenner selvfølgelig mest fett når man først gjør det. Men intervalltrening er hardt, og man går fort lei eller begynner å grue seg (ikke glede seg) for å trene. Da er fort vanlig jogging på tredemølle foran TV-en eller på veien med musikk eller noen podcast på ørene et bedre alternativ siden man faktisk gidder å gjøre det. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Kommer helt ann på. Løping brenner selvfølgelig mest fett når man først gjør det. Men intervalltrening er hardt, og man går fort lei eller begynner å grue seg (ikke glede seg) for å trene. Da er fort vanlig jogging på tredemølle foran TV-en eller på veien med musikk eller noen podcast på ørene et bedre alternativ siden man faktisk gidder å gjøre det. 8792850[/snapback] Nettopp, motivasjon er en meget viktig del av treningen, hvis du ikke klarer å motivere deg til intervalltrening, noe som resulterer i at du skipper noen økter er det selvfølgelig bedre å trene jogging/ gåing litt oftere eller lengre. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Gange/jogging på 60% av makspuls forbrenner fett når du holder på med det. Har du høyere intensitet tar kroppen energi fra karbohydrater. Dog er intervalltrening det beste for fettforbrenning på lang sikt. 4x4-intervaller er anbefalt. Utholdenhetstrening som fettforbrenning 4x4minutters intervaller er den smarteste treningen vi kjenner til også for slanking og fettforbrenning. Det samme arbeidet i langkjøringstempo (ca 50 min) gir imidlertid en akutt større fettforbrenning på cirka 10 gram fett, men øker nesten ikke arbeidskapasiteten. Med intervalltrening vil arbeidskapasiteten din øke med 0.5% hver gang du trener, hvis du trener 2 ganger pr uke eller mer. Dette betyr at du etter få uker forbrenner mer fett gjennom intervalltreningen, som inkludert oppvarming faktisk er mer enn 50% langkjøring. Det viktigste er imidlertid at med økt maksimalt oksygenopptak vil all forbrenning i resten av døgnet, som utgjør 80-90% av energiomsetningen, i større grad være fettforbrenning. Økt oksygenopptak og dermed større arbeidskapasitet fører dessuten til større aktivitet i resten av døgnet, øker totalforbrenningen og reduserer vekten. Vektreduksjon handler i stor grad om å legge om både trenings- og spisevaner langsiktig. Både for vektreduksjon, helse og livskvalitet anbefaler vi 2 intervalløkter pr. uke pluss en lørdags- eller søndagstur i god norsk tradisjon. Skippertak med flere økter i perioder nytter, men krever vedlikehold på 1-2 treningsøkter pr. uke. Trening er ferskvare og opparbeidet kapasitet forsvinner på halvparten av tiden! Kombinert med slankeperioder hvor inntak av energi er mindre enn forbruket, kan det være vanskelig å nå det høyeste hjertefrekvensområdet. Det er da viktig at inntaket av energi er karbohydrater og protein, og ikke fett. Det er karbohydratlagrene som kan gå tomme, noe som gir en kraftig reduksjon av arbeidskapasitet. Fett har vi nok av. Dersom en under slanking føler seg sliten og har problemer med å komme opp i puls, bør en være påpasselig med å legge inn hviledager. http://www.tn.no/artikler.aspx?id=177 Endret 5. juni 2007 av KjellV Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg synes intervalltrening er 572 ganger mer motiverende enn langkjøring eller rask gange. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jo høyere intensitet jo mer forbrenenr du. men på en annen side vil du neppe klare å løpe så langt 8792807[/snapback] Det kommer jo selvsagt ann på hvor god form du er i, og hvor fort du løper. Kommer helt ann på. Løping brenner selvfølgelig mest fett når man først gjør det. Men intervalltrening er hardt, og man går fort lei eller begynner å grue seg (ikke glede seg) for å trene. Da er fort vanlig jogging på tredemølle foran TV-en eller på veien med musikk eller noen podcast på ørene et bedre alternativ siden man faktisk gidder å gjøre det. 8792850[/snapback] Det er jo helt opp til personen. Jeg går ikke lei av intervalltrening og synes det rett å slett er utrolig deilig. Derimot så hater jeg å løpe på en tredemølle foran en TV. Det er så.. falskt. Jeg synes intervalltrening er 572 ganger mer motiverende enn langkjøring eller rask gange. 8793595[/snapback] Helt enig, selv om jeg også liker langkjør. Det gir deg tid til å tenke! Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jo høyere intensitet jo mer forbrenenr du. men på en annen side vil du neppe klare å løpe så langt 8792807[/snapback] Det kommer jo selvsagt ann på hvor god form du er i, og hvor fort du løper. Kommer helt ann på. Løping brenner selvfølgelig mest fett når man først gjør det. Men intervalltrening er hardt, og man går fort lei eller begynner å grue seg (ikke glede seg) for å trene. Da er fort vanlig jogging på tredemølle foran TV-en eller på veien med musikk eller noen podcast på ørene et bedre alternativ siden man faktisk gidder å gjøre det. 8792850[/snapback] Det er jo helt opp til personen. Jeg går ikke lei av intervalltrening og synes det rett å slett er utrolig deilig. Derimot så hater jeg å løpe på en tredemølle foran en TV. Det er så.. falskt. Jeg synes intervalltrening er 572 ganger mer motiverende enn langkjøring eller rask gange. 8793595[/snapback] Helt enig, selv om jeg også liker langkjør. Det gir deg tid til å tenke! 8889480[/snapback] Joa, langkjør funker en gang i blant det òg. Spesiellt på kvelden/natten når jeg ikke får sove. Da er det utrolig digg å stikke ut og løpe en halvtime-tre-kvarter. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Når man jogger i samme tempo hele tiden, så tilpasser kroppen seg og den vil spare mest mulig energi, og det klarer den sålenge du holder samme tempo. Hvis du øker tempoet og senker det jevnlig, så hindrer man kroppen i å stabilisere seg, da er den nødt til å bruke mye energi, derfor anbefaler jeg intervalltrening, og når intervalltreningen er ferdig, kan du speede ned til gange og sette tredemølla på 15% stigning og så går du en snau halvtime for å holde pulsen oppe en stund, så forbrenner du noen kalorier også. Lenke til kommentar
andreasiversen Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Løping, helt klart!! Det er mye mer støt... Når du treffer bakken forbrenner du litt, samtidig som du svetter. Løping!! :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå