Gå til innhold

Skjermkortoppgradering = CPU blir flaskehalsen?

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at denne tråden sikkert kunne ha vært postet andre steder også, men håper jeg ikke har bommet alt for mye.

Årsak til oppgradering:

I det siste har jeg opplevd store problemer med skjermkortet jeg har per dags dato. FPS-drop i ente og mente er jeg vant til, men etter jeg fikk tilbake 19" LCD-skjermen skjedde det saker jeg ikke setter så stor pris på. Jeg satt oppløsningen opp fra 1024x768 til 1280x1024 i windows, og fra 800x600 til 1024x768 i CS. Når jeg da kom til et "grafikktungt" sted i CS, skrudde pc'en seg rett og slett av. Jeg sjekket CPU-temperaturen, men den lå på 36 grader. Jeg prøvde på nytt igjen, men det samme skjedde 3 ganger til. Så jeg fant dermed ut at det kanskje var på tide med nytt skjermkort.

Løsningen på problemet?

Hovedkortet mitt har kun støtte for AGP-skjermkort. Jeg liker ikke å gå for noe annet enn det beste (innenfor en normal prisklasse selvfølgelig), så jeg endte opp på dette skjermkortet. Så kommer jeg problemstillingen: Vil et kjøp av et slikt skjermkort resultere i at CPU'en min til de grader vil fungere som systemets flaskehals? Vil CPU'en forårsake at jeg overhodet ikke får utnyttet meg av skjermkortets potensiale?

CPU'en min er en Intel Pentium 4 3,2GHz, godt mulig at det er denne (en god stund siden jeg kjøpte den, ikke alltid like lett å huske nøyaktig).

Jeg ser ikke vitsen i å bruke penger på et skjemkort hvis jeg ikke får utnyttet det noe særlig. Og siden systemet aldri er bedre enn sitt svakeste ledd, er derfor mitt spørsmål til dere hvor mye jeg kan få ut av det skjermkortet, vil det likevel sparke fra seg i de fleste spill selv om CPU'en ikke måtte være av det beste kaliber? Kan det være andre deler av systemet som eventuelt er for dårlig og derfor kunne trenge en oppgradering? En løsning kunne selvfølgelig vært å kjøpe ny pc, men har ikke penger til stort sett mer enn skjermkortet.

PC'ens bruksområde:

Spiller hovedsaklig kun CS 1.6 og CS Source, innimellom et og annet strategispill. Liker også å runde de aller nyeste Need for Speed spillene som kommer ut i ny og ne (opplevelsen var litt kjip på den nyeste versjonen, måtte blant annet ha details på low). Utenom spillingen er det vel kun å se på film, surfe og chatte innimellom. Så det jeg er ute etter å oppnå ved kjøp av nytt skjermkort er hovedsaklig å kunne kjøre CS 1.6, CS Source, strategispill som C&C og eventuelt NFS-spillene flytende, uten noen form for FPS-drop eller andre grafiske problemer.

Litt bedre oversikt over systemet:

CPU: Intel Pentium 4 3,2GHz (Mest sannsynlig)

Skjermkort: MSI GeForce FX 5900XT

RAM: TwinMOS PC3200 1024 MB (2x512 MB)

Hovedkort: MSI 865PE/G Neo2-P (i følge hovedkortmanualen)

PSU: Thermaltake Silent Purepower 680W

Systemdisk: Western Digital 120GB 7200RPM

CPU-vifte: Zalman (tror det er denne)

Setter pris på alle seriøse svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et ATI X850kort eller bedre burde være helt greit for den maskinen der og de spillene du refererer til. Har selv samme CPU og X850XT på en maskin og den kjører det meste, bare ikke i syke oppløsninger.

EDIT:

Ja, det kortet du har valgt vil være veldig bra og du vil få utnytte det med din nåværende maskin. Ingen betenkeligheter der.

Endret av Ashmantle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...