Gå til innhold

Oppgradere til Vista SATA disk

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal oppgradere til Vista. Har 1 IDE og 1 SATA HDD i maskinen. Skal formatere alle diskene før jeg legger inn Vista, starte med blanke ark ;)

Minnes at det var en del krøll under installasjon av SATA disken når man installerte XP, er det slik med Vista? Må jeg ha driver til HDD?

Hvordan kan jeg se/kontrollere at Vista havner på SATA disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Skal oppgradere til Vista. Har 1 IDE og 1 SATA HDD i maskinen. Skal formatere alle diskene før jeg legger inn Vista, starte med blanke ark  ;)

Minnes at det var en del krøll under installasjon av SATA disken når man installerte XP, er det slik med Vista? Må jeg ha driver til HDD?

Hvordan kan jeg se/kontrollere at Vista havner på SATA disken?

8792007[/snapback]

Vista ordner alt med SATA disker. Velger selv hvilken disk du skal installere Vista paa i setup. Om du ikke har bootable Vista DvD maa du installere XP foerst og oppgradere inne i XP. Microsoft laget det tungtvint med Vista :( Hvis du har en slik versjon staar det 'Upgrade only' paa DvD-en.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro årsaken til at Vista ikke finner SATA disken er kontrolleren og ikke selve disken. Har P5B selv, dvs jeg har kun SATA disker og Vista finner hele gjengen :) Kortet har Intel SATA kontroller, det er ganske safe mht drivere.

Du skal dog fremdeles kunne legge kontroller drivere på disk/CD og laste disse inn under installasjon, men dersom MS ikke har endret rutinen her fra NT4/W2K/XP, så må du følge litt med på de første menyene som dukker opp.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro årsaken til at Vista ikke finner SATA disken er kontrolleren og ikke selve disken. Har P5B selv, dvs jeg har kun SATA disker og Vista finner hele gjengen :) Kortet har Intel SATA kontroller, det er ganske safe mht drivere.

Du skal dog fremdeles kunne legge kontroller drivere på disk/CD og laste disse inn under installasjon, men dersom MS ikke har endret rutinen her fra NT4/W2K/XP, så må du følge litt med på de første menyene som dukker opp.

8831490[/snapback]

Problemet er nok kontrolleren ja, men jeg finner ikke ut hvor jeg kan laste ned de nødvendige driverne. Under installasjon får man anledning til å "Bla i gjennom" for å vise hvor driverne ligger, det være seg USB, floppy eller CD men det hjelper ikke når jeg ikke har noen drivere å tilby :no:

Lenke til kommentar
I XP var det vel såvidt jeg husker bare floppy som gjaldt, noe som førte til at jeg til slutt måtte legge til driverne manuelt på installasjons-cd'en. Det går an å bruke driverCD nå altså? Colour me impressed! :p

8831686[/snapback]

Mener å ha lest det skal fungere, tror også det skulle fungere på SP2 versjonen av XP. Det er dog lenge siden jeg har hatt brukt for å bruke floppy/cd, har passet på å kjøpe kontrollere etc som enten allerede er støttet.. f.eks integrerte fra Intel.

Mht drivere, skal du kjøre Viste 32, ville jeg prøvd de siste XP driverne, for Vista 64bit, ville jeg prøvd XP64 eller WIn200 64 bits drivere. Nå har jeg ikke full oversikt over HKet ditt, men regner med at SATA kontrolleren din er den Silicon Image saken? http://www.siliconimage.com/products/produ...y.aspx?id=3

Og dersom du er enda mer uheldig er det Sil3114.. som egentlig er noe dritt uansett hvilket OS du sitter med, har selv hatt Hk med denne og har ett par eksterne kontrollere med denne brikken(som jeg måtte kjøpe da jeg skiftet Hk, hadde satt opp RAID med Sil3114 og settet nektet å fungere sammen med andre kontrollere)... mer motarbeidende drivere og kontroller skal du lete lenge etter. Har dog alltid fått de til å fungere, men ofte etter mye svette. Mitt tips vil være å bruke IDE disken, det er ikke store forskjellen i ytelse der likevel og hvertfall ikke på ett såpass modent oppsett.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du trenger driver til Sata, hvis du kopler disken til n-Vidia kontroller.

Er det der du har koplet disken?

8834331[/snapback]

Jeg husket feil ang HK, det er et Asus A7N8X-E Deluxe. Hva mener du med n-Vidia kontroller?

8835829[/snapback]

Nå er ikke det viktig lenger men på HK du først nevnte så er det 4 sata som støttes fra n-vidia og 4 fra Silikon.

post-90860-1181584114_thumb.png

Lenke til kommentar

Ok, sorry :blush:

Nå har jeg lagt Vista på IDE disken, har installert og det gikk nå forsåvidt greit, men;

Får fortsatt ikke opp SATA disken. Nå hevder vista at:

Denne enheten finner ikke nok ledige ressurser den kan bruke. (Kode 12)

Du må deaktivere en av de andre enhetene på dette systemet hvis du vil bruke denne enheten.

Klikk Søk etter løsninger for å sende data om denne enheten til Microsoft og finne ut om en løsning finnes.

Har oppdatert driver så det skulle være ok nå. Begynner å bli ordentlig f..... på Bill :evil:

Lenke til kommentar
Ok, sorry  :blush:

Nå har jeg lagt Vista på IDE disken, har installert og det gikk nå forsåvidt greit, men;

Får fortsatt ikke opp SATA disken. Nå hevder vista at:

Denne enheten finner ikke nok ledige ressurser den kan bruke. (Kode 12)

Du må deaktivere en av de andre enhetene på dette systemet hvis du vil bruke denne enheten.

Klikk Søk etter løsninger for å sende data om denne enheten til Microsoft og finne ut om en løsning finnes.

Har oppdatert driver så det skulle være ok nå. Begynner å bli ordentlig f..... på Bill  :evil:

8837404[/snapback]

Hvilke drivere har du prøvd? Nå tror jeg du vil komme lengre med å kjøpe en ordentlig SATA kontroller, men du kan prøve litt mer på driver fronten. Tror faktisk ikke dette er Bill sin skyld, tror SIL spiller en viktig rolle her.

Prøvd den nyeste 32bit driveren på denne siden:

http://www.siliconimage.com/support/suppor...ctid=2&osid=10&

Lenke til kommentar

SIL er ræva på vista install.

Påse at du kopler sata disken på en av nvidia kontrollerens sata porter .

Jeg har også nforce4 hk og vista32 installeres glatt uten noen driver (er bare ved nvraid du vil evt. trenge det)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har også nforce4 hk og vista32 installeres glatt uten noen driver (er bare ved nvraid du vil evt. trenge det)

8838047[/snapback]

Jeg er noe usikker her? Der er en "kontakt" på HK til SATA disk, er det ikke der den skal/bør kobles inn?

Lenke til kommentar

8838047[/snapback]

Jeg er noe usikker her? Der er en "kontakt" på HK til SATA disk, er det ikke der den skal/bør kobles inn?

8838240[/snapback]

Sikkert mange har ikke registrert at du har A7n8x og ikke den du linket fra starten av.

Er litt usikker hva den feilmeldning prøver å si. Men hvis vi går ut fra det som står der, så virker det som det er konflikt. Dvs at det er andre som har fått adressen.

Det har med interrupt assignments å gjøre. Drivere er sevlfølgelig viktig.

(sata jumper på HK står vel på ON, sant?)

Derfor:

- har du noe i PCI slotene ?

Se litt på vedlegg.

post-90860-1181599201_thumb.png

Du finner nok løsning på det. Bare ikke bli for ivrig. Ta gjerne notater av det du forandre i Bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...