norseson Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Ja Topicen seier vell det meste, men eg kan utdjupe litt. Eg er Palestinarsympatisør og har lite til overs for Sionismen og Israelsk utanrikspolitikk. Så i høve med 05.06.07 altso 40år sidan 6dagarskrigen i Midt-Austen tenkte eg å starte ein lite tråd om dette. Vell det som eg har lurt litt på er: Kvifor er det så mange på venstresida av den politiskefløy som er mest aktiv som palestinarstøttarar og høgresida nærmast støttar Israel. Det sagt så ligg eg i sentrum, men litt til høgre politisk. Derfor synest eg det er trist at høgresida ikkje er meir aktiv enn dei er. Så vil det å vere Palestinarsympatisør og blå vere sjølvmotseiande? Takk Edit: emnetittel Endret 6. juni 2007 av norseson Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Kan virke slik, ja, men det er jo litt rart siden det Israelske Arbeidepartiet faktisk alltid har hatt en mer militant holdning til palestina enn Likud, og i USA har demokrater fote vært mye mer Israelvennlige enn republikanere. Det handler vel kanskje om at Høyresiden ser på det som viktigere med en Europeisk utpost i midt-østen, mens på Venstresiden synes de det er viktigere med internasjonal lov. Kanskje? Lenke til kommentar
norseson Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Ja dette kan jo stemme, men Høgresida burde heilt klart vere meir opptatt av internasjonal lov! Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Venstresiden i norge har opp gjennom tidene vært noe anti-kristent, mens kristne har sognet til krf, høyre, frp. En annen forklaring kan være at høyresiden er pro-usa, venstresiden er anti-usa ... usa er pro-israel .... Lenke til kommentar
norseson Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Usa har jo nesten ikkje noko valg enn å vere pro-Israel. Det er svært mange jødar i sterkeposisjonar i Usa. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Usa har jo nesten ikkje noko valg enn å vere pro-Israel. Det er svært mange jødar i sterkeposisjonar i Usa. 8791631[/snapback] Det finnes mange Amerikanske jøder som er mot Israel. To av de største kritikerne av USA sin Israelpolitikk og staten Israel er jo Norman Finkelstein og Noam Chomsky, begge jødiske. Og selvom pro-Israel lobbyen er veldig kraftig, så finnes det kraftigere politiske grunner til at USA støtter Israel. Men Israelvenner i USA har siden tidlig 70-tallet vært forferdelig flinke til å få media til å kun se en side av saken, og i den forstand er det ikke rart at det er så mange pro-Israel i USA. Det er jo tross alt det eneste synspunktet de får høre i mainstream-media om konflikten. Lenke til kommentar
norseson Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Er klar over det, det finnst mange jøder i Israel som er imot okkupasjonar o.s.v Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Verdens største religion er kristendommen. Nå er det skjelden jeg oppfatter at kristne grupperinger går aktivt ut å trekker sin støtte til dem. De har jo en felles link, og en felles interesse i å beholde de hellige land på hellige hender. Jeg har sett større samlinger som aktivt går ut og støtter og samler inn penger for israel. Gjør du det motsatte så er det nesten nazisme å rekne som. Det finnes også mye intern propaganda som forkynnes (yes, been there, heared it). Det finnes nok av taler, bøker og anna vas som sammenligner muslimer i området som satans barn, og det som skjer der nede settes sammen med "den siste tid". Klart det påvirker. USA er jo et ganske kristent land deluxe... so go figure... Men muslimer i områdene der kan ikke sies å gjøre de smarte tingene alltid, ikke er de demokratiske heller slik israel er ... så litt vanskelig å score poeng for de ja.... Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Men muslimer i områdene der kan ikke sies å gjøre de smarte tingene alltid, ikke er de demokratiske heller slik israel er ... så litt vanskelig å score poeng for de ja.... 8791830[/snapback] Vel, de fant opp algebra, så det er jo ett par minuspoeng for alle med traumer fra skolen. Uansett.... Kristendom er nok det elementet i USA som har mest å gjøre med støtte til Israel. Det er nok et rimelig stort element i Norge også. Endret 5. juni 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 kanskje litt utenfor temaet men hvor mange er kristene i USA i forhold til befolkningen? Har liksom inntrykk av at de ikke er så mange men tar kanskje feil? Lenke til kommentar
Nonzchi Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Eg er Palestinarsympatisør og har lite til overs for Sionismen og Israelsk utanrikspolitikk.Så i høve med 05.06.07 altso 40år sidan 6dagarskrigen i Midt-Austen tenkte eg å starte ein lite tråd om dette. Hvis du er interessert i seksdagerskrigen så kan jeg anbefale denne bokanmeldelsen fra Norman Finkelstein, der han kritiserer den israelske versjonen av hendelsene. Lenke til kommentar
Beeblebrox Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 kanskje litt utenfor temaet men hvor mange er kristene i USA i forhold til befolkningen? Har liksom inntrykk av at de ikke er så mange men tar kanskje feil? 8791990[/snapback] Det er (skremmende?) mange. 81,3% definerer seg selv som kristne i en eller annen forstand, men det er viktig å huske på at det på ingen måte betyr at alle har de samme holdningene. Noen resultater fra Pew sin undersøkelse om religion kan være interessante for denne diskusjonen: The July survey also shows that many more Americans say they sympathize more with Israel (44%) than the Palestinians (9%). A subsequent Pew survey, conducted Aug. 9-13, found even broader support for Israel; 52% said they sympathized more with Israel, compared with 11% who sympathized more with the Palestinians. (See "American Attitudes Hold Steady in Face of Foreign Crises," Aug. 17). An analysis of the July survey finds that support for Israel is even stronger among those who see religious implications in the state of Israel. Indeed, a large majority (63%) of those who believe Israel was given by God to the Jewish people say they sympathize more with Israel, as do a majority (60%) of those who see Israel as the fulfillment of biblical prophecy. By contrast, among those who do not share these beliefs far fewer say they sympathize more with Israel than the Palestinians. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Tror at mye færre hadde brydd seg om Israel sin konflikt om ikke USA hadde hjulpet dem. Flesteparten bruker sitt hat mot Israel fordi de skal sværte USA og hvor ondt det er med kapitalisme. Israel er et ekstremt lite land, og mens nabolandene ligger langt tilbake i teknologi og velferd har Israel på så kort tid klart å bygge opp et flott moderne demokrati. Når jeg vanligvis snakker med venstreradikale som skriker "Ned med USA og Israel" så spør jeg hvorfor dem ikke bryr seg noe om Kina sin behandling av Tibeterne og Taiwan. Tamilkrigerne i India eller de arbiske slakterne som kaller seg Janjaweed i Sudan. For vanligvis svar som "Har ikke satt meg inn i det" "Det som skjer i Israel er mye værre" dem bryr seg tydeligvis ikke... Lenke til kommentar
Rugboy Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) NEi selvfølgelig! Venstreradikale gyver først løs på det som strider mest imot deres egen ideologi. dvs. kaptialisme/liberalisme og land som omfavner slike ideologier. Altså hele den vestlige Europa, USA, Israel osv.. Fasictiske Islam, folkemord, steining og andre horrible forhold i Afrikanske, asiatiske og Islamske land blir dysset ned og knapt nevnt av venstreradikale. Og hvis de sier noe, så står oftest som en liten notis i avisa om at vi må få i gang dialog og mere u-lands hjelp. Men det som omhandler Israel og USA blir i forhold til nevnte andre problemer, krisemaksimert. Det er derfor de demonstrere, hyler og roper når politikere fra USA, Israel og andre land som i større grad fremmer vestlige verdier. Mens det holder stilt når Iran kommer på beøsk. Endret 6. juni 2007 av Rugboy Lenke til kommentar
norseson Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Bra at tråden vekker engasjement. Til Rugboy, så er eg heilt einig i det med Kina, Tibet og Taiwan. Synest dette er viktig å ta med. Tråden handlar derimot om venstreradikalisme, Høgresida og forholdet mellom Israel og Palestinarane. Forresten: Emnetittel er jo knall skjønner ikkje kva som er problemet og kva er eit bra tittel på denne tråden. Mvh Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Forresten: Emnetittel er jo knall skjønner ikkje kva som er problemet og kva er eit bra tittel på denne tråden. Mvh 8794976[/snapback] Nei, den er ikke god. Den er lite beskrivende og den bryter med treordsregelen. Du får endre det, ellers blir emnet stengt. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 .... kva er eit bra tittel på denne tråden. 8794976[/snapback] "Er Palestinasympati et Venstresidefenomen?" .... Eventuelt: "Er rasjonalitet og logikk et Venstresidefenomen?". Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Eventuelt: "Er ondskap og kynisme et Venstresidefenomen?". 8798623[/snapback] Fixed. Tilbake til topic nå. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 "Er rasjonalitet og logikk det samme som ondskap og kynisme?". Veldig ofte, ja. Sorry, greide ikke å dy meg. Uansett.... Tilbake på topic... Synes det er ganske skummelt med alle linkene fra pro-Israel, til fanatisk Kristendom, videre til White Power og anti-semittisme, og tilbake til fanatisk kristendom, og videre til pro-Palestina. Det er en ganske skummel linje, hvor kristne og anti-semitter har plassert seg i midten og gjør det vanskeligere for seriøse aktører interressert i å finne fakta og argumenter. At det historisk har vært forbinnelser mellom Zionisme og anti-semitter er forsåvidt en kjensgjerning. Ene gruppen ville at jøder skulle flytte til Israel, andre gruppen ville at jøder skulle vekk. Begge hadde dermed samme mål, på en syk måte. Men at nå fanatisk kristne og anti-semitter greier å lure sine forfalskede argumenter inn på begge sider av debatten er skummelt. I tråden om boikott av Israel har det blitt brukt argumenter mot jødedom og mot islam tatt fra såkalt "kristne" sider, som har linker videre til nazisider. Man må trå varsomt når man diskuterer i et slikt propagandaminefelt. Men det indikerer jo i alle fall at på den ekstreme høyresiden er det ingen spesiell sympati for noen av sidene. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Kvifor er det så mange på venstresida av den politiskefløy som er mest aktiv som palestinarstøttarar og høgresida nærmast støttar Israel. Fordi venstresiden har det med å legge sin elsk på ting som motarbeider vestlige verdier. Det være seg kommunistiske massemordere eller religiøse fundamentalister. Religiøse fundamentalister som ikke er kristne, selvsagt. Kristendommen er jo til de grader ufarliggjort her i vesten, mens islam fortsatt kan bite tilbake. Venstresideideologier er kollektivistiske, og det er også religion. Høresiden er mer individualistisk. Dermed binder venstresiden seg til kollektivister som f.eks. muslimer. Ellers har vi det lille "problemet" med at Israel ble grunnlagt helt lovlig på britisk territorium med FN i ryggen, og i områder med jødisk flertall. Dette for å gi jødene muligheten til å beskytte seg selv mot de mange overgrepene de ble utsatt for i andre land, særlig arabiske/muslimske land. I det Israel ble grunnlagt angrep flere araberstater landet, samtidig som palestina-arabiske geriljagrupper inne i landet falt den israelske hæren i ryggen. Resten er, som man sier det, historie. Israel har måttet forsvare seg selv mot onde makter som har ønsket å utslette landet siden dag en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå