Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows XP nettverk/brukernavn trøbbel

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop og en stasjonær PC i et lukket kablet nettverk. Ofte vil jeg innpå den stasjonære for å hente delte filer e.l.

Første gangen jeg skulle gjøre dette prøvde jeg å logge på den stasjonære, via laptopen, med brukernavnet "Administrator" og det riktige passordet, for å se om jeg kunne få full tilgang. Det skjedde ikke. Isteden får jeg beskjed om at jeg ikke har tilgang til de delte mappene. Det er noen NTFS sikkerhetsregler som er i spill her på den stasjonære antagelig. Hvorfor det å logge på som Administrator, med riktig passord, ikke virket, vet jeg ikke.

Ok, tenkte jeg. Greit nok, jeg logger bare på som "Gjest" siden jeg har fikset NTFS sikkerhet på harddiskene slik at Gjest har tilgang. Da jeg prøvde å koble til den stasjonære igjen, så får jeg ikke opp noe innloggingsvindu. Den går bare rett inn på maskinen, og jeg får ikke skiftet brukernavn. Dette gjelder altså tilgang til den stasjonære maskinen fra laptopen min. Er det noen som vet hvordan man kan skifte brukernavn for å logge på min stasjonære som "Gjest" i stedet for at den logger seg automatisk på som "Administrator"? Jeg har prøvd å sette nettverkspolicy på den stasjonære; Nekte tilgang fra nettverket som "Administrator". Da får jeg bare beskjed på laptopen om at jeg ikke har tilgang til maskinen, og får ikke noe valg om å logge på med et annet brukernavn.

Jeg har lett frenetisk gjennom Windows og nettverksinnstillingene for å finne noe som nullstiller dette. Har også søkt mye på Google men har ikke lykkes å finne en lignende problemstilling eller svar. Har Windows XP Professional SP2 på begge maskinene. Har noen peiling på hvordan i helsike jeg skal fikse dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...