Tullballj Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Lurte på å kjøpe meg en barbone maskin, prosessor, ny hdd, og ram hos komplett. resten har jeg selv. Blir ca 5000 kr. Men så kom jeg til å tenke på, hva med garanti? Når en kjøper en pc i butikk så har en som oftest garanti på maskinen (1 eller 2 år), men hvordan er det når en bygger selv? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) I utgangspunktet bør du glemme uttrykket garanti og heller snakke om reklamasjonsrett. I Norge gjelder forbrukerkjøpsloven dersom du handler privat. I henhold til denne loven har man to års reklamasjonsrett, eller 5 år dersom tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Når du bygger PCen av deler du kjøper løst kan du ikke reklamere på PCen som en enhet, men på hver enkelt del for seg. Dersom det oppstår feil må du selv finne ut hvilken komponent som er feil, du kan ikke forvente at selger, særlig ikke hvis delene kommer fra forskjellige leverandører vil ta i mot PCen og feilsøke for deg. De fleste PC-komponenter er, for ikke å si alle, er ment å vare i mer enn to år og har derfor 5 års reklamasjonsrett. Endret 5. juni 2007 av Pengu Lenke til kommentar
agskaali Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Det er forskjellig garanti på de forskjellige delene. Bare behold alle eskene så går det bra Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Det er forskjellig garanti på de forskjellige delene. Bare behold alle eskene så går det bra 8789386[/snapback] Når skal folk skjønne at det er forskjell på reklamasjonsrett og garanti. I de aller fleste tilfellene er det reklamasjonsretten man skal hevde, den er lovbestemt og ufravikelig. Garanti er noe produsenten kan gi i tillegg, og som gir ytelser som går utover det loven bestemmer. Det er ulovlig å operere med garanti som i realiteten ikke gir noen rettigheter/fordeler utover forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Jeg trenger vel ikke å ta vare på alle eskene? Holder det ikke med å ha en kvittering hvor det står hva jeg har kjøpt? Hvor skal jeg lagre alle eskene liksom? Sett huset mitt du? Endret 5. juni 2007 av NestenUtenkunnskap Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Jeg trenger vel ikke å ta vare på alle eskene? Holder det ikke med å ha en kvittering hvor det står hva jeg har kjøpt? Hvor skal jeg lagre alle eskene liksom? Sett huset mitt du? 8789470[/snapback] har hat noen datadeler som det har vert litt problemer med og da sier komplett. Fremgangsmåte for retur av produkter: 1) Husk at PC-komponenter som er sensitive i forhold til elektrostatiske utladninger, må pakkes med antistatisk emballasje for at garantien skal være gyldig. Mangler du antistatisk emballasje? Kontakt support og få tilsendt kostnadsfritt! 2) Pakk inn varen forsvarlig mot slag- og støtskader, selv om varen er defekt. Inkluder alt tilbehør ( Ved DOA varer må org.emballasje være intakt ). 3) Fest en kopi/utskrift av godkjent returforespørsel (denne mailen) til produktet. 4) Merk pakken med returnummer tydelig på utsiden. IKKE BRUK TUSJ ELLER KULEPENN DIREKTE PÅ ORIGINAL EMBALLASJE, MEN PÅ EGEN ETIKETT / ADRESSEKORT. 5) Send pakken til adressen under, vi anbefaler at pakkene sendes med Posten og ta godt vare på senderkvittering. 6) For produkter som returneres pga. påstått feil, men som etter testing av våre teknikere blir funnet i orden, vil det kunne bli belastet et testgebyr på 190.- ink. mva. , pluss fraktkostnaden tilbake til kunde. 7) Dersom varen ikke lagerføres eller ikke kan erstattes med tilsvarende lik vare, krediteres den returnerte varen. Konto nr. bør derfor påføres under. Endret 5. juni 2007 av froZZo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå