iver89 Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Jeg har tenkt å sette noen av viftene mine på 7 volt fordi de bråker som et helvete på 12 volt. Finnes det en slik utgang på hovedkortet eller må jeg bruke en ekstern transformator? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 koble gul molex-kabel på rød vifte-kabel, rød molex-kabel på svart vifte-kabel. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Tusen takk, fant ikke den informasjonen noe annet sted. Funka foresten veldig bra! Lenke til kommentar
dizzycow Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 koble gul molex-kabel på rød vifte-kabel, rød molex-kabel på svart vifte-kabel. ---------------------------- gul på rød og rød på svart trenger du ikke jord da? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 nix. hvis du tenker på den tredje kabelen som er på enkelte vifte-kabler, så er den der for å måle antall rpm. Lenke til kommentar
dizzycow Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 nix. hvis du tenker på den tredje kabelen som er på enkelte vifte-kabler, så er den der for å måle antall rpm. ------------------------------------------------------ og ditta kunne du sagt før jeg klipte akkuratt av den tredje ledninga for 2 dager siden.. men jord er - ikke sant? vist det kommer to + vill jo to like poler fra støte vær andre og elektronene vill ikke gå i ledningen. Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 men jord er - ikke sant? vist det kommer to + vill jo to like poler fra støte vær andre og elektronene vill ikke gå i ledningen. hvis enn kobler to + til en vifte så vil den med høyest spenning bli + mens den med lavest spenning vil fungere som - og spenningen blir høyeste + minus laveste +. eks: +12V(Gul Leder på MOLEX) - +5V(Rød Leder på MOLEX) = +7V Hadde begge vært +5V så hadde spenningen blitt 0V da man har 5V-5V=0V Her der det den sterkestes rett, men +5Volten svekker +12Volten ved add 0 er 5V og ikke 0... dette blir sikkert litt for innvikkla så jeg stopper nå..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå