Gå til innhold

Garanti ved selvbygging?


Anbefalte innlegg

Lurte på å kjøpe meg en barbone maskin, prosessor, ny hdd, og ram hos komplett. resten har jeg selv. Blir ca 5000 kr. Men så kom jeg til å tenke på, hva med garanti? Når en kjøper en pc i butikk så har en som oftest garanti på maskinen (1 eller 2 år), men hvordan er det når en bygger selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet bør du glemme uttrykket garanti og heller snakke om reklamasjonsrett.

 

I Norge gjelder forbrukerkjøpsloven dersom du handler privat. I henhold til denne loven har man to års reklamasjonsrett, eller 5 år dersom tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

 

Når du bygger PCen av deler du kjøper løst kan du ikke reklamere på PCen som en enhet, men på hver enkelt del for seg. Dersom det oppstår feil må du selv finne ut hvilken komponent som er feil, du kan ikke forvente at selger, særlig ikke hvis delene kommer fra forskjellige leverandører vil ta i mot PCen og feilsøke for deg. De fleste PC-komponenter er, for ikke å si alle, er ment å vare i mer enn to år og har derfor 5 års reklamasjonsrett.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Det er forskjellig garanti på de forskjellige delene. Bare behold alle eskene så går det bra ;)

8789386[/snapback]

Når skal folk skjønne at det er forskjell på reklamasjonsrett og garanti. I de aller fleste tilfellene er det reklamasjonsretten man skal hevde, den er lovbestemt og ufravikelig. Garanti er noe produsenten kan gi i tillegg, og som gir ytelser som går utover det loven bestemmer. Det er ulovlig å operere med garanti som i realiteten ikke gir noen rettigheter/fordeler utover forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Jeg trenger vel ikke å ta vare på alle eskene? Holder det ikke med å ha en kvittering hvor det står hva jeg har kjøpt? Hvor skal jeg lagre alle eskene liksom? Sett huset mitt du? :p

8789470[/snapback]

 

har hat noen datadeler som det har vert litt problemer med og da sier komplett.

 

 

 

Fremgangsmåte for retur av produkter:

 

1) Husk at PC-komponenter som er sensitive i forhold til elektrostatiske

utladninger, må pakkes med antistatisk

emballasje for at garantien skal være gyldig. Mangler du antistatisk emballasje?

Kontakt support og få tilsendt

kostnadsfritt!

2) Pakk inn varen forsvarlig mot slag- og støtskader, selv om varen er defekt.

Inkluder alt tilbehør ( Ved DOA varer

må org.emballasje være intakt ).

3) Fest en kopi/utskrift av godkjent returforespørsel (denne mailen) til

produktet.

4) Merk pakken med returnummer tydelig på utsiden. IKKE BRUK TUSJ ELLER KULEPENN

DIREKTE PÅ ORIGINAL EMBALLASJE, MEN

PÅ EGEN ETIKETT / ADRESSEKORT.

5) Send pakken til adressen under, vi anbefaler at pakkene sendes med Posten og

ta godt vare på senderkvittering.

6) For produkter som returneres pga. påstått feil, men som etter testing av våre

teknikere blir funnet i orden, vil

det kunne bli belastet et testgebyr på 190.- ink. mva. , pluss fraktkostnaden

tilbake til kunde.

7) Dersom varen ikke lagerføres eller ikke kan erstattes med tilsvarende lik

vare, krediteres den returnerte varen.

Konto nr. bør derfor påføres under.

Endret av froZZo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...