834HF42F242 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Ønskescript: Knapp som åpner nytt vindu Vindu: Opplastningsknapp hvor man kan velge bilde fra lokal disk til "http://domene.com/bilde/*.* Script som laster opp bildet Script som henter ut bredde og høyde fra bilde Script som regner ut følgende: intNewWidth = 320 intNewHeight = oldWidth / 320 * oldHeight Streng blir sendt til textfield i aktuell form i foreldrevindu: /bilde/*.*&hight=intNewHeight&width=intNewWidth Endret 7. juni 2007 av neitakk Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Dette må gjøres med HTML-skjemaer og PHP eller lignende. Går ikke med JavaScript. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg er temmelig sikker på at man ved hjelp av javascript kan hente ut bredde og høyde på bildet. Poenget er at dette må regnes ut på klientens maskin, og ikke serverside. Derfor javascript. Selve boksen som åpnes kan jo selvsagt være et nytt HTML-vindu, og det er fint mulig å sende en streng tilbake til foreldrevindu når man lukker det. Alt dette får jeg til, men jeg behersker ikke javascript. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 height men du kan evnt bruke PHP for selve opplastingen. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Ja, hvis du har et bildeobjekt, men da må bildet allerede ligge tilgjengelig for scriptet. Laste opp bilder med JavaScript? Kort svar: Nei. Men som Ståle sier, du kan laste opp bildet med PHP først, og så hente bildestørrelse med JavaScript etterpå. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg bruker bildeopplastningscript med ASP. Alt det er ok. Det er javascriptdelen jeg lurer på her... Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Ønskescript: Knapp som åpner nytt vindu Vindu: Opplastningsknapp hvor man kan velge bilde fra lokal disk til "http://domene.com/bilde/*.* Script som laster opp bildet Script som henter ut bredde og høyde fra bilde Script som regner ut følgende: intNewWidth = 320 intNewHeight = oldWidth / 320 * oldHeight Streng blir sendt til textfield i aktuell form i foreldrevindu: /bilde/*.*&hight=intNewHeight&width=intNewWidth 8792090[/snapback] Du vil altså ha en funksjon som finner størrelsen på et bilde? Jeg vil tro du finner svaret i lenken under. Fant jeg med 30 sekunders Google søk... http://www.webreference.com/programming/ja...ipt/gr/column8/ Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Det er mer "gjør narr av en som ikke kan sette java i kontekst, eller finne kilder" enn "la oss prøve å opprette en dialog mot en løsning". Men takk for linken. Sorry hvis jeg virker litt snurten... Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Haha, slapp av. Bare sier at du kan lete litt selv først før du poster her. Pleier som regel å finne noe. Og jeg er da aldeles ikke pirkete... Forresten, det kalles JavaScript. Java er noe annet. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg har lett og funnet, men får det ikke til. Dette forumet er til for å hjelpe hverandre. Ja, javascript er litt annerledes enn vanlig java som må gjennom kompilerings h*****e. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Lagde et fungerende script. Det ser kanskje mer avansert ut enn det egentlig er. Grunnen til det, er at bildet må lastes inn i nettleseren før samme kan hente informasjon om bildet. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <html> <head> <title> Display Image Size </title> <script> var imgObj; // så alle funksjonene jobber med samme objekt function makeImg() { // lage bildeobjektet imgSrc = document.getElementById("imgSrc").value; // input fra HTML (se under) imgObj = new Image(); imgObj.src = imgSrc; loadImg(); } function loadImg() { // venter bare på at bildet er lastet inn if (!imgObj.complete) setTimeout("loadImg()", 20); else displayImgSize(); } function displayImgSize() { // bilde ferdig lastet inn, hent bildestørrelse newWidth = 320; newHeight = parseInt((newWidth / imgObj.width) * imgObj.height); alert("Width: " + imgObj.width + "px, Height: " + imgObj.height + "px"); alert("New Width: " + newWidth + "px, New Height: " + newHeight + "px"); } </script> </head> <body> <input id="imgSrc" type="text" /> <input type="button" value="Display Image Size" onclick="makeImg();" /> </body> </html> Hvis du skal ha thumbs, blir vel formelen nyHøyde = (nyBredde / gammelBredde) * gammelHøyde hvis du skal ha samme forhold mellom bredde og høyde og du har gitt den nye bredden på bildet. Du kan også lage et nytt bildeobjekt med ny bredde/høyde sånn her og bruke det/vise det. newWidth = 320; newHeight = parseInt((newWidth / imgObj.width) * imgObj.height) newImgObj = new Image(newWidth, newHeight); newImgObj.src = [bildeKilde]; Husk at denne også må bli ferdig med å lastes inn i nettleseren før samme kan vise den. (Med mindre du bare lar brukeren vente til bildet er lastet i nettleseren etter du har brukt bildeobjektet...) Håper dette hjelper! (Har muntlig eksamen på onsdag, så det gikk litt raskt...) Endret 11. juni 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Fikk du brukt det til noe eller? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg skal teste det ut i kveld. Takker så mye... Gir tilbakemelding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå