Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motortrøbbel Toyota Hiace


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg har ein Toyota Hiace 95 modell, gått 200 000 km.

 

Problemet er at den blir overoppheita og begynner å koke etterkvart.

 

Har hatt den på verksted og de sliter med å finne feilen, de virker som om de berre skifter deler og håper på at den skal virke etterpå.

 

Deler som de har skifta:

 

vannpumpe

"zimmerring"

radiator

toppakning

topp

 

Framdeles samme problem med bilen!!

 

Har du peiling på kva som kan være feil med motoren(bortsett fra verkstedet)?

 

Den lekker ikkje olje.

 

Første gang dette skjedde slutta det å komme varme inn fra varmeapparatet.

 

Om du kan hjelpe meg vil eg være evig takknemlig!!

 

 

Helsing ein frustrert og etterkvart fattig Cato

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hva med thermostat? er det under kjøring bilen koker eller er det når den står i ro?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Den holder temp ganske bra når den står stille og når eg kjører rolig, men ved litt belastning fyker temp opp, når den er der opp kjøler den seg ikkje ved å stoppe belastning eg må slå av motor ...

 

Det kan vel ikkje være termostat for om den var defekt skulle vel alle mulige kjølingseffekter gå for fullt?!

 

Takk for interessen

 

Hilsen Cato

Lenke til kommentar

Det er jo helt merkelig om et verksted har jobba på den uten å bytte termostaten? Trodde det var det første man sjekka når en bil overoppheter, og har man først tatt den ut for å sjekke, kan man jo like godt sette inn en ny.

 

Om termostaten er gåen, så kan den henge seg opp enten i åpen eller lukket stilling eller noe midt i mellom. Med andre ord trenger det ikke være full kjøling, det kan like gjerne være null kjøling.

Lenke til kommentar

På eldre hiace må lokket som er på vannfyllingshullet/radiatorlokket skiftes ofte, da gummien morkner veldig fort og det da begynner å lekke vann > varm motor >......

 

..pga at lokket er veldig nærme motoren og blir varmt. Er litt forskjell mellom de ulike hiacemodellene hvor utsatt det er. Lokket kan også delvis repareres med å påføre silicongreier på pakningingene, men blir ikke som nytt.

Pris på nytt lokk er 350kr.

 

Har motoren gått veldig varm kan det hende motorpakningene er ødelagt, eller lekker, det kan du sjekke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden den går fint med liten belastning, vil jeg gjette på at det er tenningsjusteringen som blir feil når belastningen øker. Dette kan gi enorm varmgang av motor, slik at kjølesystemet ikke klarer å kjøle ned selv om alt er OK. Det er vel en vakuumsensor som styrer dette.

Lenke til kommentar

Kl 1715 var bilen diagnostisert, og feilen var feil på thermometeret = tok det ut og bilen går som ei klokke ....

 

Etter 10 veker, 30 000.- i vekstedregning...

 

Burde ikkje dette ha vært det første som blei sjekka??

 

Uansett, takker for innspill!!

 

Hilsen cato

Lenke til kommentar

Eg har ikkje betalt enda. Kun for registerreim og vannpumpe for det er greit, resten får de trekke av på skatten eller noko slikt = jepp, useriøst....

 

Men med lykkelig slutt, for min del hvertfall

 

Ok, takk for all hjelp

 

cato

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...