Gå til innhold

Nikon D40 som første-SLR.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, men da går jeg får det. Så kan jeg heller kjøpe et bedre objektiv etterhvert. Må bare passe på at det er et AF-S. Finnes det en grei oversikt over de forskjellige objektivene og "hva dem gjør". Når jeg ser alle betegnelsene så må jeg innrømme at jeg ikke aner hva dem står for, kun at AF-S har autofokus i objektivet, men resten skjønner jeg ikke noe av.

Og, hvilken minnebrikke kan anbefales? Finnes jo 2GB til 200kr, men burde jeg se etter noe dyrere? Og hva blir et bilde på ca, i MB?

Du kan søke i produktguiden, noe jeg har gjort her. Da får du opp de fleste komplatible objektivene. Det hender at noen faller ut, så ikke stol blindt på den. Du bør også sjekke at det har HSM eller AF-S (hhv Sigma og Nikon sin betegnelse) før du kjøper.

Ang. minnekort - du bør holde deg til Sandisk eller Lexar. Det er gode kort med lite feil, og prisforskjellen er liten. F.eks. Sandisk Ultra II 1GB eller 2GB er rimelige og gode valg, og det er veldig lite å spare på billigere kort. Selv Sandisk Extreme III 2GB koster under 250 kr på det billigste, og det er et av de beste SD-kortene som er på markedet.

Lenke til kommentar
Fotovideo selger samme pakken til 4475,-

Jeg vil heller legge igjen fem lapper hos en butikk med god service enn Elkjøp.

Tør påstå de har kraftig mere peiling hvis du trenger litt hjelp der engang også.

Har faktisk opplevd god service på Elkjøp jeg, selv om jeg også har opplevd manglende produktkunnskap så det holder (skulle kjøpe høyttalerkabel en gang - enda godt jeg selv visste hva jeg skulle ha ;o)
Lenke til kommentar

Fant en gre oversikt hos Nikon på hva som er kompatibelt med D40:

http://www.europe-nikon.com/news_room/news...60&type_index=2

Ang kjøp på elkjøp, så har dem 1mnd åpent kjøp, noe jeg syntes er veldig kjekt. Dessuten har jeg en kamerat som jobber der, og har kanskje mulighet får å spare noen kroner på det og servicen er jeg veldig godt fornøyd med, kanskje det har noe med at flere av kompisene mine jobber der=)

Skal se på det Sandisk Extreme III 2GB, hvor mange bilder får man plass på et slikt kort?

Skal snart til Hellas i 2 uker, noe annet som kan være kjekt å kjøpe til før jeg drar?

Lenke til kommentar
Fant en gre oversikt hos Nikon på hva som er kompatibelt med D40:

http://www.europe-nikon.com/news_room/news...60&type_index=2

Ang kjøp på elkjøp, så har dem 1mnd åpent kjøp, noe jeg syntes er veldig kjekt. Dessuten har jeg en kamerat som jobber der, og har kanskje mulighet får å spare noen kroner på det og servicen er jeg veldig godt fornøyd med, kanskje det har noe med at flere av kompisene mine jobber der=)

Absolutt en godkjent grunn til å handle på Elkjøp ;o)

Skal se på det Sandisk Extreme III 2GB, hvor mange bilder får man plass på et slikt kort?
Med jpg-bilder får du vel plass til ca 700, RAW vil jeg gjette på 2-300...
Lenke til kommentar
Skal snart til Hellas i 2 uker, noe annet som kan være kjekt å kjøpe til før jeg drar?

Polafilter... I Hellas har du veldig sterkt sollys, så det kan fort bli litt blasse bilder hvis du ikke bruker det. Burde ikke koste allverden til kit-objektivet, men der lønner det seg å kjøpe kvalitet. Hoya er et stikkord, eBay et annet... ;o)
Lenke til kommentar
Med jpg-bilder får du vel plass til ca 700, RAW vil jeg gjette på 2-300...

8805004[/snapback]

Jeg ville faktisk oppjustert det estimatet litt :p Jeg får mellom 220 og 240 råbilder fra D80 på et 2 gigs kort. D40 burde klare å presse inn et stykke over 300 på det samme kortet.
Lenke til kommentar
Jeg ville faktisk oppjustert det estimatet litt :p Jeg får mellom 220 og 240 råbilder fra D80 på et 2 gigs kort. D40 burde klare å presse inn et stykke over 300 på det samme kortet.

Det er som du sier, et estimat ;o) Tenkte ca 60% av råfilene til Canon 1D MarkIII, som er på rundt 14MB, men råfilene på D80 er tydeligvis noe mindre (tross samme antall pixler). Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Det er som du sier, et estimat ;o) Tenkte ca 60% av råfilene til Canon 1D MarkIII, som er på rundt 14MB, men råfilene på D80 er tydeligvis noe mindre (tross samme antall pixler).

8805129[/snapback]

Arrester meg hvis jeg tar feil nå, men har ikke 1DmkIII 14 bits-per-pixel tonedybde i råformat mens de fleste andre kameraer har 12 eller noe sånt? :ermm:

Synes jeg har lest noe sånt, men skal ikke være skråsikker.

D40 og D80 komprimerer også råformatfilene sine, men jeg antar Canonen gjør det samme (eller i hvert fall lar deg gjøre det hvis du ønsker).

Lenke til kommentar

Det er riktig at den nye kanonen har 14bpp, mens de fleste andre (inkl. alle Nikon) har 12.

Pentax K10D ble vel lansert med 21 bpp, mens realiteten ble 14 der også når det kom i produksjon.

Jeg skal ikke påstå at jeg helt skjønner verdien av flere bits pr. pixel (og jeg har papirer på at jeg vet en del om bits og bytes... :)) - det som er sikkert er at det ikke er det samme som økt dynamisk omfang. Man skal være veldig forsiktig med å henge seg opp i dette, for det er langt i fra lett å forstå gevinsten.

En råfil fra D70 blir sånn omtrent 5MB, og jeg får opp mot 400 bilder på et 2GB kort. D200'en min produserer råfiler på omtrent 8MB når jeg bruker komprimert NEF og hårreisende 12-15MB når jeg kjører "ukomprimert". Den kompresjonen Nikon utfører på sine råfiler i kameraer som D40 og D80, og valgfritt på D200 og høyere, er ikke tapsfri. Det er imidlertid ingen som lenger finner noen grunn til å gjøre noe poeng av det, siden resultatet er "godt nok". I tillegg komprimerer alle produsentene råfilene tapsfritt (derav den varierende filstørrelsen).

BTW: Alle Hasselbladbakstykkene er 16 bit... Råfilene fra et 39MP bakstykke må mao. være noe sånt som 160MB

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at både jeg og everlong har bestemt oss for god-kameraet (D40), og jeg kommer også til å ha det med på en lengre sommerferie. Hører det er lurt å ha et polariseringsfilter?

Hva med objektiv, finnes det noen objektiver jeg vil få bedre bilder av, med tanke på forholdsvis enkle båtferiebilder, derav noe landskapsfoto, mye menneskeportrett, og noe sports-foto (tube-kjøring, bading, o.l.) Hører jo at kit-objektivet ikke er det raskeste på autofokus, så jeg lurer da på om jeg kanskje burde hatt et ekstra objektiv med raskere autofokus, og litt bedre optikk.. F.eks. 55-200mm VR er vel kanskje et godt valg til bruken jeg nevnte?

:roll:

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Ja, tror det kan bli et fint kamera. Men som jeg lurte på i stad, forskjellen på objektiver.

Hva står de forskjellige tallene og bokstavene for i disse 2 eksemplene:

AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED 
AF-S 300mm f/4D IF-ED

Burde kanskje postet denne i et annen tråd, men prøver her alikevel.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så veldig god på dette her, men jeg tror jeg kan prøve meg allikevel.

AF-S står for auto-focus m/motor. DX er formatbetegnelsen på CCD-brikken eller noe likn. 18-200mm står for minste 18, til største brennvidde 200 (aka. zoom). f/3.5-5.6G har med min/max blender (f-tall) å gjøre, vet ikke hva G-en står for. IF-ED vet jeg ikke hva betyr.

Lenke til kommentar

AF-S 300mm f/4D IF-ED

8806441[/snapback]

AF-S: Objektivet gir autofokus, med innebygget, stillegående fokusmotor.

DX: Objektivet er laget for digitale speilreflekskameraer med APS-C-sensor (altså sensor på ca. 24*16mm hvis jeg husker riktig). Det vil med andre ord gi mørke hjørner på bildene hvis du bruker det på et filmkamera med 35mm film.

VR: Vibrasjonsdemping/bildestabilisering. Motvirker rystelser i kameraet og objektivet ved hjelp av sensorer som detekterer bevegelse og små motorer som flytter en linsegruppe i objektivet basert på de målte bevegelsene. Gjør det mulig å ta bilder ved lengre lukkertider når du bruker kameraet håndholdt uten at bildet blir uskarpt på grunn av rystelser. Har ingenting å si på uskarphet som forårsakes av at motivet beveger seg.

x-y mm: objektivets brennvidde eller brennviddeomfang i millimeter fra minste til største brennvidde. Objektiver med bare ett tall for brennvidde er ikke zoomobjektiver og har derfor bare en brennvidde. Brennvidden bestemmer hvor stor bildevinkelen blir. Jo større brennvidde, jo mindre bildevinkel og jo nærmere vil det se ut som motivet kommer.

f/x-y: Blenderåpning, ved minste og største brennvidde. Fastobjektiver med en brennvidde har bare ett tall her. Jo mindre tall, jo større blenderåpning. Stor blenderåpning -> mer lys (og dermed kortere lukkertid), men også mindre dybdeskarphet.

IF: "Internal Focusing": betyr rett og slett at linsene som flytter seg når objektivet fokuserer befinner seg inni objektivet. Det vil si at objektivet ikke forandrer lengde når det fokuserer, og frontelementet roterer ikke.

ED: "Extra low dispersion" - betegnelse på en type glass som brukes i noen av linsene i objektivet for å begrense virkningen av at lys av forskjellige bølgelengder brytes forskjellig. Det er dette fenomenet som forårsaker kromatisk aberrasjon

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

AF-S 300mm f/4D IF-ED

Kan legge til (Sutekhs utfyllende innlegg) at D'en på det andre objektivet står for at objektivet har avstandsskala (i forhold til fokus) (og alle disse har blenderring), mens G'en på det første betyr at objektivet ikke har blenderring. Noen G-objektiver har også avstandsskala, forøvrig.

Edit: endret noen små upresisheter.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Meg bekjent betyr ikke D-betegnelsen at objektivet har avstandsskala, men at objektivet rapporterer avstand til kameraet - informasjon som brukes i bla. blitzstyringen. Alle G-objektiver rapporterer også avstandsinformasjon.

Lenke til kommentar
Meg bekjent betyr ikke D-betegnelsen at objektivet har avstandsskala, men at objektivet rapporterer avstand til kameraet - informasjon som brukes i bla. blitzstyringen. Alle G-objektiver rapporterer også avstandsinformasjon.

Stemmer vel det, når du sier det... D'en står for Distance i hvert fall. Hva den G'en egentlig står for, har jeg ikke fått med meg (om den står for noe i det hele tatt).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...