Gå til innhold

Amotor: Her er nye Laguna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, et godt poeng. Men det er jo bare en fjær i hatten til PSA da... Syns Lagunaen var flott jeg! Og jeg håper at Renault kommer til å gjøre en bedre figur når de selv overtar forhandlerjobben neste år. :)

 

Edit: I likhet med flere og flere andre modeller, stiller jeg likevel et spørsmål ved nytteverdien av stasjonsvogna. Så lenge lasterommet skrår så mye ned som det gjør, taper man jo mye lastekapasitet. Og man kjøper jo stasjonsvogn for å kunne laste mer enn i en sedan.... Men dette gjelder jo ikke bare denne bilen og dette merket. ;)

Endret av kennyo
Lenke til kommentar

Helt enig.

Personlig tror jeg det er grunnen til at 407 sw aldri har blitt hva 406 stasjonsvogna var for peugeot i Norge.

Ellers har man jo som ganske riktig du nevner andre eksempler på stasjonsvogner for hodeløse bikkjer i f.eks Lexus IS og AR 156 sportwagon

Lenke til kommentar
stasjonsvogner for hodeløse bikkjer

8805535[/snapback]

 

 

:lol:

 

Artig du nevnte det. Nå lages vel og merke hundebur på mål, og kan tilpasses de fleste lasterom. Men hundefolket kommer neppe til å løpe til forhandleren for å kjøpe slike stasjonsvogner nei. Og hundefolk er det mange av. Inkludert oss. Noe som er en av grunnene til at vi kjøpte C5. Nåværende Laguna, A6 og noen andre med skrånende lasterom "for hodeløse bikkjer" (Tror jeg kommer til å sitere deg der flere ganger, den var knakende god!), oppsøkte vi ikke forhandleren for å se nærmere på en gang... Og hundefolk har gjerne unger også (les: må ha plass til barnevogn og en bag med klær i tillegg til hundeburet). I tillegg tror jeg mange som skal ha firmabil (f.eks. selgere som skal ha med seg en del tjafs) også vil vegre seg for denne av samme grunn.

 

MEN. Det er et stort men her! Stasjonsvogner med god lastekapasitet og generelt praktiske biler, har jeg inntrykk av er et ganske særnorsk fenomen. Og nå skal vi se (Ta på meg skoa til Renault-designeren): Skal jeg designe bilen etter hva som selger i f.eks. UK, Frankrike og Tyskland (Tusener på tusener (hundretusener?) av biler). Eller skal jeg ta hensyn til de få hundre (?) bilene vi kommer til å selge i Norge og etterkomme de norske kundenes ønsker?

 

Det spørsmålet er ikke veldig vanskelig å svare på... ;)

 

Pen (og sikkert komfortabel) bil, men ikke særlig praktisk altså.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og det er en ting til, for folk som skal ha med en haug med unger og hunder så har jo Renault en løsning, Renault Espace.

At man i avgiftshelvete ikke har råd er jo en helt annen sak.

Jeg tror at de praktiske og større stasjonsvognene rett og slett er en utdøende rase, de når ikke opp sammenlignet med en flerbruksbil og ergo

må de selges inn hos de som skal ha med litt bagasje og en golfbag, og der i gården er det ett pluss at de ikke ser ut som tradisjonelle stasjonsvogner.

Lenke til kommentar

Joda, MPV'er passer jo veldig fint til de som skal laste mye (både folk, bikkjer og bagasje). Men jeg er ikke enig i (håper i alle fall ikke) at den tradisjonelle stasjonsvogna er en utdøende rase. En stasjonsvogn tar mindre plass enn en MPV og blir da lettere å parkere i trange parkeringshus f.eks. Den har stort sett lavere drivstofforbruk og da også utslipp (lavere avgifter som du nevner og lavere driftsutgifter). Den har også ofte bedre kjøreegenskaper, da den bl.a. er lavere enn en MPV.

 

Dersom jeg hadde vært i en slik kundegruppe du nevner, hadde jeg heller gått for en sedan enn en slik "stasjonsvogn for hodeløse bikkjer". Det er ganske god bagasjeplass i et tradisjonelt bagasjerom og siden jeg regner med at design er et av kriteriene til en slik kundegruppe, vil jeg tro at en sedan vil slå bedre an der.

 

Men når vi ser på det som tidligere er nevnt om hvor mye produsentene tar hensyn til "lille Norge", kan det likevel hende du har et poeng. Men jeg håper altså du tar feil. ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...