Gå til innhold

Tokina ATX Pro 12-24 eller Sigma 10-20?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det stod mellom disse to for meg også. Etter mye grubling frem og tilbake gikk jeg for Sigma'n og har overhodet ikke angret. Utrolig skarpe bilder med meget god kontrast, lite CA, 2 mm ekstra vidvinkel og solid byggekvalitet.

8837405[/snapback]

 

På hvilket hus ? (Cannon, Nikon ?)

Har dy noen anbefalt blender prioritet (ser ut til at f/8 gir bra resultat, men her sliter jeg litt fremdeles. De to føste bildene som jeg la ut var i "P" modus og jeg hadde kløna til å benytte "soft" istedet for "normal" i Optimaliserings menyen.....

 

Det siste (blomstepotta) er derimot tatt med "normal" og f/5,6 (Blender prioritert)

 

/L

Lenke til kommentar
Det stod mellom disse to for meg også. Etter mye grubling frem og tilbake gikk jeg for Sigma'n og har overhodet ikke angret. Utrolig skarpe bilder med meget god kontrast, lite CA, 2 mm ekstra vidvinkel og solid byggekvalitet.

8837405[/snapback]

 

På hvilket hus ? (Cannon, Nikon ?)

Har dy noen anbefalt blender prioritet (ser ut til at f/8 gir bra resultat, men her sliter jeg litt fremdeles. De to føste bildene som jeg la ut var i "P" modus og jeg hadde kløna til å benytte "soft" istedet for "normal" i Optimaliserings menyen.....

 

Det siste (blomstepotta) er derimot tatt med "normal" og f/5,6 (Blender prioritert)

 

/L

8837624[/snapback]

 

Nikon D50. Bruker som oftest f/8-f/11.

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar

Jeg har oppdaget at det ikke er så lett å få skarpe bilder med Sigmaen, som jeg først trodde. Man lærer seg fort å bli kritisk i denne Hobbyen.

 

Bilder tatt tett på er normalt ikke det store problemet, men plassering av fokus punkt er viktig og her slurver jeg fortsatt. Full skjerping. Blender kan godt være ned til 5,6 på disse bildene uten problemer.

 

Avstandsbilder (landskap), så må blender opp til ca. 16 for at ting faller på plass mht. fokus. Men her igjen har jeg litt trøbbel med å sette fokus punktet.

 

Tenk deg en laaang åker med fine mønster som du ønsker å ta bilde av.

Hvor vil du sette fokuspunktet (sett at f/22) og det er godt med lys.

Midt i, lengst mulig unna (eller spiller kanskje ikke dette noen rolle med så lite brennvidde som en 10mm kan gi ?

 

Prøver bare å lære litt ;)

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Idéelt sett vil du fokusere på den hyperfokale avstanden - dvs det nærmeste punktet hvor dybdeskarpheten bak fokuspunktet er uendelig. Det gir maksimal total dybdeskarphet. Ofte kan du med fordel fokusere litt nærmere enn på den hyperfokale avstanden, siden det gir økt dybdeskarphet i forgrunnen, samtidig som dybdeskarpheten bak fokuspunktet er så stor at det uansett er nok (ofte flere kilometer).

 

Mao. vil du aldri fokusere på uendelig, om det er maksimal dybdeskarphet du ønsker.

 

I realiteten går man ikke rundt og regner ut hyperfokal avstand for en gitt blender og brennvidde - man må utvikle en feeling for det - men mindre blender og videre utsnitt (kortere brennvidde) gir kortere hyperfokal avstand. Ved 10mm og f/16 er det bare 2-3 meter, om ikke mindre.

 

Bruk aldri f/22 om du ikke er desperat etter ekstra dybdeskarphet. f/22 er over grensen for hvor en D80 vil være diffraksjonsbegrenset.

 

Siden jeg gjetter på at du nettopp har fått minst to nye ord i vokabularet ditt, anbefaler jeg sterkt en tur innom tutorials på www.cambridgeincolour.com. :thumbup:

 

Last også ned Barncak, som du kan bruke for å bergene ting som hyperfokal avstand for en gitt brennvidde og blender, og mye annet morsomt: http://www.stegmann.dk/mikkel/barnack/

Lenke til kommentar

Ja du tok meg på kornet der, fremdeles fremmedord, men jeg skal slå opp og lese.

 

I siste DigitalFoto, står det litt om "Maximera Skårpedjupet (forbanna svensker, skriv Engelsk :::)

 

Ved en blender på 20mm, vil avstanden være 1m (f/11) og selvsagt halvparten (0,5m) ved f/22, så du har vel rett i dette,

 

Betyr det at jeg setter fokus ca, 1m inni åkeren ved f/11 (10mm) ?

 

Skal lese litt mer, men det hørtes snaut ut...

 

 

Tar jeg ikke helt feil, så er f/16 omtrent max for D80 mht. max dybde verdi ref samme kilde:

 

www.cambridgeincolour.com (Diffraction Limit Calculator)

 

 

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

"Hyperfokal avstand

 

I henhold til prinsippet for dybdeskarphet fokuserer et objektiv gradvis på motiver på lengre avstander, og til slutt kommer den til et punkt der grensen for den bakre dybdeskarpheten vil være lik "uendelig." Avstanden ved dette punktet, dvs. den korteste avstanden der "uendelig" faller innenfor dybdeskarpheten, kalles hyperfokal avstand. Hyperfokal avstand kan beregnes på følgende måte:

 

Hyperfokal avstand = f² / (d · F)

 

f: brennvidde

F: F-verdi

d: minimumsdiameter for skarphetssirkel

 

Ved å forhåndsinnstille objektivet til hyperfokal avstand, vil dermed dybdeskarpheten strekke seg ut fra en avstand som tilsvarer halvparten av den hyperfokale avstanden, til en uendelig avstand. Denne metoden er nyttig for å forhåndsinnstille en høy dybdeskarphet og ta fotografier uten å måtte justere fokuset, særlig ved bruk av en vidvinkelobjektiver. (For eksempel når et EF-objektiv på 24 mm er angitt til f/11 og avstanden er angitt til en hyperfokal avstand på omtrent 1,5 m, vil alle objekter innenfor en avstand på omtrent 70 cm fra kameraet til uendelig, være i fokus.)"

 

Ikke nødvendigvis logisk, men slik er det altså, ref:

 

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde..._glossary.asp#H

 

men hvordan finner man "d"

d: minimumsdiameter for skarphetssirkel ?

 

btw, betyr dette i realitetet av man setter fokus ca. 1m (EN meter) inn i åkeren i dette tilfelle ved en 24mm og valgt f/11 ?

 

 

/L

Lenke til kommentar

d er den største lyskonus (eng. "circle of confusion" eller "Airy disk") som for en gitt betraktningsavstand og en gitt printstørrelse fremstår som skarp.

 

Den gitte printstørrelsen er normalt et print hvor den lengste siden er 25cm, og den gitte betraktningsavstanden er normalt 25cm. Endrer man disse, så endrer også d seg.

 

Vikitgst er det å få erfaring med hva som funker ved å fotografere, men det er selvfølgelig ok å vite hvorfor ting ikke funker...

Lenke til kommentar

Amatøren begynner å forstå, og jeg takker for all lærdom jeg kommer over. Fotografering er ikke enkelt !

 

På vei hjem i dag tok jeg en tur innom Vigelandsparken og testet litt med dybde skarphet etc.

 

 

f/14, 1/160, iso 100, WB auto (EV -0,7)

 

NB. her er "Photofilter 80" brukt i ettertid i PS fordi himmelem var nesten grå..

 

Samme her:

 

 

f/14, 1/100, iso 100, WB auto (EV -0,7)

 

 

f/14, 1/125, iso 100, WB auto (EV -0,7), ingen Photofilter brukt

 

Som sagt, ingen fotograf men tar endel "test" bilder for å lære.

Det var myyye enklere å skyte med tele (18-200mm VR), men jeg liker bedre "utrykket" i en vidvinkel og det setter amatøren på stadig nye utfordringer ;)

 

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Eller en mix av to bilder i Svart Hvit:

 

 

Jeg tok disse med da jeg syns de passet sammen (står jo på hver sin side av brua og har et lignende uttrykk). Himmelen var blitt så grå at farger ble liksom ikke noe tema, så jeg prøver meg frem med mitt første BW bilde. Teknikken er litt fersk, men lek og lær ;)

 

Greia med vidvinkel er uendelig mye moro, og jeg har ikke satt på 18-200mm på flere dager, da dette er en utfordring og meget lærerikt.

 

Enjoy

 

/L

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ingenting, her har jeg lagt ut bilder som jeg syns er bra skarpe, men igjen jeg bøyer meg for de som har sett bedre på vidvinkel. Hva er det som mangler ?

 

Se bort fra mitt BW ekspriment bilde, men hva mer kan forventes fra de andre ?

Jeg er Amatør og ser at høyere blender tall gjør utslag og valgte derfor å test emed f/14 i dag. Syns det ga ganske bra resultat selv, men igjen jeg er villig til å lære. Tror ikke Sigmaen er årsaken til dårlige bilder ennå, bare en amatør fotograf som leker seg litt. Forslag til forbedringer takk ? (husk at Blå filter er brukt på de to første bildene, mulig dette gjør noe negativt...)

 

/L

Lenke til kommentar

Prøver igjen jeg ;)

 

 

 

Gjort om til Sort Hvit igjen da fargene ikke var spesiellt fremtredende i motlyset.

Kontrasten er øket noe ved å endre "Shadows / Highlights"

 

alle bildene er sel, tatt på frihånd så noe "lagg" er det muligens, men er prinsippet OK mht. valgt blender / lukkertid ?

 

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Ikke brukt stativ, dette var en kjapp tur innom parken på vei hjem fra jobb i dag og jeg stressa muligens litt. Vil anta at dersom lukker er på ca 1/100 eller ned mot halvparten på en 10-20mm burde gi skarpe bilder. Jeg er som sagt en ren førstegangsbruker av et Dslr kamera og har bøtter å lære. Det jeg fokuserte på i dag var Blendre prioritet. Satt adenne til f/14, da jeg antok at Sigmaen burde gi OK dybdeskarphet her. D80 har vel en " begrensing" på ca f/16 ref.

 

"Depth of Field Calculator" fra vår kjære

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm

 

Når dere sier at ting er uskarpt, så fortell meg hva som må gjøres.

Er motivet uskarpt, eller er "helheten" uskarp ?

 

Sorry, men jeg evner ikke å se hvor svakhetene ligger, my bad ;(

 

PS. Hvordan gi dere EXIF data på gitt bilde ?

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Dette er kun JPEG "fine" fra D80, dvs, ferdig komprimert...

 

Bør jeg overlate dette til NEF (RAW) , ?

 

Er veldig usikker nå på hvor "uskarpheten" kommer inn og hvordan jeg kan bidra på min side. Bistand ønskes (konstruktiv kritikk er altid OK )

 

BTW: Testa i dag med fokus veldig nærme (for så og holde fokus, til jeg fant motiv i det fjerne og skyt..) Er dette helt feil ?

 

Autofokus er brukt ALLTID og jeg stoler 100% på den ....

Veksler mellom A, S og P modus (har ikke baller til M , ennå,,,)

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke du skal henge deg opp i pixelpeeping. Om du ikke har gjort noe med standardinnstillingene, så leverer D80 litt myke bilder. Det er muligens det enkelte reagerer på.

 

Det finnes vistnok et godt argument for å bruke jpeg fremfor raw, men jeg er ikke sikker på hva det er. Til gjengjeld finnes det mange, mange gode grunner til alltid å fotografere i raw/nef.

Lenke til kommentar

Ehehh, joda, jeg har fulgt rådene til Ken Rockwell (sorry my bad, men dette hørtes fornufdig ut);

" My D80 overexposes a lot. No big deal; I dial in -0.7 stops of exposure compensation (the +/- button)"

 

EDIT: Dette stemmer bra med egen erfaring, derfor -0,7 Ev ( i dagslus, overeksponerer D80 minimum med dette..)

 

Resten av instillingene til Ken (D80) for jeg ta i morgen, .... Natta for i dag

 

 

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...