mintoyota Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Hei. Eg har ein Toyota Hiace 95 modell, gått 200 000 km. Problemet er at den blir overoppheita og begynner å koke etterkvart. Har hatt den på verksted og de sliter med å finne feilen, de virker som om de berre skifter deler og håper på at den skal virke etterpå. Deler som de har skifta: vannpumpe "zimmerring" radiator toppakning topp Framdeles samme problem med bilen!! Har du peiling på kva som kan være feil med motoren(bortsett fra verkstedet)? Den lekker ikkje olje. Første gang dette skjedde slutta det å komme varme inn fra varmeapparatet. Om du kan hjelpe meg vil eg være evig takknemlig!! Helsing ein frustrert og etterkvart fattig Cato Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Hva med thermostat? er det under kjøring bilen koker eller er det når den står i ro? Endret 5. juni 2007 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
mintoyota Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Den holder temp ganske bra når den står stille og når eg kjører rolig, men ved litt belastning fyker temp opp, når den er der opp kjøler den seg ikkje ved å stoppe belastning eg må slå av motor ... Det kan vel ikkje være termostat for om den var defekt skulle vel alle mulige kjølingseffekter gå for fullt?! Takk for interessen Hilsen Cato Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Ville etter bytte av alle de tingene prøvd å kjøre uten termostat et par dager bare for å se om det er der feilen ligger. Men først kan du jo prøve og koke termostaten for å se om den åpner slik den skal. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Det som slår meg er tett katalysator eller en av lyddemperne i eksosanlegget. Men termostat er vel det billigste å begynne med og burde vært første som ble bytta. Endret 5. juni 2007 av sesteen Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Det er jo helt merkelig om et verksted har jobba på den uten å bytte termostaten? Trodde det var det første man sjekka når en bil overoppheter, og har man først tatt den ut for å sjekke, kan man jo like godt sette inn en ny. Om termostaten er gåen, så kan den henge seg opp enten i åpen eller lukket stilling eller noe midt i mellom. Med andre ord trenger det ikke være full kjøling, det kan like gjerne være null kjøling. Lenke til kommentar
kense Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 På eldre hiace må lokket som er på vannfyllingshullet/radiatorlokket skiftes ofte, da gummien morkner veldig fort og det da begynner å lekke vann > varm motor >...... ..pga at lokket er veldig nærme motoren og blir varmt. Er litt forskjell mellom de ulike hiacemodellene hvor utsatt det er. Lokket kan også delvis repareres med å påføre silicongreier på pakningingene, men blir ikke som nytt. Pris på nytt lokk er 350kr. Har motoren gått veldig varm kan det hende motorpakningene er ødelagt, eller lekker, det kan du sjekke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Siden den går fint med liten belastning, vil jeg gjette på at det er tenningsjusteringen som blir feil når belastningen øker. Dette kan gi enorm varmgang av motor, slik at kjølesystemet ikke klarer å kjøle ned selv om alt er OK. Det er vel en vakuumsensor som styrer dette. Lenke til kommentar
mintoyota Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Kan det være luft i kjølinga?? Takker for svar.. Helsing Cato Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Det kan være luft i kjølinga, men om rett mengde kjøleveske er fylt på kan det umulig være så mye. Lenke til kommentar
mintoyota Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Eg hadde vatn nesten opp til korken berre eit par dager sida, så da skulle vel det være i orden ... cato Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Få en til å sjekke om trykket ut av eksospotta forandrer vesentlig ettersom du gir gass! Lenke til kommentar
mintoyota Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Ok. Skal ha ein mekaniker til å sjå på bilen kl 1700, som ikkje jobber på verkstedet. Skal få han til å sjekke det... Takk for tips. cato Lenke til kommentar
mintoyota Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Kl 1715 var bilen diagnostisert, og feilen var feil på thermometeret = tok det ut og bilen går som ei klokke .... Etter 10 veker, 30 000.- i vekstedregning... Burde ikkje dette ha vært det første som blei sjekka?? Uansett, takker for innspill!! Hilsen cato Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Jo, termostaten burde vært det første de kontrollerte, men enkelte verksteder vil dessverre gjøre det dyrest mulig. Hadde jeg vært deg hadde jeg krevd å få tilbakebetalt mesteparten av pengene. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Ja, da fant du feilen. Men at verkstedet ikke sjekka termostaten først, er for meg en gåte. Totalt useriøst etter min mening. Bytte toppakning før termostat. Her lukter det svindel eller total inkompetanse. Lenke til kommentar
mintoyota Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Eg har ikkje betalt enda. Kun for registerreim og vannpumpe for det er greit, resten får de trekke av på skatten eller noko slikt = jepp, useriøst.... Men med lykkelig slutt, for min del hvertfall Ok, takk for all hjelp cato Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå