Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finne kablede pc'er gjennom WRT54G

Anbefalte innlegg

Hei!

Spørsmål: Kjøpte meg ny pc her om dagen. En Acer laptop med Vista.

Med denne pc'en kjøpte jeg en Linksys WRT54G for å kunne sitte hvor som helst i huset med internett.

Dette fungerer fint.

Problemet er at jeg ikke finner de stasjonære pcene jeg har koblet til ruteren. Disse ha internett osv, men i vista på nettverk finner jeg kun ruteren.

Har samme arbeidsgruppe... Noen tips til hva det kan være?

Ps: Et spm til, har statisk ip på. Men hver gang jeg restarter maskinen hopper den over til motta ip automatisk. Hvordan forhindrer jeg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har iofs en lik løsning som deg (WRT54G, Acer laptop [TravelMate 8104WLMi] og et par stasjonære maskiner kobla til)

Tviler sterkt på at problemet ligger i routeren, så anbefaler deg å heller poste en tråd i Software -> Windows

Sitat av førstepost fjernet av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Hvor har du koblet de stasjonære maskinene? Står de koblet i linksysen eller i en boks før denne?

8794074[/snapback]

Jeg har koblet det slik:

1: Linje (Cat5 fra uttak i kottet (rett fra ISP switch i kjelleren))

2: Linux Debian (Etch) box som fugerer som firewall og gateway (nat videre inn)

3: Switch (SMC 100mbit 6p)

3.1 Stasjonær pc1

3.2 Stasjonær pc2

3.3 Server1

3.3 Server2

3.4 Linksys WRT54G

3.4.1 Acer TM

Har nettop prøvd å koble om 3.1 (windows XP SP2 spill/div.-maskin) og 3.3 (Linux Debian (etch) filserver) rett til 3.4 (WRT54G) og jeg finner alle maskiner i kryss alle veier

Med "finner" mener jeg på alle mulige måter, også ved "deling av filer og resurser" (sliten, husker ikke hva det heter *flau*) som jeg antar du har problemer med..

Lenke til kommentar

Fikk det til nå, problemet var viruskontrollen med sin mongo firewall.. Blokka de andre maskinene via den..

Men nå er bare problemet mitt at ip'en endrer seg hver gang jeg restarter/eller når maskinen går i dvale. Den går til motta ip automatisk, noe jeg ikke vil da jeg åpner porter mot en spesiell ip...

Hvorfor skjer det slik ved omstart? Har dhcp på på linksysen, men skal vel gå å ha statisk på min hvis jeg vil det? Nettet funker jo fint når jeg har det...

Lenke til kommentar
Fikk det til nå, problemet var viruskontrollen med sin mongo firewall.. Blokka de andre maskinene via den..

Men nå er bare problemet mitt at ip'en endrer seg hver gang jeg restarter/eller når maskinen går i dvale. Den går til motta ip automatisk, noe jeg ikke vil da jeg åpner porter mot en spesiell ip...

Hvorfor skjer det slik ved omstart? Har dhcp på på linksysen, men skal vel gå å ha statisk på min hvis jeg vil det? Nettet funker jo fint når jeg har det...

8799038[/snapback]

Her har du vel i grunn 2 forskjellige løsninger:

1: Reduser DHCP-scopet på routeren til en mindre range (slik at den bare deler ut 192.168.0.1 til og med 192.168.0.62 og sett opp statisk IP på hver av klientene du vil ha det på med identiske innstillinger slik du har fått via DHCP men velg en IP som er OVER 192.168.0.62 (fra .63 og oppover). Sett opp portforwarding slik du ønsker - Voila. Nå kan andre maskiner være kobla til med DHCP, og får du noen på besøk så slipper de å sette statisk IP mens du på dine maskiner har statisk IP allikevel.

2: La DCHP-scopet være som det er, men legg til MAC-adressene for nettverkskortene dine i oppsettet hvor du STYRER en gitt ip til en gitt MAC-adresse. Husker jeg ikke feil støtter standard-firmwaren på WRT54G dette, om ikke - og uansett om du ikke allerede har gjort det: Installer ny firmware!

Løsning #1 er nok den jeg ville valgt - enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...